ژانویه 20
بازدید : 858
نظرات : بدون دیدگاه
وسواس را درمان کنید

در صورت عدم درمان حرکات وسواسی مزمن شده و گاه برطرف کردن آن‌ها مشکل است. در برخی موارد مشاهده می‌شود که کودکان بر انجام عملی اصرار کرده و در صورتی که آن را انجام ندهد کلافه شده و پرخاشگری می‌کند که دلیل این موضوع را در وسواس وی می‌توان دنبال کرد مثل این مورد که […]

در صورت عدم درمان حرکات وسواسی مزمن شده و گاه برطرف کردن آن‌ها مشکل است.

در برخی موارد مشاهده می‌شود که کودکان بر انجام عملی اصرار کرده و در صورتی که آن را انجام ندهد کلافه شده و پرخاشگری می‌کند که دلیل این موضوع را در وسواس وی می‌توان دنبال کرد مثل این مورد که کودک اصرار بر سفت کردن بند کفش خود دارد و یا اینکه به ‌صورت مستمر اقدام به شست‌وشوی دستان خود می‌کند.

مجروح شدن و ترک خوردن پوست دست کودک بر اثر شستن مکرر دست‌ها را از علایم وسواس کودکان است مصرف بیش از اندازه صابون، دستمال کاغذی، افت تحصیلی ناگهانی و پایین آمدن یک باره نمرات امتحانات مدرسه، طول کشیدن بیش از اندازه مشق نوشتن، سوراخ شدن و تکه‌تکه شدن پاک کن ضمن مشق نوشتن و امتحان دادن، تعریف کردن مکرر و یکنواخت درس‌های روزانه با استفاده از جملات مکرر، لباس عوض کردن بیش از اندازه، داشتن مراسمی طولانی برای خوابیدن و نگرانی برای سلامتی اعضای خانواده از علایم وسواس کودکان است.

ترس از کثیفی یکی از رفتارهای وسواسی در کودکان است، کودکان وسواسی گاهی از اعمال و افکار خود چنان مضطرب و آشفته می‌شوند که تا آن کارها را انجام ندهند، آرام نمی‌گیرند.

کودکان وسواسی اغلب والدین خود را مجبور می‌کنند تا تابع رفتارهای وسواس گونه آنان شوند و از این راه ممکن است خانواده را تحت سلطه خود در آورند، بیشتر خانواده‌ها یا متوجه رفتارهای وسواسی نمی‌شوند و یا سعی در پنهان کردن آن دارند، ولی با توجه به قابل درمان بودن این رفتارها، باید هر چه سریعتر با مراجعه به متخصص در صدد درمان این مشکل برآیند.

والدینی که کودک وسواسی دارند باید آگاهی خود را در زمینه بیماری فرزندشان با مطالعه بالا ببرند. در طول درمان، فرزند را حمایت کنند و انتظارات و خواسته‌هایی در حد توان کودک از او داشته باشند.

همچنین باید کوچک‌ترین بهبود کودک تشخیص داده شود و مشوق او باشند. در این صورت، روند درمان سریع‌تر پیش رفته، افکار و رفتارهای آزاردهنده کودک بتدریج از بین خواهد رفت. والدین کودکان وسواسی باید سعی کنند تا حد امکان محیط خانه را آرام نگه دارند تا کودک سختی‌ها و چالش‌های درمان را راحت‌تر پشت سر بگذارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما