فوریه 7
بازدید : 714
نظرات : بدون دیدگاه
تقویت رفتار با رشوه

شاید اصلا از شنیدن «مدیریت رفتار با پاداش» خوشحال نشوید. شاید فکر کنید همه این برنامه تقویتی راه دیگری برای گفتن کلمه «رشوه» باشد، اما بهتر است دوباره فکر کنید. شما برای پاداش کار می کنید، در مدرسه نمره می گیرید و برای کار روزانه پول دریافت می کنید. تقویت جزیی از زندگی است. به […]

شاید اصلا از شنیدن «مدیریت رفتار با پاداش» خوشحال نشوید. شاید فکر کنید همه این برنامه تقویتی راه دیگری برای گفتن کلمه «رشوه» باشد، اما بهتر است دوباره فکر کنید. شما برای پاداش کار می کنید، در مدرسه نمره می گیرید و برای کار روزانه پول دریافت می کنید. تقویت جزیی از زندگی است. به تطبیق رفتاری به چشم وسیله ای دیگر برای هدایت فرزندتان به سمت انجام آنچه فکر می کنید درست است نگاه کنید.

انتخاب پاداش مناسب
جایزه یا تقویت کننده مثبتی را در نظر داشته باشید که تخیل کودک شما را قلقلک بدهد. اگر فرزندتان به خاطر در آغوش گرفتن، لبخند یا صدای مهربان شما رفتارش را تغییر می دهد خیلی خوش شانس هستید، اما ممکن است در آغاز لازم باشد چیزی مادی تر در نظر بگیرید. شاید فرزند کوچک شما عکس برگردان یا آجیل را دوست داشته باشد. کودکان بزرگ تر ممکن است طرفدار چیزهای دیگری باشند پس تا جایی که می توانید خلاق باشید. نظر فرزندتان را بپرسید، فروشگاه های ارزان قیمت، گوش کردن به حرف کودکان را آسان تر کرده اند.

همیشه به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما تبدیل تدریجی هدایای مادی به پاداش های اجتماعی تر مانند کلمات یا تایید زبانی است. با گذاشتن زمان و کمی صبر فرزند شما همان طور که شما می خواهید رفتار خواهد کرد چون با این کار احساس خوبی خواهد داشت.

زمان اهدای پاداش
بعد از اینکه معلوم شد فرزندتان باید روی چه موضوعی کار کند و شما چه گونه او را تشویق خواهید کرد درباره زمانبندی اهدای پاداش ها تصمیم گیری کنید. می توانید پاداش را فوری پس از انجام صحیح یک کار به او بدهید یا هر ساعت یا زمان خواب. زمانبندی بستگی به توانایی کودک شما در برقراری ارتباط میان دریافت پاداش و انجام کار درست دارد. هر قدر فرزندتان کمتر می فهمد بیشتر پاداش بدهید. در آغاز کار هر دفعه عمل خواسته شده را انجام داد به او پاداش بدهید، به تدریج که فرزندتان ثابت کرد که می تواند از دستورالعمل ها پیروی کند فاصله پاداش ها را بیشتر کنید. تشویق ها باید بلند نظرانه اما هدفمند باشد، برای مثال بگویید «کار خوبی کردی که بعد از بازی اسباب بازی هایت را جمع کردی» به این ترتیب به فرزندتان می گویید کدام کارش مستحق پاداش بوده است و او می فهمد چه کاری را دوباره تکرار کند.

جدول پیشرفت رفتاری
تعداد دفعاتی که فرزندتان کاری را درست انجام می دهد روی نمودار ببرید. نمودار به فرزندتان کمک می کند که ببیند چقدر پیشرفت کرده است. می تواند هر روز با شمردن نشانه ها یا ستاره ها پیشرفتش را دنبال کند. اگر تعداد رفتارهای ناخوشایند در ابتدای کار افزایش یافت تعجب نکنید، این روش کودک شما برای یادگیری و امتحان قوانین است. به برنامه تان وفادار بمانید و قوی باشید. بعد از چند هفته رفتارهای بهتری خواهید دید. زمانی که فرزندتان شایستگی اش را نشان داد به تدریج تعداد دفعات اهدای پاداش را کاهش دهید، اما به تحسین زبانی بعد از انجام هر عمل خوب ادامه دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما