دسامبر 7
بازدید : 627
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش مسائل جنسی به کودک

آموزش مسائل جنسی از همان سال‌های نخست کودکی و نوجوانی باید آغاز شود، زیرا افراد بزرگسال و اطرافیان این بچه ها خواسته و یا ناخواسته و به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم در حال اثرگذاری بر مفاهیمی همچون هویت جنسی و نقش جنسی کودکان و نوجوانان هستند. در نتیجه آموزش مسائل و موارد جنسی اعم از […]

آموزش مسائل جنسی از همان سال‌های نخست کودکی و نوجوانی باید آغاز شود، زیرا افراد بزرگسال و اطرافیان این بچه ها خواسته و یا ناخواسته و به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم در حال اثرگذاری بر مفاهیمی همچون هویت جنسی و نقش جنسی کودکان و نوجوانان هستند.
در نتیجه آموزش مسائل و موارد جنسی اعم از دختر و پسر متناسب با سن آنان و سپس در دوران نوجوانی با ملاحظات ویژه،‌ امری لازم و ضروری خواهد بود.
والدین اغلب در خصوص مسائل جنسی بخصوص انتقال صحیح آن به فرزندان دچار سردرگمی هستند و اصولاً در این خصوص دغدغه‌ دارند.
عدم آشنایی پدر و مادرها با مفاهیم جنسی و محدود دانستن این امور در روابط جنسی بین زن و مرد باعث می‌شود نتوانند در این مورد با فرزندان صحبت کنند زیرا والدین خود نیز اغلب در سن مناسب و به شکل صحیح با این مقوله آشنا نشده‌اند. بدتر آنکه بسیاری از آنها تصور می‌کنند که صحبت در این رابطه ممکن است به ترغیب کودکان برای تفحص بیشتر و حتی تجربه‌های نامطلوب منجر شود.
آموزش مناسب در سن مقتضی، نه تنها باعث تشویق به سمت رفتار پرخطر نخواهد شد، بلکه فرزندانی که از نظر جنسی به درستی آموزش دیده‌اند حتی در دوره نوجوانی و بعد در سالهای جوانی، فعالیت جنسی را به مراتب دیرتر و با نگاه درست به اینگونه مسایل،‌ زندگی خود را به پیش خواهند برد.
آموزش مسایل جنسی به فرزندان اعم از دختر و پسر هر دو به یک اندازه اهمیت دارد. در ایران بزرگسالان در نقش پدر و مادر و یا به عنوان افراد دخیل در برنامه‌ریزی و اجرای خدمات از جمله معلم و مربیان آموزشی، به عنوان تصمیم‌گیرنده، بطور دقیق ماهیت و نوع اطلاعات و خدماتی را که نوجوان دریافت می‌ کند، تحت تأثیر قرار داده و نقش مهمی را در زندگی آنان ایفا خواهند کرد.
امروزه متاسفانه بخش عمده ای از معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش به عنوان تاثیرگذارترین افراد جامعه بر روی کودکان و نوجوانان، هنوز درباره‌ ضرورت آموزش مسایل جنسی متقاعد نشده‌ و در نتیجه مانع ارائه چنین آموزش‌هایی به فرزندان می‌شوند، به علاوه این قشر تاثیرگذار همچنان در بیشتر مواقع مهارت‌های لازم را برای ارائه آموزش مسایل جنسی ندارند.
بنابراین درک و شناخت بزرگسالان نسبت به نیازهای سلامت باروری و جنسی نوجوانان که برای بهداشت روان آنان بسیار مفید می باشد، بسیار لازم و ضروری است.
نوجوانان بیشتر اطلاعات درباره‌ مسائل جنسی خود را از دوستان دریافت می کنند و به ندرت این اطلاعات را از والدین بخصوص مادران جویا می شوند.
با وجود باور عمومی مبنی بر اینکه آموزش مسائل جنسی منجر به تشویق نوجوانان به روابط جنسی می‌شود، نتایج مطالعات نشان داده که عدم آموزش این مسائل، نه تنها از روابط جنسی نوجوانان جلوگیری نکرده، بلکه باعث تثبیت و شکل‌گیری باورها و اطلاعات غلط در میان آنان بویژه در ایران شده است.
خانواده ها توجه داشته باشند در صورت عدم ارائه آموزش‌های جنسی با توجه به اقتضا شرایط سنی فرزندان، نوجوانان برای دریافت اطلاعات جنسی به فضا مجازی، سایت‌های اینترنتی و برنامه‌های تلویزیونی تحریک کننده روی می‌آورند.
برخی دانش‌آموزان نوجوان دلیل صحبت نکردن با پدر و مادر درباره‌ مسائل جنسی را کمبود آگاهی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی والدین عنوان می کنند و حقیقت این است که بسیاری از والدین با وجود داشتن سال‌های رابطه‌ زناشویی، هنوز اطلاعات درست و کاملی از این رابطه ندارند و بنابراین نمی‌توانند منبع اطلاعاتی خوبی برای فرزند نوجوان‌ خود باشند.
مسائل جنسی در عین حال باید به والدین نیز بطور صحیح آموزش داده شود زیرا در مواجهه با برخی نوجوانان، این عده از عدم آگاهی و آشنایی پدر و مادر خود در این زمینه،‌ گله مند هستند.
برای این منظور به والدین پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات و آموزش مسائل جنسی به روانشناسان کودک و نوجوان مراجعه کنند.
در این رابطه زنان، به عنوان منبع بسیار خوب برای انتقال اطلاعات به همسر، فرزند و همکاران و هم‌سانان خود می توانند پیش قدم باشند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما