آیا کنترل زندگی خود را بدست دارید؟

به‌عهده گرفتن مسئولیت‌هایی چون سرکار رفتن و خالی کردن ماشین ظرفشویی کاری ندارد، اما پذیرفتن مسئولیتِ کارهایی که تقریباً هیچ کنترلی بر آنها ندارید، چطور؟ بیشتر مردم از این کار سرباز می‌زنند، زیرا قربانی شرایط بودن، آسان‌تر از پذیرفتن مسئولیت است. قربانی شرایط، راه راحت را انتخاب می‌کند و جملاتی از این قبیل می‌گوید: خوب، […]

به‌عهده گرفتن مسئولیت‌هایی چون سرکار رفتن و خالی کردن ماشین ظرفشویی کاری ندارد، اما پذیرفتن مسئولیتِ کارهایی که تقریباً هیچ کنترلی بر آنها ندارید، چطور؟ بیشتر مردم از این کار سرباز می‌زنند، زیرا قربانی شرایط بودن، آسان‌تر از پذیرفتن مسئولیت است.
قربانی شرایط، راه راحت را انتخاب می‌کند و جملاتی از این قبیل می‌گوید: خوب، می‌دانید؟ بچه‌ها طرز فکر خودشان را دارند. او برای این فرزندانش را سرزنش می‌کند که او را خسته، آزرده یا عصبانی کرده‌اند. با سرزنش بچه‌ها، سروسامان دادن به‌اوضاع را به‌گردن دیگران می‌اندازد و راحت خودش را کنار می‌کشد.
قربانیان شرایط احتمالاً بازنده خواهند شد، زیرا به‌سادگی تسلیم می‌شوند و می‌گویند: من کوتاهی نکردم. من به‌بچه‌ها اعتماد کردم و آنها مایوسم کردند. تقصیر خودشان است.
والدین واقعاً موفق و سعادتمند، کنترل و مسئولیت را پس می‌گیرند. آنها سکان زندگی را با احساس راحتی و شادی و انرژی بیشتر به‌دست می‌گیرند.
•برنامه‌ریزی رو به‌جلو
آیا میدانید که هر چیزی در واقع دوبار خلق می‌شود – ابتدا در تصور شما و سپس در واقعیت؟ وقتی می‌خواهید خانۀ رویایی خود را بسازید، فقط زمین نمی‌خرید و مقداری آجر بریزید و ساختن را شروع کنید. درواقع کار را با ایده‌های خود شروع می‌کنید، با یک معمار برای طراحی کلی قرار می‌گذارید، نظر همسر و دوستان خود را جویا می‌شوید و دست آخر شروع به‌ساختن می‌کنید.
مانند چیزهای ارزشمند دیگر، شیوۀ تربیتی خود را دوباره بسازید. برای داشتن خانواده‌ای هماهنگ، از آنچه مطلوب شماست، تصویر روشنی در ذهن داشته باشید. قبل از مونتاژ قطعات، باید محصول نهایی را مجسم کنید.

•رویای آیندۀ فرزند شما
قدری وقت صرف تجسم چیزی کنید که واقعاً با شیوۀ تربیتی خود می‌خواهید به‌دست آورید. این تصور، مصالح تصویر بزرگتر است – آرمان تربیتی و هدف نهایی شما. بگذارید تخیل شما ادامه یابد. کمی خیال‌پردازی کنید. یادداشت‌هایی در دفتر و سررسید خود بنویسید.
همۀ نظرات ریز و درشت و احمقانه یا زیرکانه را طوری یادداشت کنید که انگار اکنون به‌آنها دست یافته‌اید. برخی مثالها شامل این است که شما می‌خواهید فرزندتان:

  • فردی مستقل، شاد، با اعتماد به‌نفس و متعادل بزرگ شود.
  • به‌دیگران احترام بگذارد و صبور باشد.
  • از وقت گذراندن با شما لذت ببرد.
  • بسیار شوخ‌طبع باشد و جنبۀ خنده‌دار مسائل را ببیند.
  • در زندگی ثبات و امنیت داشته باشد.
    این شیوه را برای روشن کردن برنامۀ خود در مورد فرزندتان نیز به‌کار ببرید. ابتدا موقعیت ایده‌آل خود را تصور کنید. سپس به‌وضوح بر آن تمرکز و آن را مجسم کنید. حواستان به‌آنچه می‌گویید، باشد، آنچه فرزندتان می‌گوید، بشنوید. به‌اینکه چه احساسی دارید توجه کنید. تصویری کاملاً روشن و نزدیک به‌خود ایجاد کنید و بعد به‌آن قدم بگذارید.
    •تمرکز بر آنچه می‌خواهید
    تمرکز، تمرکز، تمرکز، والدین عالی آنچه را که بر آن تمرکز می‌کنند، به‌دست می‌آورند. موفقیت، خوشبختی و والدین خوب بودن چیزی نیست که فقط برای بعضی افراد اتفاق بیفتد و برای دیگران نه. این نتایج با شیوه‌های سنجیده فکر کردن، عمل کردن و بودن به‌دست می‌آید.
    تغییراتِ واقعاً مهم، اغلب تغییر در برداشت درونی شماست، نه تغییرات بیرونی و خارجی و شما می‌توانید طرز تلقی خود را در یک چشم به‌هم زدن تغییر دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما