ژانویه 9
بازدید : 784
نظرات : بدون دیدگاه
هنر و استعداد فرزند من چیست؟

کشف استعداد هنری در کودک شما مشکل است اما اینجا شمارا با چند روش در این خصوص آشنا می‌کنیم. هر پدر مادری فکر می‌کند که فرزندش در هر چیزی بهترین است: بهترین فوتبالیست، بهترین خواننده، بهترین بازیگر. اگر رؤیای والدین به حقیقت می‌پیوست دنیا پر بود از برندگان المپیک، اسکار و جایزه نوبل؛ اما روش‌هایی […]

کشف استعداد هنری در کودک شما مشکل است اما اینجا شمارا با چند روش در این خصوص آشنا می‌کنیم.
هر پدر مادری فکر می‌کند که فرزندش در هر چیزی بهترین است: بهترین فوتبالیست، بهترین خواننده، بهترین بازیگر. اگر رؤیای والدین به حقیقت می‌پیوست دنیا پر بود از برندگان المپیک، اسکار و جایزه نوبل؛ اما روش‌هایی وجود دارد تا به شما نشان دهد که آیا فرزندتان استعداد هنری دارد یا نه یافتنش دشوار است اما در اینجا راهکارهایی برای شروع وجود دارد.
برای نمونه آرکین رای را به شما معرفی می‌کنیم. یکی از مجلات علمی درباره نقاشی‌هایی که او پیش از سن ۵ سالگی می‌کشید این‌طور می‌گوید:
درصحنه تخیلی که ارکین به تصویر کشیده گردن کشیده و باشکوه یک دایناسور جلوی دید سایر جانوران را گرفته. در گوشه دیگر نیم‌رخی از یک دایناسور تی-رکس را می‌بینیم که یکی از پاهایش پشت پای دیگر قرارگرفته و دیده نمی‌شود، تکنیک قرار گرفتن چیزی در جلوی چیز دیگر در نقاشی را اصولاً کودکان در سن هشت و نه‌سالگی درک می‌کنند. در چند ماه بعد نقاشی‌های آرکین به طرز حیرت‌انگیزی واقعی شدند.

با یافتن این ۵ قاعده اصلی در کودکتان می‌توانید به استعداد هنری او پی ببرید:
۱. کودک نقاشی‌های خیلی خوبی می‌کشد از رنگها به دقت استفاده می‌کند و مفهوم بالایی در طرح هایش وجود دارد.
۲. کودک علاقه‌مند به دیدن آثار هنری است.
۳. کودک به ساخت آثار هنری علاقه‌مند است.
۴. کودک دوست دارد یک اثر هنری درست کند که شبیه آثار دیگران نباشد.
۵. کودک می‌خواهد خیلی در ساخت آثار هنری خوب باشد.
اگر شما این چیزها را در فرزندتان می‌بینید احتمالاً در آینده یک میکل‌آنژ یا یک فریدا خواهید داشت.

تحقیقات در خصوص توانایی هنری ذاتی کودکان به این اشاره می‌کند که اولین نشانه استعداد هنری، توانایی انتقال ایده از دنیای ۳ بعدی که در آن زندگی می‌کنیم بر روی صفحه ۲ بعدی است. کودکانی که به‌راحتی این توانایی را دارند در هنر پیشرفت بیشتری خواهند کرد.
اگرچه نقاشی‌های اکثر کودکان از روی الگوهای آماده است، بعضی از کودکان خاص ازجمله آن‌هایی که دارای اختلال اوتیسم هستند می‌توانند در سنین پایین نقاشی‌هایی بسیار طبیعی بکشند. ما به این کودکان که در سنین پایین این توانایی‌ها را از خود بروز می‌دهند رئالیست‌های کوچک لقب می‌دهیم.
اما هنرمندانی که در دوران کودکی تا این حد واقعی نقاشی نمی‌کردند چطور؟ واضح است که نمی‌توان بر آن‌ها ایراد گرفت. احتمالاً تعداد زیادی از نقاشان معروف بوده‌اند که به نقاشی‌های دوران کودکی‌شان می‌خندیدند. محققان این موضوع را نیز موردتوجه قراردادند و در این خصوص گفته‌اند:
کارهای هنری در سبک رئالیسم نمی‌تواند تنها نشانه استعداد هنری باشند. اگرچه اغلب کودکان غربی به‌واسطه سبک رئالیسم است که توجه ما را به خود جلب می‌کنند در عوض از سوی دیگر بعضی از کودکان بااستعداد در سبک‌های غیر رئالیسم مهارت دارند. درک این هنرمندان برای کسانی که چشمشان با آثار هنری آشنایی ندارد دشوار است؛ و برای آنها نقاشی‌هایشان شبیه نقاشی‌های جذاب و غیرواقعی بچه‌های پیش‌دبستانی معمولی به نظر می‌رسد.

قبل از اینکه شما به استعداد فرزندتان پی ببرید مهم این است که شرایطی فراهم کنید تا در آن شرایط، کودکتان استعدادهای هنری‌اش را بروز دهد در اینجا شمارا با راه‌هایی آشنا می‌کنیم که بتوانید از این طریق کودکتان را هرچه بیشتر به هنر تشویق کنید.
ارائه مطالب خلاقانه
خردسالان با ساختن، کشف و آزمایش چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برند پیشرفت می‌کنند. به همین دلیل مهم است که به آن‌ها اجازه دهیم تا از ابزارهای مربوط به کاردستی و هنر استفاده کنند. وسایل هنری که در خانه ‌داریم باید متنوع باشند. برخی از این وسایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رنگ‌های قابل شست‌وشو
  • ماژیک
  • قلموی رنگ‌آمیزی
  • خمیربازی
  • چسب
  • کاغذ رنگی
  • جعبه کفش
  • لوله دستمال توالت
  • اسفنج
  • بطری خالی آب
  • گچ
    بعد از هر پروژه هنری کودکتان را تشویق کنید و از او بخواهید که برای شما درباره کار هنری که انجام داده صحبت کند. به یاد داشته باشید که یادگیری در فرایند ساخت یک اثر صورت می‌گیرد نه از محصول نهایی؛ بنابراین مهم است که بدانید هرگز نباید اثر هنری خردسالتان را موردنقد و قضاوت قرار دهید.

کاردستی‌هایی که بچه‌ها انجام می‌دهند با کثیف کاری همراه است. پس برای اینکه تمیز کردنش راحت‌تر باشد برایش یک جای به‌خصوص در نظر بگیرید مثل آشپزخانه یا محیطی که فرش نداشته باشد. برای محل کاردستی‌اش روزنامه یا یک پارچه در نظر بگیرید؛ و لباسی به او بپوشانید که اگر کثیف شد ناراحت نشوید. ازآنجایی‌که کودکان عادت دارند چیزها را در دهانشان کنند مطمئن باشید که از مواد غیر سمی استفاده می‌کنید و در طول پروژه هنری‌اش کنارش باشید و از نزدیک نظارت کنید. بعد از اینکه شاهکارش را به اتمام رساند آن را جایی در خانه آویزان کنید تا هر بار که می‌بیند لذت ببرد.
به دیدن موزه‌های هنری بروید
موزه‌های هنر نه‌تنها به کودکان کمک می‌کنند تا جنبه‌های بصری هنر را درک کنند بلکه مهارت‌های احساسی، کلامی و اجتماعی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. به کودکان در درک اشکال، ابعاد و بافت‌ها کمک می‌کند. در طی بازدید از او بخواهید درباره چیزهایی که می‌بیند نظر دهد. به‌طور مثال می‌توانید از او بپرسید «فکر می‌کنی نقاش وقتی داشت این نقاشی رو می‌کشد به چی فکر می‌کرد؟» و یا «فکر می‌کنی چرا نقاش این رنگ رو انتخاب کرد؟»
کتاب‌های عکس‌دار بدون متن بخوانید
عکس‌ها بدون استفاده از کلمات می‌توانند داستان‌ها را تفسیر کنند، معنا را انتقال دهند و احساسات را بیان کنند. هنگامی‌که کتاب‌های تصویری را به کودک نوپایتان نشان می‌دهید اجازه دهید تا عکس‌ها را خوب ببیند و درباره داستانی که برایش تعریف کردید نظر دهد.
در دسترس قرار دادن شرایط برای درست کردن کاردستی، بازدید از موزه‌های هنر و خواندن کتاب‌های تصویری همه روش‌هایی هستند که کودکتان می‌تواند به تجربیات هنری دست پیدا کند و تبدیل به یک فرد توانا شود؛ و دراین‌بین استعداد هنری خود را شکوفا کند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما