فوریه 12
بازدید : 941
نظرات : بدون دیدگاه
کابوس یا رویا

همه کودکان کابوس می بینند و کابوس دیدن در سن پیش دبستانی بسیار شایع است. این خواب های ترسناک ممکن است ریشه در اتفاقاتی در طول روز داشته باشد یا ترسیدن از چیزهایی باشد که کودک خیال می کند و یا خوابش را می بیند. کودک وقتی به پنج سالگی و یا بیشتر می رسد […]

همه کودکان کابوس می بینند و کابوس دیدن در سن پیش دبستانی بسیار شایع است. این خواب های ترسناک ممکن است ریشه در اتفاقاتی در طول روز داشته باشد یا ترسیدن از چیزهایی باشد که کودک خیال می کند و یا خوابش را می بیند. کودک وقتی به پنج سالگی و یا بیشتر می رسد بهتر می تواند تشخیص دهد که این تخیلات تنها یک رویا هستند.

پیشگیری از کابوس
شما می توانید با تبدیل مرحله به خواب رفتن به رویدادی شاد در کاهش کابوس ها، به ویژه در کودکان کوچک تر، کمک کنید. فرزندتان را پیش از خواب آرام کنید و برای او داستان شاد بخوانید، با هم استراحت کنید و گفت و گو کنید و او را با فکری شاد ترک کنید. اگر از اتاق خواب کودک به عنوان مکانی برای تنبیه استفاده می کنید یا هر بار که شیطنت می کند او را به آنجا می فرستید، بعید است هنگام رفتن به خواب در شب احساس آسودگی کند.

فرزندان بزرگ تر باید زمان خواب منظم و روال عادی استراحت را داشته باشند و این زمان باید بدون تحریک های بسیار زیاد بازی های رایانه ای، دی وی دی های بسیار مهیج یا پلی استیشن باشد. دیدن برنامه های تلویزیونی نامناسب ممکن است به کابوس منجر شود.

رفع کابوس
اگر خواب های بد برای طولانی مدت ادامه یابند می توانید از توصیه های زیر استفاده نمایید:

خاطرات خواب را به طور منظم بنویسید. خواب های فرزندتان را چه خوب و چه بد یادداشت کنید. به این ترتیب می توانید آن ها را دنبال کنید.
برنامه ای برای قبل خواب ترتیب دهید.
از فرزندتان بخواهید که خواب خود را بازنویسی کند و به آن پایان شادتری بدهد.
فرزندتان را تشویق کنید تا تصویری از خواب بد نقاشی کند و آن را پاره کند.
به فرزندتان بیاموزید که کابوس ها واقعی نیستند و نمی توانند به او صدمه بزنند. به او اطمینان خاطر دهید قرار نیست هر چه در خواب می بینیم در زندگی واقعی اتفاق بیافتد و به این معنی نیست که او شخص بدی است که می خواهد کارهای بد یا وحشتناک انجام دهد.
اگر از کابوس های شبانه فرزندتان نگران هستید با پزشکش مشورت نمایید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما