فوریه 3
بازدید : 484
نظرات : بدون دیدگاه
واکنش های متداول نوجوانی

در دوران نوجوانی فرزندتان، باید شیوه تربیتی خود را تغییر دهید، زیرا این مرحله نیازمند تفاهم هر دو طرف موقعیت است. باید درک و همدلی با دیدگاه نوجوان تان را آغاز کنید وگرنه تربیت به برخورد تبدیل می شود. البته این درک باید دو طرفه باشد، نوجوان شما همچنین نیاز دارد تا وقایع را از […]

در دوران نوجوانی فرزندتان، باید شیوه تربیتی خود را تغییر دهید، زیرا این مرحله نیازمند تفاهم هر دو طرف موقعیت است. باید درک و همدلی با دیدگاه نوجوان تان را آغاز کنید وگرنه تربیت به برخورد تبدیل می شود. البته این درک باید دو طرفه باشد، نوجوان شما همچنین نیاز دارد تا وقایع را از دید شما ببیند. در اینجا برخی از رفتارهایی که بسیار موجب نگرانی والدین می شوند و بعضی توصیه ها را برای برخورد با آن ها شرح می دهیم.

دمدمی بودن
عصبانیت و ترشرویی از واکنش های متداول نوجوانی است، علاوه بر این ممکن است اینکه به نوجوان گفته شود چه کار کند بیشتر او را عصبانی کند.

صبور باشید و درک کنید. علاوه بر رشد سریع جسمانی و ذهنی نوجوانان، آن ها اغلب می توانند احساس کنند غرق در چیزهایی شده اند و رفتار منفی در پیش گیرند. سعی کنید وقتی به موضوعات تربیتی می پردازید از این عصبانیت دلخور نشوید، با همسرتان همکاری کرده و از یکدیگر پشتیبانی کنید. مطمئن شوید که خطوط ارتباطی را باز گذاشته اید. حتی نوجوان شما ممکن است وانمود کند که کاملا بر اوضاع مسلط است، اما هنوز به راهنمایی شما احتیاج دارد.

آرمان گرا بودن
نوجوانان نیاز دارند احساس کنند که بخشی از دنیای بزرگسالان هستند. این مرحله اغلب با آرمان گرا بودن مشخص می شود. بسیاری از نوجوانان آرمان هایی را که به نظرشان مهم هستند می پذیرند و مبارزه برای آن ها را آغاز می کنند.

ممکن است احساس کنید آرمان گرایی نوجوان تان اندکی کودکانه است، اما در واقع باید به آن افتخار کنید. نوجوان تان ایفای نقش خود در دنیا و امور اجتماعی را به طور جدی آغاز کرده است. اکنون او به دنبال راه هایی است تا دریابد چگونه در جهان موثر باشد. دقت کنید تا دیدگاه های فرزندتان را مسخره نکنید، زیرا این رفتار می تواند بسیار به او لطمه بزند و تاثیری منفی بر رابطه شما بگذارد.

کناره گیری
نوجوانان گاهی از والدین کناره می گیرند و آن ها را قدیمی می نامند. اغلب گله می کنند که والدین خیلی مواظب شان هستند و محدودشان می کنند، لذا به گونه ای سرکش می شوند. قهر کردن نیز واکنش متداول این دوران است که می تواند شما را به عنوان پدر و مادر بسیار عصبانی کند.

کناره گیری می تواند برای شما بسیار آزار دهنده باشد، اما سعی کنید از بحث های زیادی اجتناب کنید. نبردهای خود را عاقلانه انتخاب کنید. وقتی نوجوان شما فکر می کند شما آدم قدیمی هستید احساس رنجش نکنید. لازم است خودتان باشید و به یاد داشته باشید که این نوجوان شماست که باید در مورد هویت خود یاد بگیرد.

آزادی متعادل
والدین اغلب در مورد میزان آزادی ای که باید به نوجوان شان بدهند و اینکه چگونه آن ها را از تاثیرات بد حفاظت کنند نگران هستند. خط بین حفاظت بیش از حد و آزادی بیش از حد، می تواند شخص را خسته کند. این موضوع بستگی به شرایط خاص شما دارد، بنابراین از تحمل خود استفاده کنید و هر موقعیت را بسته به بلوغ نوجوان تان قضاوت کنید.

مطمئن شوید که احساس می کند دوستانش در خانه مورد استقبال قرار می گیرند و شما هم با والدین دوستان ارتباط برقرار کنید. اگر افرادی را که با نوجوان تان می گردند بشناسید، احساس اطمینان خاطر می کنید. وقتی نوجوان تان با دوستانش بیرون می رود نمی توانید با آن ها باشید، اما از اینکه با چه کسی و کجا می رود، چه وقت به خانه بر می گردند و چگونه می رود و بر می گردند مطلع باشید.

رفتار با خواهر و برادرهای کوچک تر
گاهی اوقات نوجوانی که همیشه با خواهرها و برادرهای کوچک تر خود با محبت و مهربان بوده اند ناگهان از آن ها متنفر می شوند. این رفتار می تواند برای کودکان کوچک تر و هم والدینی که آن را تماشا می کنند ناراحت کننده باشد.

شما باید حد و حدود مشخصی پیرامون این رفتار تعیین کنید. اجازه ندهید فرزند بزرگ تر شما در برخورد با خواهر و برادرهای کوچک تر خشن و آزار دهنده باشد. همچنین مطمئن شوید نوجوان تان جایگاه خودش را بدون کوچک ترها دارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما