دسامبر 13
بازدید : 1150
نظرات : بدون دیدگاه
چگونه به فرزندم مدیریت زمان یاد بدهم؟

همۀ ما می‌دانیم که قبل از شروع مهر و باز شدن مدرسه‌ها، لازم است برنامه‌ریزی کنیم و به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر سر بزنیم. اما چگونه کودکمان را در جهت موفقیت قرار دهیم؟ طوری که در طول سال تحصیلی و پس از آن، موفقیتش دوام داشته باشد. آموزش مدیریت زمان بهترین هدیه برای کودکان است. بعد از […]

همۀ ما می‌دانیم که قبل از شروع مهر و باز شدن مدرسه‌ها، لازم است برنامه‌ریزی کنیم و به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر سر بزنیم. اما چگونه کودکمان را در جهت موفقیت قرار دهیم؟ طوری که در طول سال تحصیلی و پس از آن، موفقیتش دوام داشته باشد. آموزش مدیریت زمان بهترین هدیه برای کودکان است.

بعد از خواندن این مطلب می‌توانید به سؤال چگونه به فرزندم مدیریت زمان یاد بدهم ، پاسخ بدهید.

برای شروع آموزش مدیریت زمان به کودکان ابتدا ساعت خواب تنظیم کنید

یک یا دو هفته قبل از شروع مدرسه، کم‌کم ساعت خواب بچه را تنظیم کنید. بدن کودکان ۵ تا ۱۲ ساله، بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شبانه‌روز نیاز به خواب دارد. ساعت خواب مناسبی را تعیین کنید و به آن پایبند باشید. این کار اولین قدم برای آموزش مدیریت زمان به کودکان است.

برای کارهای روزانه لیست درست کنید
قدم بعدی برای آموزش مدیریت زمان به کودکان این است که از کارهای روزانه‌شان لیست درست کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید برای کاهش استرس خانواده انجام دهید. در طول سال تحصیلی، معمولا برنامۀ روزانۀ بچه‌ها تغییر نمی‌کند و طبق روال مشخصی پیش می‌رود؛ مثلا لباس پوشیدن یا حمام کردن و… .

به‌جای اینکه با دستور دادن به بچه‌ها، اذیتشان کنید، در انجام کارها همراهی‌شان کنید: یک لیست وظایف درست کنید که شامل کارهای بهداشت شخصی و وظایفی متناسب با سن کودک باشد. کودک را در قبال وظایفش جوابگو نگه دارید. وقتی از او این جمله‌ها را می‌شنوید: «اما من نمی‌دونستم!» یا «الان باید چه‌کار کنم؟» از او بخواهید از جدول زمان‌بندی استفاده کند. هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.

این کار ممکن است در ابتدا سخت باشد و فکر کنید ممکن نیست فرزند شما طبق برنامه پیش برود؛ اما کمی صبر لازم است تا یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش مهارت مدیریت زمان به کودکان را انجام دهید.

کودکان را تشویق کنید برای خودشان تقویم داشته باشند

با کودکتان تمرین کنید که فعالیت‌های پس‌ازمدرسه‌اش را در تقویم بنویسد. از اپلیکیشن‌های تقویم و یا تقویم فیزیکی استفاده کنید. این‌کار به کودک کمک می‌کند تا بداند روزهایش قرار است چگونه بگذرد و همچنین از نظر روانی خود را برای روز بعد آماده کند. آموزش مدیریت زمان به کودکان برای شما هم سودمند است؛ زیرا او هرچه زودتر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی را یاد بگیرد، مستقل‌تر می‌شود و برای انجام دادن کارهایش به شما نیاز کمتری خواهد داشت.

به بچه‌ها مفهوم زمان را یاد بدهید
حتی زمانی که کودکتان می‌تواند ساعت را بخواند و بگوید، احتمالاً هنوز اهمیت زمان را نمی‌فهمد. با خریدن یک ساعت مچی به فرزندتان کمک کنید تا آگاهی خود را از زمان افزایش دهد و بداند چطور مدت‌زمانی را که برای انجام دادن وظایف روزانه‌اش نیاز دارد، اندازه بگیرد. این کار به آگاهی و مدیریت زمان در کودکان کمک می‌کند.

برای آموزش مدیریت زمان به کودک به او بیاموزید که برنامه‌ریزی کند
برای این‌که درست سر وقت و آماده خانه را ترک کنید، نیاز به برنامه‌ریزی دارید. آیا کودکتان باید دفتر و کتاب‌هایش را جمع کند و خوراکی‌هایش را جا نگذارد؟ آیا لوازم ورزشی‌اش را برای زنگ ورزش نیاز دارد؟ برای اینکه به موقع از خانه بیرون بزند، چقدر زمان نیاز دارد؟

یک فهرست از کارهایی که فرزندتان باید انجام دهد تهیه کنید و به دیوار بزنید که شامل این موارد باشد: چه کارهایی باید انجام دهد و چه مقدار زمان برای انجام دادنش نیاز دارد. هر کسی مسئول است که طبق برنامه‌ریزی از خانه خارج شود. این گام پنجم آموزش مدیریت زمان به کودکان است.

ساعت مشخصی برای غذا خوردن تعیین کنید

شاید کار ازمدافتاده و سختی به‌نظر برسد؛ اما تعیین ساعت غذا خوردن منظم برای همۀ اعضای خانواده (مثلاً ۷ صبح برای صبحانه) فقط به مدیریت زمان کودکان و آگاه‌تر شدن آنان از این مقوله کمک نمی‌کند؛ بلکه موجب می‌شود مطمئن شوید اعضای خانواده حتماً ساعتی را کنار هم می‌گذرانند.

جای مشخصی برای انجام تکالیف کودک در نظر بگیرید
برای جلوگیری از حواس‌پرتی بچه‌ها موقع انجام تکالیف مدرسه، جای مشخصی برایشان در نظر بگیرید. آیا برای سیل کاغذهایی که از مدرسه به‌همراه می‌آورند برنامه‌ای دارید؟ بعضی‌ از کاغذها را باید نگه داشت و بعضی را باید دور ریخت. برای مدیریت کاغذها راهی پیدا کنید.

برای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال قانون بگذارید (شب به‌خیر تبلت!)
همه می‌دانیم که نباید بیست‌وچهارساعته به صفحۀ گوشی و لپتاپ و تبلت بچسبیم. خیلی از پدر و مادرها برای استفاده از این وسایل زمان تعیین کرده‌اند؛ اما این هم ایدۀ خوبی‌ست که یک ساعت خواب واقعی برای تکنولوژی در نظر بگیریم و به موبایل و تبلت شب به‌خیر بگوییم.

این قانون شامل پدرومادرها هم می‌شود. تعیین ساعت خواب وسایل الکترونیکی یکی از قوانین مهم و مؤثر در آموزش مدیریت زمان به کودکان است.

بگذارید فرزندتان نگرانی‌هایش را بگوید
به کودکتان این فرصت را بدهید که نگرانی‌هایش را به‌خاطر شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیان کند. انتظارات معلم جدید، قوانین یا مدرسۀ جدید ممکن است موجب اضطراب کودک شوند. وقتی که او نگرانی‌هایش را به شما می‌گوید، می‌توانید با همفکری برایش راه‌حل پیدا کرده و قدم‌های مشخصی معین کنید که با اجرای آنها استرس کودک کاهش می‌یابد. به این شکل سختی روزهای اول مدرسه کم‌تر می‌شود.

برای آموزش مدیریت زمان به کودک مربی او باشید؛ نه مدیرش

با شروع مدرسه و بیشتر شدن وظایف بچه‌ها، چالش‌های بین والدین و فرزندان نیز بیشتر می‌شود. سعی کنید این تغییر را در روش‌های تعامل با کودکتان ایجاد کرده و به‌جای مدیریت کردن فرزندتان، مربی او باشید. احتمالا شما به‌عنوان یک مدیر مرتباً به او وظایفش را گوشزد می‌کنید؛ چون در قبال نتیجۀ کارهایش احساس مسئولیت می‌کنید. این مسئله موجب سرسختی و پافشاری دو طرف و جدال می‌شود.

بهتر است به‌عنوان یک مربی، از بیرون کودکتان را راهنمایی و حمایت کنید، به او واقعیت‌ها را بگویید و اطلاعات لازم را بدهید. با این کار قدرت کافی را برای تصمیم‌گیری به او داده‌اید. حالا یک قدم به عقب برگردید و اجازه بدهید که خودش تصمیم بگیرد؛ خوب یا بد.

این‌کار باعث می‌شود شما و فرزندتان راحت‌‌تر و آزادانه‌تر ارتباط برقرار کنید و در بلندمدت اعتمادبه‌نفس کودکتان نیز بالا می‌رود. از وظایف مربی‌های خوب، آموزش مدیریت زمان به کودکان است؛ در حالی که یک مدیر خوب فقط به‌دنبال گرفتن نمرات خوب است؛ چه با درس خواندن در طول ترم به‌دست بیاید، چه فقط در شب امتحان.

آموزش مدیریت زمان به کودکان – فرصتی برای والدین
کودکان نگاه می‌کنند، تقلید می‌کنند و یاد می‌گیرند. از مهارت‌های مهم زندگی انسان که نقش مهمی در موفقیت او دارد، مدیریت کردن وقت است. از همان سال‌های ابتدایی زندگی که کودکان خواندن ساعت را یاد می‌گیرند، باید زمان‌بندی و کنترل زمان را نیز بیاموزند.

آموزش مدیریت زمان به کودکان توسط والدین کار سختی است؛ ولی اگر آن‌ها خود این کار را انجام دهند و در اجرای قوانین تعیین‌شده جدی باشند، کودکان نیز خواهند آموخت. بهتر است این نکات را قبل از شروع مدارس به‌کار بگیرید و نتیجۀ آن را زودتر ببینید؛ چون فرصت عمل کردن به آن‌ها در دوران مدرسه بیشتر فراهم است. وقتی کودک شما منظم است و کارهایش را خودش، سر موقع انجام می‌دهد، شما به‌عنوان پدر و مادر، فرصت بیشتری برای خودتان دارید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما