آیا کودک من دیرآموز است؟

کودکان دیرآموز کودکانی هستند که در زمینه های عملکرد تحصیلی دارای مهارت های کندتری نسبت دیگر همسالان خود هستند والدین و معلمان در خانه و محیط های آموزشی با علم به نشانه های کودکان دیرآموز و تشخیص این کودکان می توانند کمک زیادی برای پیشرفت تحصیلی این کودکان کنند.همیشه خانواده ها برای تشخیص نشانه های […]

کودکان دیرآموز کودکانی هستند که در زمینه های عملکرد تحصیلی دارای مهارت های کندتری نسبت دیگر همسالان خود هستند والدین و معلمان در خانه و محیط های آموزشی با علم به نشانه های کودکان دیرآموز و تشخیص این کودکان می توانند کمک زیادی برای پیشرفت تحصیلی این کودکان کنند.
همیشه خانواده ها برای تشخیص نشانه های کودک دیرآموز دچار مشکل هستند و نمی توانند درست شناسایی کنند که یک کودک توانایی یادگیری دارد یا خیر، کودکان دیر آموز معمولا مشکلات ظاهری ندارند و به جای اینکه فعالیت و اعمال یک تصویر را توصیف کنند آن را نام می برند حافظه ی کوتاه مدت آنها کم است و بازگشت پذیری ندارد این کودکان قادر به حل مسائل و مطالب همانند هم سن و سال های خود نیستند و عمق یادگیری شان کمتر می باشد و به علت رشد ذهنی کم از هوش کمتری برخوردار هستند. عمق یادگیری این کودکان نسبت به همسالانشان کمتر است و در ارزیابی های هوشی نشان داده می شود که بهره هوشی آن ها نیز ۷۰ – ۸۵ است رشد ذهنی در این کودکان کمتر از سایرین است از این رو توانایی یادگیری نیز در آن ها کاهش پیدا می کند این افراد در حل کردن مسائل نیز کندتر از همسالان خود عمل می کنند. در این مطلب با نحوه تشخیص این قبیل از کودکان می توانید زودتر کودک خود را تحت حمایت قرار دهید و با ارائه آموزش های مناسب برای این دسته از کودکان به پیشرفت تحصیلی آن ها کمک کرد.

نشانه های کودک دیرآموز را بشناسید
یکی از شیوه های متداول و راحتی که برای تشخیص این دسته از کودکان کاربرد دارد آزمون های هوشی است در این آزمون ها نشان داده شده که این دسته از کودکان دارای ضریب هوشی بالاتر از کودکان عقب مانده ذهنی هستند بنابراین نمی توان آن ها در دسته کودکان عقب مانده ذهنی قرار داد همچنین نمی توان آن ها را با کودکانی که یادگیری نرمال دارند یکسان دانست تشخیص این مشکل در کودکان کمی دشوار است و والدین به سختی می توانند اینگونه از مشکلات را در کودکان خود شناسایی کنند. تست هوش کودکان برای دریافت میزان هوش کودکان در این زمینه ها می تواند برای والدین کمک کننده باشد که اطلاعات مهمی را در اختیار قرار می دهد و با مراجعه به مشاور می تواند این تست ها را برگزار کنید.
اغلب کودک دیرآموز قبل از رفتن به مدرسه شناسایی نمی شوند و با وارد شدن به مدرسه و تاخیر در یادگیری متوجه این مشکل در کودکان می شوند از ویژگی ها و نشانه های کودک دیرآموز در هنگام فراگیری می توان به ناتوانی در تحلیل مفاهیم انتزاعی، محدود بودن دامنه لغات، کند شدن روند یادگیری، دامنه کم معلومات عمومی و مشکل در خواندن کتاب های درسی اشاره کرد. این کودکان دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و در هنگام یادگیری یک مطلب نیز نمی توانند به خوبی تمرکز داشته باشند.
اگر از کودک دیرآموز بخواهید که یک فعالیت را توصیف کنند نمی توانند به راحتی این کار را انجام دهند و شروع به نام بردن آن ها می کنند چون حافظه کوتاه مدت در این افراد کم و فرار است بیشتر بر روی مسائل عینی و ملموس زندگی تمرکز دارند و نمی توانند مسائل عسنی را در ذهن خود تکرار و مرور کنند. مقایسه کردن مسائل و امور نیز در این افراد بسیار کم است و از علم ریاضی نمی توانند در زندگی واقعی استفاده کنند آگاهی که نسبت به زمان دارند نیز بسیار کم است و جهت گیری کافی در این زمینه را ندارند.
یکی دیگر از شیوه هایی که می توانید طبق آن نشانه های کودک دیرآموز را تشخیص دهید تحلیل نقاشی های این کودکان و مهارت کافی در انجام این کار است کودکانی که ظرفیت آموزش دیر را دارند دارای نقاشی های ناپخته هستند و کمتر در نقاشی های خود به جزئیات توجه می کنند در فراگیری مهارت های فرا شناختی نیز این کودکان به شکلی ضعیف عمل می کنند عدم آگاهی این کودکان نسبت به چیزهایی که یاد می گیرند مهارت فرا شناختی آن ها را کاهش داده است.

کودکان دیرآموز به لحاظ عاطفی چه ویژگی هایی دارد؟
نگرشی عاطفی این کودکان در رابطه با مسائل مختلف متفاوت است به عنوان مثال این کودکان نسبت به مدرسه نگرشی منفی دارند به همین خاطر کمتر به درس خواندن و حضور در مدرسه علاقه نشان می دهند. طرد شدن این افراد از سوی دیگران موجب دلزدگی آن ها از مدرسه می شود و این نشانه های کودک دیرآموز بیشتر در مقاطع پنجم دیده می شود.
تعارض های اجتماعی که در روابط این دسته از کودکان دیده می شود آن ها را به سمت پرخاشگری سوق داده است و در مواقع رو به رو شدن با مشکلات نمی توانند بحران های فردی و اجتماعی را حل کنند. نداشتن انگیزه تحصیلی در این دانش آموزان موجب درماندگی آن ها در طول تحصیل می شود از سوی دیگر نداشتن هدف، شکست، نگرش منفی در زندگی، روش های نادرست آموزش و توقف تحصیلی از دیگر نشانه های عاطفی در این دسته از دانش آموزیان می باشد.

نحوه برخورد با این کودکان
راه های مختلفی که برای افزایش خلاقیت در این کودکان ارائه می شود و والدین باید با بالا بردن آگاهی خود در این زمینه به کودکان کمک کنند همچنین باید به تاثیر صمیمت و روابط صحیح در این کودکان نیز توجه کرد. چگونه به یادگیری کودک دیرآموز کمک کنیم؟ در این بخش راهکارهایی را ارئه می دهیم که برای برخورد و تربیت این دسته از کودکان موثر است.
همکاری معلمان و خانواده ها
قرار دادن این دانش آموزان در کلاس های کم جمعیت
تدریس انفرادی برای این دانش آموزان و شرکت دادن آن ها در فعالیت های گروهی به شیوه موثر
تدریس با توجه به نشانه های کودک دیرآموز و با کمک مشاور
آموزش و یادگیری گام به گام
تکرار و تمرین زیاد و ارائه بازخوردهای فوری به کودکان
قرار گرفتن در مرحله عملیات عینی و توجه به افزایش مهارت های کلامی این دانش آموزان
با توجه به مواردی که در مطالب فوق بیان شد و با نشانه های کودک دیرآموز آشنا شدید می توان به این نتایج دست یافت که این کودکان تا زمانی که تحت درمان قرار بگیرند می توانند همانند هم سن و سال های خود زندگی عاید داشته باشند. والدینی که به زودی کودکان خود را شناسایی می کنند و حمایت های لازم و کافی را از آن ها دارند بی شک در روند درمانی کودک خود نقش بسزا و موثری را دارند. 

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما