نوامبر 23
بازدید : 855
نظرات : بدون دیدگاه
تاثیر ورزش بر عملکرد ذهن

ورزش کردن و شاد بودن کودکان باعث می شود که آنها احساس بهتری داشته باشند و سالم تر باشند و آسان تر یاد بگیرند. دنبال کردن یک رشته ورزشی در این دوران باعث پیشرفت آنها می شود. فعالیت های فیزیکی کودکان ، بر عملکرد ذهنی آنها تاثیر بسزایی دارد و مهارت های آنها را تقویت […]

ورزش کردن و شاد بودن کودکان باعث می شود که آنها احساس بهتری داشته باشند و سالم تر باشند و آسان تر یاد بگیرند. دنبال کردن یک رشته ورزشی در این دوران باعث پیشرفت آنها می شود.

فعالیت های فیزیکی کودکان ، بر عملکرد ذهنی آنها تاثیر بسزایی دارد و مهارت های آنها را تقویت می کند .

توصیه می شود که کودکان در دوران کودکی خود در چند رشته ورزشی فعالیت داشته باشند و به صورت حرفه‌ای در یک رشته فعالیت نکنند. این کار برای کودکان فواید زیادی دارد و حتی کمک می کند که آن‌ها بهتر در مسیر موفقیت قرار گیرند.

بهتر است خردسالان یک تا سه ساله و کودکان سه تا پنج ساله ، روزی سه ساعت و به صورت پراکنده ، فعالیت فیزیکی داشته باشند و ورزش کنند.

در ادامه مطلب می خواهیم دلایل فواید ورزش کردن کودکان را بیان کنیم:

ارتقا رشد و توسعه سلامتی

یکی از دلایل فواید و اهمیت ورزش کردن کودکان ، پیشرفت رشد و سلامتی آنهاست.اصولا بچه هایی که در کودکی ورزش می کنند در بزرگسالی هم آن را ادامه می دهند.

حفظ وزن سالم

یکی از مشکلات اکثر کودکان چاقی آنهاست. امروزه با زیاده روی در خوردن غذاهای فست فودی ، بیشتر بچه ها ازچاقی رنج می برند. ورزش کردن کودکان می تواند یک راهی برای لاغری و حفظ اندام آنها باشد.البته ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن کودک کمک کند . بهبود سلامت قلب و عروقیکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش کردن کودکان ، بهبود بخشیدن به سلامت قلب است.مهمترین عضله بدن که در طول فعالیت بدنی تمرین می کند ، قلب می باشد.کودکان با ورزش کردن به طور منظم می توانند عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و چاقی را کم کنند.

بهبود بخشیدن تعادل و انعطاف پذیری
مهارت های تعادل و هماهنگی برای زندگی روزمره لازم می باشد. کودکان با انجام ورزش منظم می توانند قدرت عضلانی و انعطاف پذیری خود را بهبود بخشند و باعث سلامتی و آمادگی جسمانی خود شوند.

توسعه مهارت های حرکتی

یکی دیگر از دلایل فواید ورزش کردن کودکان، توسعه مهارت های حرکتی می باشد. از جمله مهارت های حرکتی که باید توسعه یابد ماهیچه های دست به خصوص در انگشتان دست است که در نوشتن، تغذیه و پوشاندن لباس مهم می باشد.بهبود این مهارت در دویدن و راه رفتن کودک هم بسیار مهم است چون اگر کودک وضعیت بدی داشته باشد و مهارت های حرکتی او توسعه نیافته باشد می تواند باعث خستگی، درد پشت و گردن و سردرد در کودک شود.

افزایش تمرکز و مهارت تفکر با انجام حرکات کششی

مطالعات نشان داده است که ورزش کردن کودکان در پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر زیادی دارد.ورزش کمک می کند مغز فرد برای کار با حداکثر ظرفیت آماده شود و تولید سلول های عصبی را زیاد می کند.

افزایش اعتماد به نفس

یکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش کردن کودکان ، افزایش اعتماد به نفس در آنهاست. این ممکن است مربوط به ورزش و توانایی آن برای تقویت خلق و خوی، افزایش مثبت و تقویت ارزش خود باشد.

کاهش استرس

یکی از بهترین روشها برای کاهش استرس و اضطراب ، ورزش کردن می باشد.ممکن است برخی از کودکان از این مشکل رنج ببرند که با ورزش کردن می توانند آن را برطرف نمایند.همچنین ورزش کردن می تواند کمک کند تا کودک خواب راحتی داشته باشد.

ایجاد فرصت برای توسعه مهارت های اجتماعی

یکی دیگر از دلایل اهمیت ورزش کردن کودکان این است که ورزش باعث می شود فرصت هایی برای توسعه مهارت های اجتماعی ایجاد شود. با ورزش کردن کودکان در گروه یا تیم ، فرصتی برای آنها فراهم می شود تا دوستان جدیدی پیدا کنند و کار گروهی و تیمی انجام دهند.

در واقع ورزش کردن در روابط اجتماعی کودکان هم تاثیر بسزایی دارد.

بالا رفتن هوش کودک

از آنجایی که جریان خون و اکسیژن با ورزش در مغز بهبود میابد، ورزش کردن برای شناخت مفید می باشد.همچنین در مطالعات نشان داده شده است که با زیاد شدن سطوح نورآدرنالین و اندورفین ها ، استرس کاهش می یابد و خلق و خو بهتر می شود و در نهایت با ورزش کردن ،سلولهای عصبی جدیدی ایجاد می شود و ارتباط بین آنها بهبود می یابد.

همچنین در هنگام ورزش، سلول های عصبی پروتئین آزاد میکنند که به عنوان نوروئیدی شناخته شده است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما