فوریه 3
بازدید : 967
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش اصول ادب و نزاکت

یاد دادن آداب معاشرت و مراعات نزاکت باید جزیی از تربیت و پرورش کودکان باشد. مراعات ادب و نزاکت این پیام را به کودکان می رساند که برای انجام هر کاری در جامعه باید از راه درست آن وارد شد. مراعات ادب همه را شاد و محبوب می سازد. در حقیقت اولین قدم برای مراعات […]

یاد دادن آداب معاشرت و مراعات نزاکت باید جزیی از تربیت و پرورش کودکان باشد. مراعات ادب و نزاکت این پیام را به کودکان می رساند که برای انجام هر کاری در جامعه باید از راه درست آن وارد شد. مراعات ادب همه را شاد و محبوب می سازد.
در حقیقت اولین قدم برای مراعات اصول ادب و نزاکت آن نیست که به کودک خود گفتن جملات «احوال شما چطور است؟» و «متشکرم» را بیاموزید. بلکه مهم ترین نکته در این مورد آن است که سعی نمایید فرزندتان مردم را دوست بدارد و نسبت به آن ها احساس علاقه نماید. زیرا اگر مردم را دوست نداشته باشد حتی یاد دادن آداب معمولی معاشرت هم بسیار مشکل و دشوار خواهد بود.

دومین قدم آن است که سعی نمایید فرزند شما در حضور اشخاص غریبه خجالتی و کمرو نباشد. برخی والدین عادت دارند فرزند خود را به حضور اشخاص جدید و غریبه بی درنگ معرفی می کنند و او را وادار می کنند چیزی بگوید. این طرز رفتار در مورد یک کودک دو ساله باعث خجالت کشیدن او می شود. در نتیجه تکرار این عمل، کودک به محض دیدن اشخاص غریبه احساس ناراحتی خواهد کرد. در طی سه یا چهار سال اول وقتی کودک شخص غریبه ای را ورانداز می کند بهتر آن است که در ابتدا با آن شخص در مورد کودک صحبتی نشود.

سومین و شاید مهم ترین قدم آن است که کودک در میان خانواده ای بزرگ و تربیت شود که افراد آن نسبت به یکدیگر با ملاحظه و مودب باشند. از این طریق کودک ملاطفت و مهربانی را یاد می گیرد. اگر همه اعضای خانواده در موقع لزوم از کلمه «متشکرم» استفاده کنند کودک نیز این کلمه را می آموزد. ادب و نزاکت پدر و مادر نسبت به هم و نسبت به فرزندان می تواند سرمشق خوبی باشد.

اگر آموزش ادب و نزاکت به کودکان با روش دوستانه ای صورت گیرد تاثیر بیشتری می گذارد. وقتی به فرزند خود ادب و نزاکت را می آموزید سعی کنید با او تنها باشید، زیرا تذکرات شما در حضور دیگران برای او بسیار ناگوار و ناراحت کننده خواهد بود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما