ژانویه 9
بازدید : 851
نظرات : بدون دیدگاه
دزد کودکان ، مراقب باشید

مراقبت از کودک در برابر خطر، وظیفه هر پدر و مادری است. این روزها اخبار تلخ ربوده شدن یا تجاوز به کودکان بیشتر از گذشته به گوش می‌رسد و همین مسئله باید توجه شما را به رعایت نکات ایمنی جلب کند. روش‌های زیر باعث می‌شود بتوانید بیشتر از فرزندتان مراقبت کنید و خیالتان راحتتر باشد. […]

مراقبت از کودک در برابر خطر، وظیفه هر پدر و مادری است. این روزها اخبار تلخ ربوده شدن یا تجاوز به کودکان بیشتر از گذشته به گوش می‌رسد و همین مسئله باید توجه شما را به رعایت نکات ایمنی جلب کند. روش‌های زیر باعث می‌شود بتوانید بیشتر از فرزندتان مراقبت کنید و خیالتان راحتتر باشد.


مراقبت از کودک و تخمین میزان خطر
قبل از هر کاری سعی کنید میزان خطر محیطی را که قرار است از آن دیدن کنید، شناسایی کنید. موارد زیر در مراقبت از کودک شما نقشی کلیدی بازی می‌کنند:
همسایه‌هایتان را بشناسید؛ صرف اینکه مرد یا زن مسنی هستند یا متاهلند، دلیل خوبی برای اعتماد کردن به دیگران نیست.
ممکن است قصد سر زدن به منزل یکی از اقوامتان را داشته باشید یا ممکن است فرزندتان بخواهد برای بازی به محله دوستانش برود. در هر صورت به خاطر داشته باشید بعضی مکان‌ها محیط مناسبتری برای بچه‌ها دارند و بقیه برای بچه‌ها خطرناک هستند؛ در هر دو صورت به هیچ وجه نباید توجهتان را از فرزندتان بردارید و جایی که احتمال خطر وجود دارد او را تنها بگذارید.
در فضاهای شلوغ مثل بازار یا جشنواره‌ها خطر برای بچه‌ها زیاد است و این شما هستید که نباید دستشان را رها کنید؛ حتی اگر جیغ و داد راه انداختند. مورد پرنیا که در بازار خرمدشت کرج اتفاق افتاد، مصداق حضور در یک فضای شلوغ بود.
در بهشت زهرا، پارک، فروشگاه، شهر بازی، ترمینال، فرودگاه و رستوران نمونه‌های دیگری هستند که باید در آن‌ها بیشتر مراقب باشید.

درباره این مسائل حرف بزنید

نسبت به سن و سال فرزندتان و با مشورت یک مشاور درباره غریبه‌ها و لزوم اعتماد نکردن به آن‌ها صحبت کنید، به خصوص اگر فرزندتان خجالتی است، رودربایستی دارد یا خیلی مهربان است؛ بیشتر مراقبش باشید. این بچه‌ها ممکن است راحتتر به غریبه‌ها اعتماد کنند. بچه خجالتی یا کودکی که رو در بایستی دارد، ممکن است نتواند نه بگوید یا جیغ و داد راه بیندازد و کودکی که مهربان است به راحتی گول می‌خورد و تحت عنوان کمک کردن به غریبه‌ها در تله می‌افتد. برای اینکه مطمئن شوید فرزندتان خوب درسش را یاد گرفته است؛ بعد از سپری شدن مدتی زمان، فرزندتان را تحت نظر خودتان محک بزنید و مطمئن شوید حرف‌هایتان ملکه ذهنش شده است.


افراد امن را به او بشناسانید
به فرزندتان بگویید تشخیص خوب یا بد بودن آدم‌ها، از طریق لباس یا زیبایی صورتشان غیر ممکن است و ممکن است کسی که خیلی زیبا و مهربان به نظر می‌رسد، آدم خوبی نباشد. در عین حال به او یاد دهید که در مقابل افراد غریبه و نامطمئن، افراد مطمئنی هم وجود دارند. در راستای مراقبت از کودک شماره ضروری ۱۱۰ را یاد بدهید و به او بگویید در صورت بروز مشکل می‌تواند به پلیس زنگ بزند یا مراجعه کند.


برای مراقبت از کودک، مهم است که بعضی قوانین کلی را به او یاد دهید. بعضی از این قوانین شامل موارد زیر می‌شود:
با غریبه‌ها حرف نزن
هرگز بغل کسی نرو
از غریبه‌ها چیزی قبول نکن؛ حتی اگر خوشمزه به نظر می‌رسد
تنهایی این طرف و آن طرف نرو؛ حتی اگر مسافت کوتاهی باشد
اگر کسی به تو نزدیک شد یا دست زد، جیغ و داد راه بینداز و فرار کن
این قوانین را به فرزندتان یاد دهید و اهمیتشان را برایش جا بیندازید.

با هم تمرین کنید
وقتی قرار است به همراه فرزندتان به مکانی بروید که شلوغ است یا احتمال بروز خطر در آن بالاست، موارد زیر را رعایت کنید:
آدرس و شماره تلفنتان را روی یک تکه کاغذ یا حتی روی بازوی فرزندتان با یک ماژیک موقتی سالم بنویسید. می‌توانید تکه کاغذ را به شکل دستبند دربیاورید و دور دستش بپیچانید.
به فرزندتان یک سوت بدهید تا در صورت گم شدن آن را به صدا دربیاورد.
کیوسک پلیس یا باجه نگهبانی را به او نشان دهید و بگویید اگر گم شد به پلیس مراجعه کند.
اگر به اندازه کافی بزرگ شده‌‌اند، شماره تلفنتان را به آن‌ها یاد بدهید تا حفظ کنند.
همیشه چند عکس واضح از فرزندتان به همراه داشته باشید و دقت کنید چه لباس‌هایی پوشیده است.
مجسمه یا المانی را در محیط مشخص کنید و قرار بگذارید در صورتی که از هم جدا شدید، آنجا همدیگر را پیدا کنید.
وضعیت‌ها و سناریوهای مختلف را با فرزندتان تمرین کنید و فکر نکنید چون بچه عاقلی است با یک بار گفتن همه چیز را یاد می‌گیرد. این مسئله نیاز به تکرار دارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما