رفتار مناسب در مقابل قهر کردن چیست؟

یکی از شایع ترین رفتار ها قهر کودکان است که برای بر آوردن خواسته هایشان این کار را انجام می دهند و اگر پدر و مادر نسبت به این رفتار واکنش مناسبی نشان ندهند کودک به این کار عادت می کند. ما در این مقاله چگونگی داشتن رفتار مناسب با کودک را برایتان بیان خواهیم […]

یکی از شایع ترین رفتار ها قهر کودکان است که برای بر آوردن خواسته هایشان این کار را انجام می دهند و اگر پدر و مادر نسبت به این رفتار واکنش مناسبی نشان ندهند کودک به این کار عادت می کند. ما در این مقاله چگونگی داشتن رفتار مناسب با کودک را برایتان بیان خواهیم کرد.

داشتن رفتار مناسب در مقابل با قهر کودکان
قهر یک رفتار اجتنابی و آموزشی در کودک محسوب می شود که آن را از پدر،مادر و یا افراد دیگر می آموزد و قصد دارد با انجام این رفتار بر دیگران تسلط پیدا کند. اما اگر در مقابل قهر کودکتان خواسته های او را برآورده کنید او در می یابد که نتیجه قهر کردن برآورده شدن خواسته هایش است و سعی می کند در موارد دیگر نیز این کار را انجام دهد.
بهترین عکس العملی که می توانید در زمان قهر کودکان انجام دهید این است که نسبت به رفتار آن ها بی تفاوت باشید تا به کودک القا شود که نظر شما به قهر کردن او تغییری نخواهد کرد و شما بر سر حرفتان باقی خواهید ماند.
سعی کنید که در مقابل این رفتار فرزندتان جپه نگیرید و عصبانی نیز نشوید و مانند هر روز به امورات روزمره خود رسیدگی کنید تا طوری وانمود شود که شما نمی دانید کودکتان قهر کرده است.
یا می توانید به کودکتان بگویید که هر وقت زمان قهرش تمام شد می تواند به جمع خانواده برگردد با این حرف کودک متوجه خواهد شد که قهر او هیچ نتیجه ای ندارد و بایبستی به خواسته ی شما عمل کند.
یکی از راه های مناسب در هنگام قهر کودکان این است که یکی از والدین با کودک قهر و دیگرری واسط آشتی میان آن دو باشد و شرط و شروط لازم برای کودک بگذارد اینگونه کودک متوجه خواهد شد که رفتارش زشت و ناپسند بوده و باعث ناراحتی افراد شده و موجب می شود تا کودک دفعه فعد چنین حرکتی را انجام ندهد.
برای انتخاب بهترین راه ها در حل قهر کودکان پی بردن به دلایل قهر آن هاست و بایستی والدین در صورت مشاهده مکرر این رفتار از سوی کودک آن را جدی بگیرند و برای حل آن تلاش کنند در غیر این صورت ممکن است به صورت یک رفتار دائمی در کودک ثبیت شود.
البته لازم به ذکر که بگوییم در بیشتر مواقع رفتارهایی که از کودک سر می زند ریشه در رفتار های والدین آن کودک و یا اطرافیان دارد. برخی از پدر و مادرها به جای صحبت با یکدیگر و حل مشکلات به مشاجره و قهر می پردازند و همین سبب می شود تا کودک نیز از آن ها الگو برداری کند و در دفعات بعد این کار را انجام دهد. اما برای پیشگیری از بروز قهر کودکان والدین بایستی مراقب طرز رفتار و حتی کلام خود در حضور کودک باشند.
یکی از دلایل دیگری که منجر به بروز قهر در کودکان می شود عدم توجه والدین به کودک مثل محبت نکردن،بر طرف کردن نیاز های معقول او و…است که اگر از سوی پدر و مادر رفع نشود کودک این راه را برای اعلام اعتراض خود انتخاب می کند. والدین در چنین شرایطی بایستی زمانی را به کودک خود اختصاص دهند و در طول روز ارتباط کلامی و غیر کلامی با او برقرار کنند.

روش هایی برای جلوگیری از قهر کودکان و عادت دادن آن ها به انجام رفتارهای مناسب و خوب
برای جلوگیری از بروز قهر در کودکان بایستی روش های بسیار زیادی را به کار بگیرید که در ادامه به بیان این روش ها و چگونگی انجام دادن آن ها خواهیم پرداخت.
به تقویت رفتار های مثبت کودک بپردازید نه رفتار های نادرست او
سعی کنید که درخواست های مودبانه کودکتان را تقویت کنید نه ناله و فریاد و قهر کودکان را. همچنین بهتر است که مکالمه های آرامی که بینتان ایجاد می شود را افزایش دهید و از نزاع و جنگیدن پرهیز کنید.
او را مطلع کنید که انجام کار و رفتار خوب بدون نتیجه نخواهد ماند
برای اینکه کودک نسبت به رفتار هایی که دارد احساس خوبی نیز داشته باشد به او بگویید که رفتار خوب بدون پاداش نخواهد ماند و بایستی خود به دنبال پاداش خود روند.
به او آموزش دهید که قبل از حرف زدن فکر کند
همیشه وقتی فرزندتان سخنی می گوید به او بگویید که چقدر در مورد این حرفت فکر کرده ای و یا منظورت چیست؟ از او بخواهید که همیشه حرف هایش را سنجیده بزند و اگر به این درخواست عمل کرد برای اشتیاق بیشتر به او پاداش نیز بدهید.
در مقابل کار اشتباه کودک تنبیه معقول در پیش بگیرید
در برابر حرکات نادرست فرزندان مثل قهر کودکان سعی کنید از تنبیه هایی استفاده کنید که به آن ها بیاموزد که در برابر تمامی رفتار ها و حرکاتش مسئول است. همچنین تنبیه های معقول به کودک خوب زندگی کردن را نیز یاد خواهد داد. شما می توانید برای تنبیه کردن کودک از روش هایی مثل کوتاه کردن زمان بیرون بردنشان استفاده کنید و توجه داشته باشید که هنگامی که از دست کودک عصبانی هستید هرگز اورا تنبیه بدنی نکنید.
از کودکانتان توقع رفتار خوب داشته باشید
کودکان بایستی بدانند که والدین چه توقع هایی از آن ها دارند و همچنین چه انتظاراتی می توانند از پدر و مادر خود داشته باشند. کودکان وقتی واکنش شما را در مقابل حرکات خود ببینند سعی خواهند کرد که دفعه بعد حرکت بهتری را انجام دهند.
محیط و فضای دلپذیر و شادی را در خانه ایجاد کنید
سعی کنید تا استعداد و توانایی های کودکتان را تقویت کنید و ضعف های آن ها را نیز بپذیرید و در حل این ضعف ها آن ها را یاری کنید. همچنین اگر کودک کار اشتباهی انجام داد او را ببخشید و به او فرصت جبران بدهید.
کودکان به سخنان والدین خود اعتماد دارند
بایستی کودکانتان را به گونه ای تربیت کنید که در هر محیط و شرایط رفتار آن ها نیز متناسب با آن باشد. سعی کنید فرزندتان را به خاطر هر کار کوچکی که به درستی انجام می دهد تشویق کنید زیرا هنگامی که کودک از سوی والدین خود مورد تشویق قرار می گیرد به خود و توانایی هایی که دارد ایمان می آورد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما