دسامبر 7
بازدید : 644
نظرات : بدون دیدگاه
تغییرات رفتاری نوجوان

بروز تغییر در نوع نگرش، علایق و شیوه زندگی افراد غیر قابل اجتناب است و این موضوع امری غیر عادی است که در برخی از موارد فرد نمی تواند آن را تحت کنترل خود درآورد. همانطور که می توانید بیشترین تغییرات چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ رفتاری و اخلاقی در دوران بلوغ […]

بروز تغییر در نوع نگرش، علایق و شیوه زندگی افراد غیر قابل اجتناب است و این موضوع امری غیر عادی است که در برخی از موارد فرد نمی تواند آن را تحت کنترل خود درآورد. همانطور که می توانید بیشترین تغییرات چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ رفتاری و اخلاقی در دوران بلوغ و نوجوانی رخ خواهد داد. در این دوران بیشتر والدین با تغییر رفتار ناگهانی فرزند خود رو به ور می شوند که به عنوان بزرگترین معضل این دوران شناخته می شود.

تغییر رفتار ناگهانی کودکان
تغییرات ابتدایی و اولیه ای که در زندگی افراد رخ می دهند تا زمان های مشخصی بر حسب سن می باشد به عنوان مثال این تغییر رفتار در کودک که به جای بازی کردن با اسبا بازی به بازی کامپیوتری روی می آورد ناشی از بزرگ شدن و بالا رفتن سن است.
نوع و شکل تغییرات بسیار گوناگون است در برخی از موارد این تغییرات برای شکل گیری و کامل شدن شخصیت فرد است و در موارد دیگر این تغییرات می تواند خود به خودی و یا ارادی باشد. تغییرات ارادی می توانند مثبت و منفی باشند و در صورتی که فرد تغییر رفتار ناگهانی خواهد داشت ممکن است نگران کننده تلقی شود.

تغییرات ناگهانی که در کودک رخ می دهد ممکن است والدین را با مسائل مختلفی رو به ور سازد. زمانی که کودک به طور ناگهانی قصد دارد تا تلفن شخصی داشته باشد یا روابط دوستانه خود را پر رنگ تر جلوه می دهد نشان دهنده نوعی تغییر در رفتار است که باید مورد پیگیری والدین واقع شود.

مواجه شدن والدین با تغییراتی از این قبیل در فرزند این مورد را متذکر می شود که فرد با مسائل مهمی در زندگی رو به رو شده است و به مرور زمان به دنبال نقش یابی خود می باشد. این تغییرات به تدریج موجب می شود تا فرد خود را با جامعه و گروه همسالان هماهنگ کند.

تاثیر همسالان:
در صورت مواجه شدن با تغییر رفتار ناگهانی می توانید متوجه این امر شوید که فرزند شما تحت تاثیر گروه همسالان یا فرد خاصی به چنین رفتارهایی دست می زند. این گروه از همسالان در صورتی که تاثیراتی منفی را در فرد ایجاد کنند برای شکل گیری شخصیت او بسیار مشکل آفرین خواهند بود.

بیشتر معضلاتی که در جامعه وجود دارد مانند اعتیاد و طلاق می تواند از طریق به حداقل رساندن این تاثیرات کنترل شود. برای اینکه تاثیر و نفوذ اطرافیان به شکل نادرست در فرزند شما کمتر شود باید رابطه خود را با او تقویت کنید به قدری که فرزند شما خانواده را دلسوزترین افراد بداند.

مشکلات عاطفی:
ممکن است یکی از دلایل عمده تغییر رفتار ناگهانی فرد وجود مشکلات عاطفی است که ریشه بسیاری از آن ها در کانون خانواده باید مورد پیگیری قرار بگیرد. خانواده باید حمایت زیادی از فرزند خود داشته باشند تا مانع بروز مشکل در او شوند.

خواسته ها، علایق و اهداف:
تغییرات بیشتر در دورانی از زندگی فرد بروز می کند که فرد به دنبال یافتن علایق، اهداف و مسیر زندگی خود است. نوجوانان در این دوران مسیر زندگی خود را مشخص می کنند و در جهت همین مسیر حرکت می کنند. برای اینکه والدین در انتخاب مسیر درست زندگی فرزند خود تاثیرگذار باشند باید از دوران کودکی او را با این مسیر آشنا کنند و در صورت نیاز باید آگاهی های مهمی را در دوران نوجوانی به صورت دوستانه به او انتقال دهند.

برای پیشگیری از تغییر رفتار ناگهانی در نوجوان والدین باید به نکات مهمی در تربیت و برقراری ارتباط خود با او توجه کنند. بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری نوجوان، حمایت عاطفی و مالی، آگاهی دادن و … می توانند در این زمینه موثر واقع شوند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما