دسامبر 16
بازدید : 645
نظرات : بدون دیدگاه
اپیدمی کودک تنبل

اکثر شما والدین از داشتن یک کودک تنبل واهمه دارید.احتمالا به یاد دارید که در دوران کودکی برای به دست آوردن هرآنچه اشتیاق داشتنش را داشتید تلاش زیادی می کردید. حتی شاید برای خرید آنها در همان کودکی کار می کردید و با دستمزد خود تا حدی احتیاجات خود را برآورده می کردید. امروزه بسیاری […]

اکثر شما والدین از داشتن یک کودک تنبل واهمه دارید.احتمالا به یاد دارید که در دوران کودکی برای به دست آوردن هرآنچه اشتیاق داشتنش را داشتید تلاش زیادی می کردید. حتی شاید برای خرید آنها در همان کودکی کار می کردید و با دستمزد خود تا حدی احتیاجات خود را برآورده می کردید. امروزه بسیاری از کودکان در جامعه ما ارزش مستقلانه عمل کردن را نمی دانند. امروزه عنوان هایی مثل کودک تنبل را زیاد می شنوید. چنین کودکانی از والدین خود انتظار دارند هرآنچه می خواهند را بلافاصله در اختیارشان بگذارند.امروزه اکثر والدین ناخواسته به هر چه گسترده تر شدن اپیدمی کودک تنبل کمک می کنند و به فرزند خود هیچ فرصتی برای انجام کارها به شکل مستقل و مسئولیت پذیرانه نمی دهند. در ادامه پنج راه برای جلوگیری از تنبلی در کودکان آورده شده.


با استفاده از روش های زیر کودک تنبل را دگرگون کنید


کار های روزانه ای برای کودک خود تعیین کنید
کمک به کار های خانه یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن ارزش کار و مستقل بودن به کودکان است. کودکان و نوجوانان باید بتوانند کار هایی مثل مرتب کردن تختخواب ، جمع کردن ظرف غذا و مرتب کردن لباس های تمیز را خودشان انجام دهند. اگر والدین همه کار های فرزندان را خودشان انجام دهند آنها را از فرصت یادگیری کارهای خانه و مستقل بودن محروم می کنند.


بانک شخصی کودک خود نباشید
شاید برای اکثر شما پیش آمده که در دوران کودکی والدین شما از دادن پول برای مخارج غیر ضروری امتناع می کردند، حتما بار ها قصد رفتن به سینما همراه دوستان خود را داشتید ولی پولی برای این کار نداشتید. هر چند این کار والدین می تواند به خاطره ی بدی در ذهن شما تبدیل شده باشد اما احتما متوجه شده اید که این رفتار تا چه حد به نفع شما بوده و به یکی از بزرگ ترین درس های زندگی تان تبدیل شده، زیرا ارزش پول را بیش تر متوجه شده اید. علاوه برآن به زمانی که با دوستان خود می گذرانید بیش تر فکر کردید و مسلما برای آن بهتر برنامه ریزی کردید و در آخر یاد گرفتید برای به دست آوردن پول کار و تلاش کنید و بسیاری از هزینه های زندگی خود در آینده را خودتان تامین کردید. مسلما فرزند شما نیز باید از چنین موهبت هایی برخوردار شوند پس سعی کنید کودکان خود را از نظر مالی تا حد ممکن مستقل تربیت کنید. یکی از موثر ترین روش ها برای مستقل بار آوردن کودک تنبل همین کار است.


خودتان را ارزیابی کنید
اگر شما آدم تنبلی هستید، به احتمال زیاد فرزندان شما نیز تنبل خواهند بود. اگر خانه شما به هم ریخته و کثیف است کودکان این وضعیت را به عنوان وضعیت نرمال تلقی کرده و اتاق خودشان نیز به همین صورت خواهد بود. اگر شما دائما از دیگران برای انجام کار ها کمک می گیرید و خیلی از کار ها را بلد نیستید انجام دهید فرزندان شما نیز همین طور خواهند بود. بهترین کار این است که نحوه عملکرد خود در انجام کار ها را ارزیابی کنید و در صورت نیاز در رفتار خود تجدید نظر کنید. آیا شما صد در صد انرژی خود را صرف بهتر انجام شدن کار ها می کنید؟ حتی کار های کوچک مثل تمیز کردن حمام یا شستن ظرف ها نیز به انرزی کامل نیاز دارند. بهتر است بدانید که نحوه عملکرد شما دقیقا همان چیزی است که کودکان از شما یاد خواهند گرفت.


کارها را با همراهی فرزند خود انجام دهید
بهترین راه برای اینکه به کودک تنبل خود یاد دهید کارهایش را خودش انجام دهد این است که در کنار آنها کار ها را به نحو درست انجام دهید. سعی کنید روش انجام کار ها و به ویژه روش صحیح و کامل انجام دادن کار ها را به کودک خود یاد دهید. بسیاری از لذت بخش ترین خاطرات شما زمانی که در کنار فرزندتان هستید شکل می گیرند. داشتن اخلاق کاری درست باعث می شود کودک شما و حتی خود شما از کاری که انجام داده اید سود ببرید. زمانی را برای آموزش نحوه درست انجام دادن کار ها به فرزند خود اختصاص دهید و صد در صد انرژی خود را برای این کار بگذارید.


فرزند خود را به متعهد بودن تشویق کنید
متعهد بودن یکی از ویژگی های ارزشمند اخلاقی است. وقتی  کودک به انجام کاری تهعد می دهد این کار چه یک هدف باشد، چه تکلیف مدرسه و چه کار های روزمره اش باشد وی تمام تلاش خود را برای انجام آن به کار می گیرد. نا متعهد بودن کودک یکی از کار های اولیه ای است که باعث پرورش کودک تنبل می شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما