دسامبر 16
بازدید : 1098
نظرات : بدون دیدگاه
اضطراب امتحان

برگزاری یک امتحان برای اولین بار ممکن است یک تجربه عصبی برای یک دانش آموز نوجوان باشد، اما او در مورد امتحان نباید احساس اضطراب و ناراحتی کند. برای کمک به فرزندتان در این مورد، خودتان نیز باید در مورد امتحان فوق، اطلاعاتی کسب کنید که فرزندان را در امتحانات موفق می کند . البته […]

برگزاری یک امتحان برای اولین بار ممکن است یک تجربه عصبی برای یک دانش آموز نوجوان باشد، اما او در مورد امتحان نباید احساس اضطراب و ناراحتی کند. برای کمک به فرزندتان در این مورد، خودتان نیز باید در مورد امتحان فوق، اطلاعاتی کسب کنید که فرزندان را در امتحانات موفق می کند .
البته شما نمی توانید و قرار هم نیست که به جای او امتحان بدهید، اما می توانید آنها را کمک کرده و محیط را برای حمایت از او آماده کنید. به فرزند خود اطمینان دهید که در مورد امتحان، لزومی برای داشتن اضطراب وجود ندارد و در روز امتحان، اطمینان حاصل کنید که آنها آرام و آماده هستند. مراحلی که می توانید پیش بروید به قرار زیرند :

۱- کسب آگاهی درباره امتحان
نکته ۱
درباره امتحان آگاهی لازم را به دست آورید. بهتر است بدانید که چه موادی در امتحان وجود دارد و ساختار آن چگونه است. دانستن آنچه فرزند شما باید انجام دهد، به شما کمک خواهد کرد که آنها را بهتر آماده کنید. شما می توانید از اینترنت، یادداشت های کلاسی فرزندتان و یا مدرسه اش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امتحان استفاده کنید. بعضی از سوالاتی که به دنبال پاسخش هستید عبارتند از :

  • آزمون چه زمانی است؟
  • از چه موادی امتحان گرفته می شود؟
  • آیا امتحان تستی است؟ آیا ارائه مقاله تحقیقاتی نیز مطرح است؟ آیا فرزندتان باید کار عملی هم انجام دهد؟
  • امتحان چقدر طول می کشد؟
  • چه تجهیزاتی (مداد، ماشین حساب، و غیره) مورد نیاز است؟
  • آیا آزمون نیاز به مهارتهای اضافی خاصی دارد؟
    نکته ۲
    با معلم فرزند خود تماس بگیرید. معلم فرزند شما قادر خواهد بود تا اطلاعات بیشتری در مورد امتحان در اختیار شما قرار دهد. آنها همچنین می توانند به شما در تشخیص نقاط ضعف فرزندتان کمک کنند تا بتوانید آنها را به طور موثرتری رفع کنید. در صورت امکان برای قرار یک کنفرانس به معلم ایمیل بزنید. شما می توانید موارد زیر را بپرسید :
  • فرزند من در آزمون های عملی خود در کلاس چگونه است؟
  • چگونه می توانم به عنوان پدر یا مادر به فرزندم کمک کنم؟
  • فرزندم چه مدت باید برای این امتحان درس بخواند؟
  • اگر فرزند من قبول نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تبعاتی خواهد داشت؟
    نکته ۳
    نمونه سوالات و موارد مکفی برای تمرین پیدا کنید. اگر فرزند شما یک آزمون استاندارد را در پیش داشته باشد، باید بتوانید به راحتی نمونه سوالات را بیابید. این امتحانات اغلب مشابه مواردی است که در سال های گذشته داده شده است. آنها می توانند در مورد ساختار و فرمت امتحان به فرزند شما کمک زیادی کنند. شما می توانید امتحانات گذشته را در اینترنت و یا از طریق معلم فرزند خود پیدا کنید.
    اگر فرزند شما یک آزمون استاندارد نداشته باشد، ممکن است نمونه سوالات در دسترس نباشد. در عوض، یادداشت ها و کتاب های درسی فرزند خود را مرور کنید تا بفهمید که چه نوع اطلاعاتی ممکن است در امتحان باشد. شما می توانید از این منابع خودتان نمونه سوال طرح کنید.
    نکته ۴
    اگر در مورد توانایی تان برای کمک به مطالعه فرزند خود نگران هستید، می توانید یک معلم استخدام کنید. معلمان زیادی هستند که در انواع مختلف امتحان تخصص دارند. شما همچنین می توانید از یک دانش آموز سال بالاتر که قبلاً این امتحانات را گذرانده، اطلاعاتی کسب کنید. شما می توانید از طریق جستجوی اینترنتی و یا با تماس با یک مرکز آموزش محلی، یک معلم مناسب پیدا کنید.

۲- مطالعه به همراه فرزند
نکته ۱
برای برنامه زمان بندی مطالعه، حداقل از دو هفته قبل از امتحان، باید ساعت های منظمی را برای مطالعه در نظر بگیرید. شما ممکن است تصمیم بگیرید که فرزندتان هر روز یک ساعت مطالعه کرده و آخر هفته را استراحت کند و یا دو ساعت به صورت یک روز در میان درس بخواند.
یک جدول زمانی را تا تاریخ امتحانات سازماندهی کنید. هر زمانی که فرزند شما طبق برنامه مطالعه اش را انجام می دهد، علامت زده و او را تشویق نمایید. یک برنامه صحیح، به آنها عادت مطالعه سالم و منظم را آموزش خواهد داد.
اگر به واسطه کارتان، با تخصیص یک ساعت خاص برای همراهی فرزندتان مشکل دارید، می توانید مشارکت خود را در حین کارتان انجام دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است از آنها بخواهید که بیست مساله را حل کرده و یا یک مقاله بنویسند. این کارها ممکن است به زمان بندی خاصی نیاز نداشته باشند، اما هنوز هم به فرزندتان کمک شایانی خواهند کرد.
نکته ۲
یک محل آرام برای مطالعه پیدا کنید. فرزند شما به یک مکان آرام نیاز دارد که در آن بتوانند برای مطالعه دست به کار شود. در اتاق نباید ابزار حواس پرتی مانند تلویزیون وجود داشته باشد. شما باید دیگر اعضای خانواده، مانند خواهر و فرزند کوچکترتان را منطقاً توجیه کنید که آنها زمانی که فرزندتان در حال مطالعه نیست، می توانند تلویزیون تماشا کنند. این کار باعث تمرکز فرزند شما خواهد شد.
مکان های مناسب برای مطالعه عبارتند از اتاق خواب فرزند و یا آشپزخانه در ساعت غیر آشپزی.
در حالی که فرزند در حال مطالعه است، سر و صدای خانه را کم کنید. صدای تلویزیون را کم کنید و مکالمات را با صدای آهسته انجام دهید.
اگر شما محل مناسبی برای مطالعه فرزندتان نداشته باشید، می توانید او را به کتابخانه عمومی ببرید تا بتواند کار خود را در آرامش انجام دهد.
نکته ۳
به او در به خاطر سپاری کمک کنید. برای فرزند شما بسیار مهم است که بتواند اطلاعات را به خاطر بسپارد و در موقع نیاز از ذهنش فراخوانی کند. برای بهبود حافظه او، می توانید برخی از شیوه های یادگیری شناخته شده را به کار ببرید. استفاده از این کمک ها به صورت روزانه، به آنها کمک می کند تا چیزی بیشتر از صرفاً خواندن از روی کتاب، یاد گرفته و به خاطر بسپارند.
یک فرم از فرمولهای ریاضی که او باید بداند، درست کنید. از آنها بخواهید که فرمول را حفظ کنند. آنها را تشویق کنید تا این فرمول ها را در حین حل تست، ابتدا حاشیه نویسی کرده و سپس از آنها استفاده کنند.
به فرزند خود بیاموزید که چگونه در خواندن خود عمیق شده و اینگونه نکات مهمتر را کشف کند. او می تواند زیر جزئیات مهم مانند شخصیت های اصلی، هدف و موضوع را خط بکشد.
کارت های فلش به خوبی برای یادگیری واژگان، حقایق علمی و تاریخ ها جواب می دهند.
نکته ۴
پاسخ دادن به سوالات را تمرین کنید. از فرزندتان سوال کنید، به خصوص آنهایی که بیشتر ممکن است در امتحان بیاید. سوالات را مبتنی بر یادداشت ها، کارتهای فلش و یا متن کتاب های درسی او مطرح کنید. می توانید آنها را در قالب یک آزمون تمرینی نوشته شده نیز به او بدهید. مسائلی را که فرزندتان بیشتر با آنها مشکل دارد، علامت بزنید و در جلسه بعدی امتحان تمرینی، روی آنها بیشتر تمرکز کنید.
اگر یک امتحان تمرینی آماده کرده اید، چند روز قبل از امتحان اصلی آن را به او بدهید. زمان امتحان را نیز مشابه آزمون اصلی تعیین کنید. اگر در طول امتحان وقفه ای برای آنها در نظر گرفته می شود، شما نیز برایشان وقفه مشابهی را لحاظ کنید.
نکته ۵
زمان استراحت را حتماً در نظر بگیرید، زیرا درجه تمرکز با مرور زمان افت می کند. بین هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داشتن یک استراحت کوتاه ایده خوبی است. در طول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت، فرزند شما می تواند نفسی تازه کرده، میان وعده بخورد و یا قدم بزند. این وقفه های کوتاه می تواند باعث کاهش استرس، بهبود حافظه و افزایش تمرکز شود.

۳- رفع اضطراب امتحان
نکته ۱
از فرزند خود بپرسید که درباره امتحان چگونه احساس می کند. فرزند شما ممکن است در قبال امتحان عصبی، مضطرب یا ترسو باشد. مهم است که این احساسات را به موقع و زود شناسایی کنید تا بتوانید قبل از امتحان فرزندتان را حمایت کنید.
اگر فرزند شما پاسخ دهد که درباره امتحان نگران است، احساسات او را نادیده نگیرید. در عوض، سؤال های بیشتری را از آنها بپرسید، مثلاً “کدام قسمت امتحان بیشتر نگرانت می کند؟” یا “آیا دلیل خاصی برای نگرانی تو وجود دارد؟”
به فرزندتان اطمینان دهید که تا زمانی که او بیشترین تلاشش را انجام می دهد، نتیجه مهم نیست. شما می توانید بگویید: “طبیعی است که احساس نگرانی و اضطراب کنی، اما در مورد امتحان این مهم است که تو بهترین تلاشت را انجام دهی. اگر قبول هم نشوی، هنوز هم همه چیز خوب خواهد بود”.
فرزند شما ممکن است برخی احساسات جسمانی ناخوشایند مانند حالت تهوع، دل درد، تعریق یا بی خوابی را بیان کند. در طول این پروسه، فرزندتان را تا زمانی که آرام شود، حمایت کرده و دلداری دهید. می توانید به آنها اجازه دهید که موقتاً روی چیزی غیر از امتحانشان تمرکز کنند.
نکته ۲
به آنها یادآوری کنید که نتیجه این امتحان، بیانگر ارزش آنها نیست. فرزند شما ممکن است نگران باشد که اگر در این امتحان مردود شود، باید درس فوق را تکرار کرده و برچسب خنگی به او زده شود. شما باید به فرزندتان تصریح کنید که صرف نتیجه یک امتحان، منعکس کننده همه توانایی او نیست.
شما می توانید بگویید، ” این درست است که امتحان مهم است، اما مهم ترین چیز نیست. فارغ از نتیجه آزمون، تو کماکان شخصی فوق العاده و با استعداد هستی. به یاد داشته باش که نتیجه امتحان تایید نمی کند که چقدر باهوش بوده و یا چه شخص خوبی داری”.
نکته ۳
اجازه دهید فرزند اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. در حالی که ممکن است بخواهید فرزندتان را تشویق کنید که بهترین کارها را برای موفقیت در امتحانش انجام دهد، اما نباید او را کلافه کنید. تمرکز او را صرفاً بر امتحان جهت دهی نکنید. در عوض، اجازه دهید فرزند شما بر روی دوستان خود، سرگرمی ها و فعالیت های دیگر نیز در زمان خودشان تمرکز کند. شما فقط باید در زمان مطالعه برنامه ریزی شده روی امتحانش تمرکز کنید.
وقتی درباره امتحان صحبت می کنید، مثبت باشید. به جای هشدار دادن به فرزندتان در مورد شکست یا اتفاق بدی که ممکن است بیفتد، به آنها اطمینان دهید که می توانند قبول شوند. به عنوان مثال، به جای گفتن ” اگر به سختی مطالعه نکنی، این امتحان را افتاده و باید درس را تکرار کنی”، بگویید: “با مطالعه خوب می توانی بهترین نتیجه را در امتحان کسب کنی. اگر آمادگی لازم را به دست آوری، در امتحان خیلی راحت تر موفق خواهی شد”.
نکته ۴
تکنیک های کسب آرامش را به فرزندتان آموزش دهید. بعضی از فرزندان اضطراب امتحان را مدام در خودشان توسعه می دهند. خوب است که به فرزندتان نشان دهید که چگونه می توانند این گونه ترس ها را مدیریت کنند، مخصوصاً اگر احساس ترس در حین امتحان اتفاق بیفتد. این شیوه ها می توانند فرزند شما را آرام کنند تا بتوانند بر امتحان خود تمرکز کنند. شما می توانید به آنها نشان دهید :
نفس های عمیق بکشند. حتی می توانند پنج دم و بازدم را بشمارند.
توپ ضد استرس را فشار دهند. اگر چنین ابزاری مجاز باشد، توپ فوق را با آنها به امتحان بفرستید.
لبخند زدن می تواند به شما کمک کند بدن را آسوده کنید، حتی زمانی که احساس شادی ندارید.
به افکار مثبت تمرکز کنید. یک شعار مثبت را ورد زبانشان کنید، مانند ” تو می توانی این کار را انجام دهی” و یا ” تو عالی هستی و از این امتحان به سلامت عبور خواهی کرد! “، اینگونه آنها باور می کنند که می توانند.
در طول زمان استراحت، حرکات کششی انجام دهید.

۴- حمایت و مراقبت فرزندان را در امتحانات موفق می کند
نکته ۱
امکان خواب زودهنگام را در شب قبل از امتحان برای او مهیا کنید، زیرا در چنین شبی فرزند شما به خواب زیادی نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که آنها در شب قبل از امتحان به موقع به خواب می روند، آنها باید حداقل هشت ساعت خواب داشته باشند تا در هنگام امتحان به خوبی هشیار باشند.
نکته ۲
صبحانه خوب به آنها بدهید، یک صبحانه با کربوهیدرات و پروتئین های کامل، اینگونه فرزند شما انرژی لازم را برای تمرکز بر امتحان خود خواهد داشت. فرزندتان حتماً صبح روز امتحان باید صبحانه بخورد. از دادن غذاهای شیرین اجتناب کنید، زیرا می تواند باعث افت ذهنی او شود. در عوض شما می توانید آنها را از این مواد تغذیه کنید :

  • تخم مرغ
  • غلات کامل یا بلغور جو دوسر
  • چیا یا روغن کتان
  • ماهی سالمون دودی
    نکته ۳
    قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، کوله یا کیف او را نگاه کرده و وسایل لازم او را دو بار چک کنید و اطمینان حاصل کنید که همه ابزار مورد نیاز برای امتحان را داشته باشد. موارد زیر عمدتاً لازمند :
  • مداد
  • پاک کن
  • ماشین حساب
  • خط کش
  • لباس راحت
    نکته ۴
    اطمینان حاصل کنید که آنها به موقع سر امتحان می رسند. برخی امتحانات معمولاً به سرعت و در زمان برنامه ریزی شده خود شروع می شوند. در بعضی از امتحانات تاخیر ورود را قبول نمی کنند و برخی دیگر نیز که اجازه ورود می دهد، اجازه جبران زمان از دست رفته را نمی دهند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع امتحان در محل برگزاری جلسه حضور داشته باشید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما