در مقابل بچه ها دعوا نکنید!

اختلاف نظر بخشی از زندگی متاهلی است. هیچ زن و شوهری نمی توانند همیشه در همه مواقع به توافق برسند. ممکن است اختلاف نظر سر ارزش هایی باشد که می خواهید به فرزندتان، به مدرسه اش، به عادات غذاییش دهید یا فقط روی تصمیمات زندگی باشد که باهم می گیرید- بحث کردن هم بخشی از […]

اختلاف نظر بخشی از زندگی متاهلی است. هیچ زن و شوهری نمی توانند همیشه در همه مواقع به توافق برسند. ممکن است اختلاف نظر سر ارزش هایی باشد که می خواهید به فرزندتان، به مدرسه اش، به عادات غذاییش دهید یا فقط روی تصمیمات زندگی باشد که باهم می گیرید- بحث کردن هم بخشی از آن ها است. بسیاری از ما در بچگی شاهد دعوا های والدین مان بوده ایم، و احتمال آن که فرزندان شما هم دعوای بین شما و همسرتان را هم ببینند وجود دارد. در این مطلب ۶ راز برای کاهش اثرات منفی این مشاجرات مطرح می کنیم.
دعوا جلوی نوزاد در حالی که گاهی ممکن است بحث کردن، مسئله را حل کند اما دعوای والدین می تواند اثرات منفی هم روی کودک داشته باشد خصوصا که اغلب شاهد این اتفاق باشد. می خواهید بدانید چگونه این اثرات منفی را کاهش دهید و چگونه می توانید از فرزندتان محافظت کنید که تحت تاثیر هر بحثی که ممکن است شاهد آن باشد، قرار نگیرد؟ در ادامه می خوانید.

چگونه بحث و دعوا بر فرزندتان اثر می گذارد
همان طور که در بالا ذکر شد، بحث کردن بخشی از هر رابطه ای است- اما نحوه ای که با همسرتان بحث می کنید اهمیت دارد. چیز هایی مانند توهین کردن و پرت کردن وسایل، استفاده از عبارت های شدیدی مانند “تو بدترین هستی” یا “تو همیشه اشتباه میکنی”، تهدید به ترک کردن، زدن و استفاده از زور فیزیکی بر همسرتان می تواند تاثیرات منفی روی کودک داشته باشد. قرار گرفتن مکرر کودک در معرض چنین رفتار هایی از جانب شما و همسرتان می تواند علاوه بر آسیبی که به ازدواجتان وارد می کند، منجر به مشکلات رفتاری در فرزندتان شود.
در این جا برخی از اثراتی که از دعوا و بحث کردن شما در فرزندتان به وجود می آید گفته شده است:
۱. ممکن است فرزندتان بداخلاق و پرخاشگر شود.
۲. ممکن است فرزندتان دچار اضطراب شود که می تواند علائم جسمی مانند سردرد یا شکم درد داشته باشد و یا در دوست شدن با کسی مشکل پیدا کند.
۳. بحث کردن در مقابل فرزندتان می تواند منجر به ایجاد مشکل در تمرکز کردن در مدرسه شود که بر عملکرد تحصیلی او اثر می گذارد.
۴. ممکن است فرزندتان از خانواده دلسرد شود و فاصله بگیرد و در جاهایی دیگر احساس آرامش کند که تا زمانی که کودکی بی تجربه است، می تواند خطرناک باشد.
۵. ممکن است بر روابط او با شما تاثیر بگذارد چون می تواند درک او از آن چه والدین باید باشند را تغییر دهد.
به خاطر داشته باشید شما و همسرتان، تعریف کودک از عشق هستید. از آن جایی که کودکان با دیدن یاد می گیرند، این که چگونه در رابطه با همسرتان رفتار می کنید چیزی است که کودک به عنوان رفتاری “عادی” در نظر می گیرد و ممکن است در آینده با افرادی که دوستشان دارد هم بدون تشخیص درست و غلط، به همین صورت رفتار کند.
ممکن است تعجب آور باشد اما نوزادان هم از ۶ ماهگی می توانند تحت تاثیر بحث و دعوا قرار گیرند. ممکن است کلمات را متوجه نشوند اما اگر بحث را بشنوند، می توانند آن را متوجه شوند.

۶ نکته ای که هنگام دعوا در مقابل فرزندتان باید به خاطر داشته باشید
در حالی که بحث و دعوای والدین نمی تواند همیشه کنترل شود، راه هایی وجود دارد که با آن ها می توانید بحث و دعوایتان و واکنش کودک به آن را کنترل کنید. در این جا چند نکته مفید وجود دارد که چگونه یک وضعیت نامطلوب در دعوا را کنترل کنید و اثرات منفی آن را کاهش دهید.
۱. از بحث های ناخوشایند در مقابل کودک خود خودداری کنید. اگر یک دعوای جدی پیش رو دارید، مطمئن شوید که در مقابل فرزندتان عصبانی نشوید. دعوا های جدی به این معناست که کلمات زیادی از عصبانیت رد و بدل می شود و ممکن است در نهایت حرفی را بزنید که به فرزند یا همسرتان آسیب بزند. برای حل این دعوا ها، از همسرتان بخواهید که فورا به اتاق دیگری بروید و مشکل را در آن جا حل کنید. مطئمن شوید که قبل از ترک اتاق، مشکل را حل کرده باشید. اگر اینطور نشد، به همسرتان بگویید که بعدا دوباره در مورد آن بحث
خواهید کرد.
نکته: سعی کنید وقت بگذارید تا در ابتدا خود را آرام کنید و به مشکل موجود فکر کنید، به راه حل فکر کنید و آن را از راهی درست با همسرتان در میان بگذارید!
۲. احساس همدلی کنید و از کلمات خوبی استفاده کنید. زمانی که در مقابل فرزندتان بحث می کنید، مطمئن شوید که لحن آرامی دارید و به توهین کردن متوسل نمی شوید. سعی کنید قبل از گله کردن از همسرتان، بحثتان را با این شروع کنید که “درک می کنم که سرت شلوغ است” یا “می دانم که تمام روز کار کردی”.
از هرگونه استفاده ی کلمات تحقیر آمیز برای خطاب کردن به همسرتان خودداری کنید، چرا که علاوه بر آسیب رساندن به فرزندتان، به رابطه ی شما با همسرتان هم صدمه می زند. استفاده کردن از زبان مودبانه، به فرزندتان یاد می دهد که چگونه با مردم صحبت کند و چگونه مشکل را بدون استفاده از خشونت کلامی حل کند.
۳. انتقاد سازنده ای را پیشنهاد دهید. اگر همسرتان در شرایطی اشتباه کرده است که می توانست آن را جور دیگری حل کند، بهترین راه برای حل آن این است که به جای سرزنش کردن و تنها گذاشتنش در این راه، یک راه حل به او پیشنهاد دهید. مثلا بگویید “دفعه دیگه میشه از راه دیگه ای حلش کرد” یا “یادت نره که دفعه بعد از آن راه انجامش بدهی”. این به فرزندتان یاد می دهد که مشکلات همیشه راه حل دارند و او باید به دنبال آن ها برود.
۴. به عنوان یک تیم با مشکلتان روبرو شوید. کودکان هنگام دیدن شما و همسرتان که چگونه همدیگر را خطاب می کنید، شدت دعوا را متوجه می شوند. هنگام دعوا معمولا زن و شوهر همدیگر را “تو” و “من” خطاب می کنند اما این همان چیزی است که باید آن را به حداقل برسانید، خصوصا زمانی که دارید به یک راه حل می رسید. مشکل را از این جهت که دو نفرتان می توانید چه کاری برای آن انجام دهید، حل کنید. “چطور می توانیم این را حل کنیم؟” “فکر میکنی باید چه کار کنیم؟”، راه خوبی برای این کار است. به این ترتیب اگر فرزندتان شاهد دعوا باشد، اطمینان خواهد داشت که شما و همسرتان با هم مشکل را حل می کنید.
۵. دیدگاه همسرتان را درک کنید. قبل از آن که بخشی از مشکلتان را حل کنید، به خودتان و همسرتان فرصت دهید تا نظرتان را بیان کنید. اجازه دهید قبل از آن که شما نظرتان را بگویید، او صحبتش تمام شود یا قبل از شروع صحبت بگویید که شما می خواهید صحبت کنید. سپس به آن فکر کنید که چگونه می توانید مشکل را حل کنید. احترام گذاشتن به کسی در طول بحث، به درک فرزندتان از رابطه ها کمک می کند- متوجه می شود که برای مخالفت کردن با کسی نباید به او بی احترامی کرد.
۶. در هر مرحله به کودک خود اطمینان دهید. اگر در وضعیتی هستید که فرزندتان تقریبا همیشه هنگام بحث شما و همسرتان در کنارتان است، مطمئن شوید که با او صحبت کنید که شما و همسرتان می خواهید به سادگی مشکل را حل کنید- هنوز هم همدیگر را دوست دارید و به هم احترام می گذارید. مدام اطمینان دادن به فرزندتان مهم است به طوری که متوجه شود دعوا، مشکلی کوچک در رابطه تان است. هر چه بیشتر به او یادآوری کنید که یک تیم هستید، بیشتر احساس آرامش خواهد کرد.
پدر و مادر بودن ممکن است سخت باشد، خصوصا که والدین استرس خانه و محل کار را به دعواهایشان راه می دهند. بحث کردن با همسرتان، چیزی اجتناب ناپذیر در ازدواج است، اما بسیار مهم است که مطمئن شوید فرزندتان شاهد وجهه زشت این بحث و دعوا نباشد. با استفاده از این نکات، قادر خواهید بود که بحث هایتان را بهتر کنترل کنید و محیطی امن و شاد برای زندگی فرزندتان ایجاد کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما