نوامبر 19
بازدید : 569
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش مسواک زدن به کودک

لازم است که افراد از کودکی مسواک زدن را بیاموزند تا این کار در بزرگسالی برای شان به یک عادت تبدیل شود. همچنین در صورتی که افراد از دوره کودکی دچار پوسیدگی دندان شوند، سلامت دندان ها در بزرگسالی هم به خطر می‌افتد و ممکن است که فضای کافی برای رشد دندان ها وجود نداشته […]

لازم است که افراد از کودکی مسواک زدن را بیاموزند تا این کار در بزرگسالی برای شان به یک عادت تبدیل شود. همچنین در صورتی که افراد از دوره کودکی دچار پوسیدگی دندان شوند، سلامت دندان ها در بزرگسالی هم به خطر می‌افتد و ممکن است که فضای کافی برای رشد دندان ها وجود نداشته باشد. مشکلات دهان و دندان در کودکی، خطر بروز مشکلاتی همچون عفونت و اختلالات گفتاری را افزایش می‌دهد. به همین خاطر آموزش مسواک زدن به کودکان یکی از مهم‌ترین نکات در تربیت فرزند است که باید توجه کافی نسبت به این مسئله داشته‌باشید.

مسواک زدن کودک | مقاومت کودکان
یکی از مشکلاتی که والدین با کودکان، بر سر مسواک زدن دارند، بیزاری آن‌ها از این کار است. کودکان از انجام کارهای یکنواخت و کسل کننده لذت نمی‌برند و از آن ها فراری هستند. حتی اگر با آن ها صحبت کنید و دلیل مسواک زدن را توضیح دهید، باز هم به خوبی این موضوع را درک نمی‌کنند و در انجام آن مقاومت نشان می‌دهند.

همچنین کودکان از ۵ الی ۶ سالگی شروع به امتحان چیزهای ناشناخته می‌کنند. به همین دلیل در انجام کارهایی همچون مسواک زدن و انجام کارهای شخصی خود مقاومت مقاومت به خرج می‌دهند. به همین دلیل لازم نیست نسبت به مقاومت‌های کودک خود نگران باشید و حساسیت به خرج دهید. اگر کودکتان نسبت به صحبت‌های والدین و اصرارتان برای مسواک زدن اهمیتی قائل نیست.


آموزش مسواک زدن به کودکان اصولی دارد که با رعایت و به کارگیری آن ها می‌توانید آموزش را بهتر انجام دهید و بر فرزند خود تأثیر گذار باشید. برخی از این اصول و راهکار ها را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  1. آموزش از سنین پایین
    بهتر است که از سنین پایین آموزش را شروع کنید تا مسواک زدن تبدیل به یک عادت در کودک شود. از همان زمانی که اولین دندان های کودک ریشه می‌زند، شروع به شستشوی آن ها با آب کنید. وقتی که کودک بزرگ تر شد، برای او مسواک کودک تهیه کنید، و اجازه دهید که خودش از آن استفاده کند. روش صحیح مسواک زدن را به او آموزش داده و بگذارید که تحت نظارت شما دندان هایش را مسواک بزند.
  2. آموزش از طریق بازی با کودک
    همانطور که گفته شد، بچه ها به دلیل یکنواخت بودن مسواک زدن از آن فراری هستند. شما می‌توانید با تبدیل مسواک زدن به یک کار جذاب و سرگرم کننده، آن را به کودک تان آموزش دهید.

بازی با کودک بر روند آموزش تأثیرات شگرفی ایجاد می‌کند؛ مثلا مسواک زدن را به یک بازی تبدیل کنید که هرکس بهتر دندان هایش را مسواک بزند، برنده می‌شود. یا می‌توانید برنامه ای ترتیب دهید که همه‌ی اعضای خانواده با یکدیگر مسواک بزنند.

  1. تشویق کودک به مسواک زدن
    برای مسواک زدن کودک خود، حتما تشویق هایی را در نظر بگیرید. مثلا مشخص کنید که اگر به مدت یک هفته و هر شب مسواک بزند، جایزه ای به او می‌دهید. همچنین می‌توانید برای تشویق کودک خود به مسواک زدن، مسواکی با طرح شخصیت کارتونی مورد علاقه اش تهیه کنید. استفاده از خمیردندان های کودک نیز باعث تشویق آنان می‌شود.
  2. تمرین و بازی
    این روش کمی برای والدین کسل کننده است اما برای علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن بسیار موثر می‌باشد. مسواک خود را به کودک بدهید و بگذارید که او دندان شما را مسواک بزند. این کار برای او به نوعی تمرین و بازی کردن محسوب می‌شود. می‌توانید این بازی را دو طرفه کنید و سری بعدی شما دندان های کودک را مسواک بزنید.
  3. پخش موسیقی
    در حین مسواک زدن کودک یک آهنگ حدودا دو دقیقه ای پخش کنید و به او بگویید که پس از تمام شدن آهنگ بازی تمام است و زمان مسواک زدن به پایان می‌رسد. همچنین می‌توانید در آن زمان، حرکات موزون و بامزه انجام دهید تا کودک از مسواک زدن لذت ببرد.
  4. تقویت استقلال کودک
    کودکان به استقلال خود بسیار اهمیت می‌دهند و دوست دارند کارهایی شبیه به بزرگسالان انجام دهند. مثلا علاقه دارند که خودشان غذا بخورند و لباس هایشان را به تنهایی بپوشند. شما می‌توانید به او بگویید که مسواک زدن یکی از کارهای بزگسالان است و مطمئن هستید که او می‌تواند به خوبی از پس این کار بر بیاید. این روش باعث تقویت استقلال و اعتماد به نفس کودک می‌شود و او با علاقه به مسواک زدن می‌پردازد چرا که دوست دارد والدین او را فردی بالغ و بزرگسال بدانند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما