دسامبر 9
بازدید : 1277
نظرات : بدون دیدگاه
از مضرات موبایل با کودک حرف بزنید!

در این مطلب ترفندهای جالب یکی از مادران باهوش را برای دور کردن کودکان اش از صفحه نمایش موبایل و تبلت و .. از زبان خودش می خوانید: نگاه کردن کودکان به صفحه ی نمایش موبایل یا دیگر وسایل الکتریکی دیگر، یک موضوع عجیب غریب برای بچه ها نیست. من یک دختر ۴ ساله دارم. […]

در این مطلب ترفندهای جالب یکی از مادران باهوش را برای دور کردن کودکان اش از صفحه نمایش موبایل و تبلت و .. از زبان خودش می خوانید:
نگاه کردن کودکان به صفحه ی نمایش موبایل یا دیگر وسایل الکتریکی دیگر، یک موضوع عجیب غریب برای بچه ها نیست. من یک دختر ۴ ساله دارم. من نه مادری بودم که کودکش را کاملا از استفاده از وسایل الکترونیکی دور نگه دارد، نه مادری که بدون برنامه یا تعریف یک زمان محدود به کودکش اجازه استفاده از این وسایل را می داد، من چیزی بین این دو مورد بودم، نه کاملا با مورد اول موافق بودم نه مورد دوم.
اما بعضی وقت ها کار به جایی می رسید که تا به دخترم تلفن همراهم را نشان نمی دادم، دهانش را باز نمی کرد تا غذا بخورد. بعد از تلاش زیاد برای تغییر دادن این عادت، هم توانستم او را از نگاه کردن زیاد به این وسایل دور کنم هم سرش را با فعالیت های دیگر گرم کنم.
بگذارید با این نکته شروع کنم که استفاده از این لوازم به مدت کم و محدود شده اصلا اشکالی ندارد. به هر حال، هیچ کس نمی تواند این امر را انکار کند که وابستگی به صفحه نمایش ها واقعی است.
ما خانواده ای متشکل از والدین و فرزندان هستیم و من کاملا مشکلاتی که برای سرگرم کردن کودک پر جنب و جوش تان دارید را درک می کنم. شما می توانید با چند تغییر کوچک شروع کنید تا کودکتان بتواند به راحتی از وقت آزادش لذت ببرد:

برای تغییر دادن عادت های کودکتان قدم های کوچک بردارید
اگر یک روز از خواب بلند شوید و تصمیم بگیرید که یک عادت کودک را ناگهانی تغییر بدهید فایده ندارد. باید این را در نظر بگیریم که کودکان مثل یک توپ کوچک پر از احساس و عاطفه و تغییرات رفتاری هستند، که هنوز هم دارند یاد می گیرند که چگونه این احساسات را بروز بدهند. پس این تغییرات را آهسته شروع کنید : مثلا روزی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای یاد گرفتن عادت جدید او وقت بگذارید.
وقتی دختر من ۱ سالش بود و داشت دندان در می آورد اصلا غذا نمی خورد. تمام چیزی که من می خواستم این بود که خوب غذایش را بخورد. خلاصه هر کاری از دستم بر می آمد انجام دادم اما کارساز نبود و آخرش مجبور شدم باز هم به تلفن و گوشی روی بیاورم تا مطمئن شوم غذایش را بخورد.
درست است غذایش را خورد اما ما را در دردسر دیگری انداخت دردسر استفاده از گوشی هنگام غذا خوردن. زمان می برد تا متوجهش کنیم که میز غذا زمان دور همی خانوادگی است و نباید از وسایل الکتریکی هنگام غذا خوردن استفاده کنیم، البته همه ی این ها یک روزه اتفاق نیفتاد.

دنبال کردن قوانین جدید به صورت جدی و استفاده کم از تلفن همراه
صرف نظر از برخی وسایل الکتریکی، می توانید زمان مناسبی را برای نگاه کردن کودکتان به صفحه نمایش ها اختصاص دهید. تا زمانی که خودمان این قوانین را رعایت نکنیم نمی توانیم کودک را هم نصیحت کنیم، پس اول میزان استفاده از تلفن همراه خودتان را کم تر کنید. راستش من قبلا خودم عادت داشتم بیشتر از ۹ ساعت در طول روز با تلفن همراه خودم بازی کنم ، حتی گاهی اوقات متوجه هم نمی شدم چون از برنامه های مختلف استفاده می کردم و مطالب تمام نشدنی اش روی رفتار من هم تاثیر گذاشته بود.
چند قانون پایه و اساسی تعیین کنید و به آن پایبند باشید – البته بعضی وقت ها ممکن است باعث شود که شما یا کودکتان از کوره در بروید (اعتیاد به تلفن همراه واقعاً جدی است). اگر کودک شما، شما را در حال مطالعه ی کتاب یا چیز دیگری که دوستش دارید ببیند، او هم ناخودآگاه دوست دارد کار شما را ادامه بدهد.

استفاده از بازی و سرگرمی های مختلف
یادگیری بازی های جدید بهترین گزینه برای زمانی بودند که دیگر نمی دانستم چگونه کودکم را سرگرم کنم. وقتی تصمیم گرفتم که استفاده از تلفن همراهم را محدود کنم، بزرگترین دغدغه ام این بود که چطوری کودکم را سرگرم کنم. مدت زمان توجه ی کودکان هم خیلی کوتاه است، و ما هم باید هر دفعه دنبال یک سرگرمی جدید و جالب باشیم.

صحبت با کودکتان در مورد بدی های استفاده و نگاه کردن به صفحه های نمایش و وسایل دیجیتال
ممکن است فکر کنید که کودکتان هنوز خیلی کوچک است که حرف شما را درک کند، اما باور کنید این موجودات کوچک خیلی حساس هستند و خوب به حرف های شما و اینکه چه می گویید گوش می دهند. اول در مورد خطرات استفاده از این وسایل با آن ها حرف بزنید و در کنار آن سپس از خوبی های استفاده ی مناسب از این وسایل صحبت کنید.
عوارض تلفن همراه برای کودکبا آن ها حرف بزنید، بیشتر حرف هایتان را در قالب داستان برایشان تعریف کنید که مفهوم تان را خوب بتوانید برسانید، می توانید از کتاب ها استفاده کنید و به آن ها نشان بدهید که روز ها بدون استفاده از گوشی همراه هم خیلی سرگرم کننده و جالب خواهند بود.
امیدوارم این چند نکته ای که من از آن استفاده کردم هم به شما کمک کند

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما