دسامبر 8
بازدید : 1099
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت پسر سخت تر است؟

تربیت و پرورش صحیح فرزندان یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی پدر و مادرهاست. در حقیقت، با ورود نوزاد به کانون گرم خانواده، زندگی زن و شوهر وارد مرحله جدیدی می‌شود. اما به طور خاص، تربیت فرزند پسر علاوه بر شیرینی‌های بسیارش، دارای چالش‌های زیادی است. به طور معمول، والدین در تربیت فرزند پسر سختی بیشتری […]

تربیت و پرورش صحیح فرزندان یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی پدر و مادرهاست. در حقیقت، با ورود نوزاد به کانون گرم خانواده، زندگی زن و شوهر وارد مرحله جدیدی می‌شود. اما به طور خاص، تربیت فرزند پسر علاوه بر شیرینی‌های بسیارش، دارای چالش‌های زیادی است. به طور معمول، والدین در تربیت فرزند پسر سختی بیشتری را نسبت به فرزندان دختر متحمل می‌شوند.
در واقع فرزندان پسر نیازمند به استقلال و آزادی‌های بیشتری هستند و این را از والدین خود مطالبه می‌کنند، اما فرزندان دختر معمولاً بیشتر به خانواده وابسته هستند. از سوی دیگر، فرزندان پسر نیازمند الگوهای محکم و مستقلی هستند که این الگوها می‌توانند مادر یا پدر آنان باشند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا نکاتی کاربردی به منظور تربیت فرزند پسر در سنین مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

۸ نکته کاربردی به منظور تربیت فرزند پسر
۱. کمک کردن به تقویت و بروز احساسات
به طور معمول، مادران بیشتر با دخترانشان صحبت می‌کنند. به همین دلیل، در حالت کلی فرزندان پسر دیرتر صحبت کردن را یاد می‌گیرند و قدرت کلامی پایین‌تری نسبت به دختران دارند. در حقیقت، پسران دوست دارند تا بیشتر احساسات خودشان را در دل نگاه دارند. در مواقع ناراحتی، دختران گریه می‌کنند و پسران معمولاً دعوا و خشونت را انتخاب می‌کنند.
بنابراین یکی از نکات ضروری در تربیت فرزند پسر این است که آنان را از سنین خیلی پایین تشویق کنید تا در مورد هیجانات درونی خود صحبت کنند، از سکوت و خاموشی بیرون بیایند و عکس‌العمل خودشان را با سخن گفتن نشان دهند. همچنین به یاد داشته باشید که محبت و عشقتان را به صورت کلامی به فرزندانتان ابراز کنید؛ چراکه این موضوع موجب تقویت عزت‌نفس در کودک می‌شود. پس شاید لازم باشد روش‌های مدیریت احساسات را شناخته و آن‌ها را به پسر خود نیز منتقل کنید.
۲. اجتناب کردن از انتقاد های بیش از حد
فرزندان پسر معمولاً در برابر انتقادها بسیار حساس هستند. پس برای تربیت فرزند پسر خود به بهترین نحو ممکن، سعی کنید تا ضمن یادآوری کارهای نادرست و بد او، از واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های تند و افراطی بپرهیزید. به عنوان مثال، از گفتن جملاتی مانند «خواهرت هیچ‌وقت از این کارها نمی‌کنه؛ تو من رو کلافه و خجالت‌زده می‌کنی» بپرهیزید.
۳. انتخاب کلام مناسب
به طور کلی، شیوه تربیتی دختران و پسران در بدو تولد تا چند ماهگی تفاوتی با یکدیگر ندارد. با این حال، با بزرگ شدن فرزندان و رشد آنان، شیوه‌های تربیتی هر یک تفاوت‌های چشمگیری خواهند داشت. بنابراین می‌توان گفت که شیوه رفتاری با هر یک از فرزندان دختر و پسر متفاوت بوده و نیازمند روش‌های تربیتی متفاوت است.
به طور مثال، هنگامی که با پسران خود صحبت می‌کنید، باید جملاتی واضح، روشن، منطقی و به دور از هر توضیح اضافی و حاشیه را انتخاب کنید.
۴. در نظر گرفتن نیمه دیگر شخصیت او
از جمله دیگر نکات ضروری در تربیت فرزند پسر این است که به فرزند خود بیاموزید تا در لباس پوشیدن مرتب بوده و به نکات مربوطه در این زمینه توجه کند؛ به آراستگی ظاهری، موهایش و سلامت جسمانی‌اش توجه کند. در حقیقت، این موارد همگی مسائلی هستند که شاید بسیاری از پدران به آن‌ها توجهی نداشته باشند. حال آن که فراهم کردن چنین شرایطی برای او بسیار مفید است؛ چرا که فرزندتان در آینده مرد خواهد شد و بدین ترتیب می‌تواند نظر اطرافیان را به خود جلب کند. بنابراین از اینکه فرزند پسر شما احساسات زنانه پیدا کند، نترسید؛ چرا که به هر حال احساس مرد بودن از پدرش که هم‌جنس خودش است، به او منتقل خواهد شد.
۵. در نظر گرفتن محدودیت برای او
به طور معمول، فرزندان پسر کشش بیشتری به سمت مادر خود دارند، اما در عین حال نمی‌توانند خیلی با او صمیمی شوند. بنابراین به عنوان مادر او، برای برقراری ارتباطی مناسب با پسر خود، اعمال برخی محدودیت‌ها از جانب شما لازم و غیر قابل‌اجتناب است.
۶. انجام ندادن تمامی امور
برای تربیت فرزند پسر خود اجازه دهید تا به عنوان فردی مستقل برخی کارهایش را خودش انجام دهد. برای مثال، وقتی فرزندتان می‌خواهد کارهای کوچکی مانند بستن زیپ شلوار، بند کفش یا دکمه‌هایش را خودش انجام دهد، این اجازه را به پسرتان بدهید. همچنین می‌توانید او را ترغیب کنید تا خودش لباس‌هایش را بپوشد، دوش بگیرد و به کارهای شخصی‌اش برسد.
باید بپذیرید که فرزندتان روزی از شما دور خواهد شد و به همین دلیل نیاز است تا از احساس نیازش نسبت به خودتان بکاهید.
۷. تبدیل شدن به یک الگوی اجتماعی
امروزه مادر و پدر علاوه بر جایگاه مهم خود در خانواده، می‌توانند الگویی برای شناخت هویت اجتماعی فرزندشان باشند. در واقع، والدین می‌توانند پسرشان را به سمت اهدافش سوق دهند. بنابراین سعی کنید تا رفتار و گفتار مناسبی در جامعه داشته و موقعیت اجتماعی مناسبی برای خود و فرزندانتان فراهم کنید.
۸. سپردن مسئولیت به او
برای تربیت فرزند پسر خود به عنوان فردی مسئولیت‌پذیر، سعی کنید تا وظایف کوچکی را در خانواده به او واگذار کنید تا فرزندتان در کارهای خانه شما را همراهی کند. برای مثال، از پسر خود بخواهید تا در درست کردن یک کیک عصرانه به شما کمک کند، از او یک قاشق بخواهید یا مسئولیت مراقبت از کودک دیگر خود را به او بسپارید. البته این موضوع در مورد کودکان با سنین بالاتر صادق است؛ ضمن اینکه نیاز است تا به صورت غیرمستقیم فرزندان خود را تحت کنترل داشته باشید!

تربیت فرزند پسر
همان‌طور که اشاره شد، روش‌های تربیتی فرزندان در سنین مختلف بایستی تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند؛ چرا که ویژگی‌های اخلاقی کودکان با بالا رفتن سن آن‌ها دچار تغییراتی می‌شود. در همین راستا، در ادامه یکسری نکات کاربردی برای تربیت فرزند پسر را بر اساس گروه‌های سنی مختلف (تا سنین ۱۵ سالگی) مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات کاربردی در تربیت فرزند پسر
در رابطه با سن طلایی تربیت فرزندان دیدگاه‌های مختلفی از سوی روان‌شناسان مطرح است؛ به طوری که برخی معتقد هستند از زمان تولد تا ۵ سالگی، بخش مهمی از شخصیت کودک شکل می‌گیرد. از سوی دیگر، برخی از روان‌شناسان نیز تئوری شخصیت پایه را مطرح می‌کنند و معتقدند تا ۱۶ سالگی شخصیت فرزندان شکل می‌گیرند و بعد از آن دیگر فرد تغییری نمی‌کند. به هر حال نظرات متفاوت است؛ اما همان‌طور که مشخص است، هر دو دیدگاه بر اهمیت دوره کودکی و نوجوانی تأکید دارند.


تربیت پسران ۶ تا ۱۰ ساله
کودکان در این بازه سنی تا حدودی مطیع‌تر هستند. به طور خاص، فرزندان پسر کشش بیشتری به مادر خود دارد و اغلب منتظرند تا از رفتار او الگوبرداری کرده و سخنانش را به جای بیاورند! به طور کلی، در این بازه سنی روابط بین کودک و والدین، مانند دوران پنج سالگی و مطابق دلخواه مادر است. کودک از مادر اطاعت کرده و دوست دارد تا سخنانش را مو به‌ مو اجرا کند. با این حال، در عین احتیاج شدید فرزند به برقراری رابطه‌ای عمیق با مادر، او تمایل به استقلال و حفظ روابط شخصی خود دارد.
برای حفظ استقلال فرزند خود تلاش کنید تا او را با شخصیتی متعادل و دوست‌داشتنی بزرگ کنید؛ در غیر این صورت فرزند شما به فردی پرخاشگر و ناسازگار مبدل خواهد شد که از تمامی کائنات شکایت داشته و گمان می‌کند که حتی والدینش نیز او را دوست ندارند!
تربیت فرزند ۱۱ تا ۱۵ ساله
در این سن کودکان، به خصوص فرزندان پسر، زیاد به والدین خود توجه و وابستگی ندارند. در حقیقت، فرزندان پسر در این سن در آستانه بلوغ قرار دارند. از همین روی، مسائل رشد و هورمونی به وجود آمده در او ممکن است منجر به بروز رفتارهای ناخوشایند و گاه غیرطبیعی گردد. در این صورت، والدین باید بدانند که در این سن ضمن مراقبت‌های شدید از فرزند خود، به حریم خصوصی او تجاوز نکنند؛ چراکه در این صورت رابطه عاطفی آن‌ها از هم گسسته خواهد شد.
همچنین به خاطر داشته باشید که از تحقیر، توهین یا مقایسه‌ پسرتان با دیگران به شدت پرهیز کنید؛ چون انجام این اعمال موجب پرخاشگر و زورگو شدن آن‌ها در آینده می‌شود. در این صورت، فرزندان تحقیرشده بعد از رسیدن به استقلال سعی می‌کنند تا وجود و قدرتشان را با توسل به زور به دیگران اثبات کنند.
در این مقاله، به بررسی راهکارهای تربیت فرزند پسر پرداخته و تفاوت روش‌های تربیتی در سنین مختلف را بیان کردیم. بنابراین با بکارگیری هر یک از روش‌های مطرح‌شده در این مقاله، می‌توانید نسبت به برقراری روابط دوستانه با پسران خود اقدام کرده، فرزندی با رفتار، گفتار، عقاید و ارزش‌های درست تربیت کنید. همچنین در این صورت می‌توانید موقعیت اجتماعی مناسبی برای او در جامعه آینده فراهم کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما