دسامبر 18
بازدید : 758
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش جنسی به کودک ، وظیفه کیست؟

والدین مسئولیت آموزش جنسی فرزندان خود را بر عهده دارند و نخستین قدم برای آنها در انجام این امر، آموزش دادن به کودکان در زمینه اصول اولیه جنسیت است اما بسیاری از والدین از پیچیدگی های واژه جنسیت درک روشنی ندارند و اغلب آن را با جنس اشتباه می گیرند.جنسیت چیزی بیش از جنس یا […]

والدین مسئولیت آموزش جنسی فرزندان خود را بر عهده دارند و نخستین قدم برای آنها در انجام این امر، آموزش دادن به کودکان در زمینه اصول اولیه جنسیت است اما بسیاری از والدین از پیچیدگی های واژه جنسیت درک روشنی ندارند و اغلب آن را با جنس اشتباه می گیرند.جنسیت چیزی بیش از جنس یا هویت جنسی است و در رشد هر فرد نقشی حیاتی ایفا می کند. درک جنسیت شامل درک چگونگی کارکرد بدن انسان، به ویژه چگونگی تولید مثل است. جنسیت علاوه بر آن شامل گستره ای از مفاهیم مربوط به روابط انسانی، مهارت های زندگی فردی، هویت جنسی و برخی از مسائل بهداشتی نیز هست. والدین باید آنچه را که می خواهند فرزندانشان درباره جنسیت بدانند، به آنها آموزش بدهند اما علاوه بر آن، همواره باید بین فرزندان خود و تاثیرات جامعه و رسانه ها (که اغلب ارزش های سالم خانوادگی را مورد تهدید قرار می دهند) مداخله کنند. روشن است که آموزش درباره جنسیت، فرایندی پیچیده است که در طول عمر آدمی ادامه می یابد.
کودکان از آغاز تولد دارای نوعی کنجکاوی نسبت به مسائل محیط و از جمله نسبت به بدن خود هستند. آگاهی و کنجکاوی شدید آنها نسبت به کارکردهای بدنشان از نوپایی آغاز می شود و تا دوران بلوغ ادامه می یابد. بچه هایی که نحوه کارکرد بدن خودشان را می شناسند، درک بهتری از مفهوم جنسیت دارند و از هویتی محکم تر برخوردار هستند. دانش به کودکان قدرت می بخشد، بنابراین کودکان نیز مانند نوجوانان باید به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد دسترسی داشته باشند، چه درون خانواده چه در دیگر منابع موجود در جامعه. کودکان علاوه بر دانش زیست شناختی، به آموزش درباره روابط انسانی هم نیاز دارند. بچه ها برای شکل دادن به جنسیت خود به خانواده و روابط بین اعضای خانواده خود رجوع می کنند. اگر در خانواده روابطی نزدیک بین اعضا برقرار باشد، بچه ها با الگو قرار دادن آنها به ابزاری نیرومند دست می یابند. این ابزار به آنها کمک می کند تا در آینده و خارج از خانواده روابط خود را بسازند.
جنسیت سالم همراه با مجموعه ای از ارزش ها و اخلاقیات به زندگی جهت و هدف می بخشد. پرورش دادن ارزشهای اخلاقی سالم به بچه ها به آنها کمک می کند که هنگام نوجوانی که با مسائل مهمی مانند تصمیم گیری درباره زمان و چگونگی فعالیت جنسی ، خشونت و پرهیز از تجاوز به حقوق دیگران رو به رو می شوند، بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.
جامعه و خانواده علاوه بر تاثیر بر رفتار کودکان، به آنها در زمینه نقش جنسی نیز آموزش می دهند. نقش جنسی در بر گیرنده حیطه تمام رفتارهایی است که به مرد بودن یا زن بودن فرد مربوط می شود. نقش جنسی دیکته شده از سوی جامعه می تواند بر تصمیم گیری های کودکان درباره نحوه روابط و سلامت خود در آینده، تاثیری عمده و جدی بر جا بگذارد.
کودکان علاوه بر رفتارها، اخلاقیات و آگاهی از نقش هویت جنسی خود، باید درباره مسائل بهداشتی مربوط به جنسیت نیز آموزش ببینند. بچه ها در مدرسه، از طریق رسانه ها، در کلاسهای آموزش بهداشت مدارس، چیزهایی در این خصوص می شنوند، همگام با رشد بچه ها سوالات آنها نیز درباره مسائل جنسی، ایدز و…دقیق تر و دقیق تر می شود. بنابراین هم والدین و هم مسئولان مدرسه باید به طور مرتب مسائل مربوطه را با بچه ها در میان بگذارند.
عامل دیگری که بر جنسیت کودکان تاثیر می گذارد، وجود رسانه هاست. تلویزیون، مجلات و بازی های ویدیویی همواره نگرش هایی را ارئه می دهند که درون چارچوب ذهنی کودک جای می گیرند. ممکن است این پیام ها همیشه با ارزش های خانوادگی افراد مختلف هماهنگ نباشد.
والدین می توانند با درک بهتر خود از پیچیدگی های جنسیت، به فرزندانشان کمک کنند تا با عزت نفس بیشتری رشد کنند و صاحب دانشی شوند که مشئولیت پذیری آنها را در آینده، افزایش دهد.
کلیدهای جنسیت سالم عبارتند از:
– همه انسانها با ظرفیت تجربه احساسات جنسی به دنیا می آیند.
– بچه ها از لحظه تولد موجوداتی جنسی اند.
– جنسیت سالم بخشی حیاتی از عزت نفس کودک را تشکیل می دهد.
– رفتار والدین، الگویی قابل توجه برای رشد جنسیت فرزندان است.
– ارائه دادن اطلاعات مناسب با مرحله رشد کودک، برای درک جنسی او از دنیا ضروری است.
– جنسیت هم بر جنبه های جسمی تاثیر دارد، و هم بر جنبه های عاطفی مثل روابط، مهارت های زندگی و مهارت های تصمیم گیری.
– کودکان از رسانه ها، همسالان خود و به طور کلی از جامعه درباره جنسیت اطلاعات کسب می کنند. اغلب والدین با تمام این اطلاعات موافق نیستند اما باید کودکان خود را برای رویارویی با این اطلاعات آماده کنند.
– والدین باید پیام هایی روشن درباره ارزش های خانوادگی و نگرش های خود درباره جنسیت به فرزندان خویش ارائه دهند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما