کودک کتاب خوان یا درس خوان؟

امروزه می دانیم که اگر فرزند من و شما درسخوان شود احتمالاً در اولین فرصت از درس خواندن باز می ایستد در حالی که اگر کتابخوان شود تا آخر عمر کتاب را به عنوان دوست و رفیق بسیار با ارزش خود خواهد داشت. خواندن کتاب و علاقه مندی به مطالعه درست مانند این است که […]

امروزه می دانیم که اگر فرزند من و شما درسخوان شود احتمالاً در اولین فرصت از درس خواندن باز می ایستد در حالی که اگر کتابخوان شود تا آخر عمر کتاب را به عنوان دوست و رفیق بسیار با ارزش خود خواهد داشت.

  • خواندن کتاب و علاقه مندی به مطالعه درست مانند این است که فرزند ما هر زمان که اراده کند بزرگان جهان را کنار خود خواهد داشت و به گونه ای که ما مایل هستیم آنها با ما سخن بگویند و مطالب را با سرعت و یا احتمالاً آهنگی که من و شما مایلیم بشنویم و با ما در میان بگذارند.
    چنین نعمت بزرگی در دنیای امروز باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد و وظیفۀ پدر و مادر و محیط آموزشی این است که اگر هیچ کار دیگری برای فرزند یا شاگرد خود انجام نمی دهند او را کتاب خوان پرورش دهیم.
  • مهم این است کتاب ساده، جالب و جاذب باشد. از متون ساده عشق به مطالعه و آگاهی به دست می آید تا اینکه خواندن کتابِ مشکلی که در هر سطر و صفحه اش باید متوقف شد و به کتاب لغت مراجعه کرد و به دلیل مشکل بودنش، فرد، آن احساس راحتی و روانی را نکند.
  • طرح پرسش و یا احتمالاً گفتگو در مورد مطلب خوانده شده اهمیت بسیار ویژه ای دارد. آن زمانی که بچه ها خلاصه کتاب را بازگو می کنند می دانیم بهترین آموزش اتفاق افتاده زیرا بهترین طریقۀ یاد گرفتن یاد دادن است.
    در سنین کودکی و نوجوانی فرزندمان اگر شخصی باشد قابل اعتماد و اطمینان و از او بخواهیم دربارۀ مطالب خوانده شده سؤالاتی طرح کند تا فرزند ما نیز به طور مختصر توضیحی بدهد و در مقابل این عمل و تلاش او پاداشی گرفته و تشویق شده، میل دانستن و میل خواندن و ابراز آن به زبان خودش در او می تواند کاملاً رشد کند و کتاب خوان شود.
  • در همۀ خانه ها بدون تردید باید کتابخانه ای باشد. اگر تعداد بچه ها بیش از یک یا دو نفر است می توانند کتابخانۀ مشترکی داشته باشند و یا هر کدام کتابخانه جداگانه ای داشته باشند.

حتماً به این نکته توجه شود که حداقل ماهی یک بار فرزند من و شما باید به کتابخانه یا کتاب فروشی برود و شاید تنها جایی که نباید در خصوص خرید به هیچ وجه نکات دیگری را مورد توجه قرار داد و یا فرزندتان را به یک یا دو عدد محدود کنیم کتاب خواهد بود.

  • کتاب هایی که مربوط به حیوانات و یا گیاهان و یا بچه حیوانات است توجه عزیزان من و شما را بیشتر جلب می کند.
  • کتاب های خنده دار و از این قبیل و یا احتمالاً کتاب های مربوط به چشم بندی و بازی های جالب و جاذب مواردی هستند که فرزندان ما به آن علاقه مندند.
  • در هر خانواده ای بهتر است که حدوداً ۱۵ یا ۴۵ دقیقه وقت سکوت و مطاله برای همۀ اعضای خانواده وجود داشته باشد و چنین عادت پسندیده ای اگر در خانه وجود داشته باشد و او ببیند که پدر و مادر نیز چنین می کنند و شاید تنها کالایی که به نوعی همه جا ریخته و انقدرها که حتماً باید سر جایش باشد مورد توجه نیست احتمالاً کتاب است.
    اگر در وقت خوابِ بچه ها وقتی که آنها در مسیر رفتن به اتاق خوابشان هستند من و شما کتابی را بگیریم و در کنار آنها مطالعه کنیم تاثیر بسیار خوبی بر روی بچه ها خواهد گذاشت و این تصاویری که از من و شما در حین خواندن کتاب دارند در ذهن آنها به عنوان الگو و مدل می باشد.
  • با بالا رفتن سن بچه ها می توانیم از آنها بخواهیم از روزنامه ها استفاده کنند و برخی اوقات برای آگاهی و آشنایی آنها با لغات مهم و با ارزش، کارت هایی را می توان تهیه کرد که یک طرف لغت نوشته شده و پشت آن توضیحی دربارۀ آن لغت و مثالی در جهت کاربرد آن آورده شده باشد (فلش کارت) و بازی خوبی است که ما لغت را می گوییم و او توضیح پشت کارت را برای ما بازگو خواهد کرد.
  • پسر بچه ها کتاب های عشقی و داستانی و جنگی را دوست دارند و علاقه ای به خواندن کتاب هایی ندارند که ظاهراً از آن دختران است. اما خوشبختانه دختران معمولاً محدودیتی ندارند و همۀ کتاب ها را مطالعه می کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما