نوامبر 12
بازدید : 883
نظرات : بدون دیدگاه
ژیمناستیک قد بچه ها را کوتاه می کند؟

ژیمناستیک پایه ورزشهای دیگر است اما تفکر غالبی که در جامعه موجود است اینست که اذعان دارند ژیمناستیک قد بچه‌را کوتاه میکند در این مقاله به بررسی این موضوع که ،‌آیا ژیمناستیک‌قد بچه ها را کوتاه‌می کند میپردازیم ؟ کارشناسان میگویند کوتاه ماندن قد ارتباطی با ژیمناستیک ندارد، اما کودکان در سن پایینتر از ۹ […]

ژیمناستیک پایه ورزشهای دیگر است اما تفکر غالبی که در جامعه موجود است اینست که اذعان دارند ژیمناستیک قد بچه‌را کوتاه میکند در این مقاله به بررسی این موضوع که ،‌آیا ژیمناستیک‌قد بچه ها را کوتاه‌می کند میپردازیم ؟
کارشناسان میگویند کوتاه ماندن قد ارتباطی با ژیمناستیک ندارد، اما کودکان در سن پایینتر از ۹ نبایستی حرکات حرفه ای ژیمناستیک را انجام دهند .

علل کوتاه ماندن قد :

  1. ژنتیک : اگر خانواده کوتاه قدی داریم امکان کوتاه قد شد فرزندان نیز وجود دارد . اما ژاپنی ها که بصورت ژنتیکی کوتاه قد بود ه اند توانسته اند که بر این عامل مهم پیروز شوند .
  2. تغذیه : با اصلاح الگوی تغذیه ای میتوانیم حتی عامل ژنتیک را هم زیر پا گذاشته و به اصلاح نسل بپردازیم . رژیم غذایی مناسب باعث افزایش قد کودکان میگردد . استفاده از مکملها و غنی کردن مواد غذایی مانند شیر و ونان و سایر مواد غذایی تاثیر بسزایی در این امر دارد .
  3. هورمونها : میزان ترشح هورمونها از عوامل مهم است که در میزان رشد قد افراد موثر است. هورمونهای تیروئید، کورتیزول و هورمون های جنسی (استروژن و تستوسترون) مهم ترین این هورمون ها هستند. مشاوره با دکتر غدد در زمان مناسب میتواند به امر کمک شایانی داشته باشد .

چرا ژیمناستیک را عامل کوتاه قدی میدانند ؟
هر رشته ای ورزشی برای کسب عناوین قهرمانی به فاکتورهایی نیازمند است . اگر مشاهده میشود که بیشتر قهرمانان ژیمناستیک کار دارای قد کوتاهی هستند به دلیل اینست که افراد با قدی کوتاه بهتر می توانند حرکات خاص این رشته را انجام دهند زیرا حرکات ژیمناستیک نیاز به سرعت ، منعطف بودن خاصی دارد . این ویژگی ها را در آدم هایی با قد کوتاه تر بیشتر می شود، دید. اما ژیمناستیک اگر درست و به موقع و از طریق مربی های خوب آموزش داده شود حتی میتواند به رشد قد نیز کمک می کند.

اما برای تمرین ژیمناستیک باید نکات مهمی را در نظر گرفت:

سن کودک : ورزش ژیمناستیک بصورت حرفه ای پس از ۹سالگی برای بلندتر شدن قد کودک مناسب است زیراکه دراین سن کمتر به صفحات رشد استخوانی فشار وارد میکند و باعث میشود صفحات استخوانی زودتر از حد معمول بسته شوند که سبب شود کودکان کوتاه قد و عضلانی شوند. کودکان از سن پنج سالگی میتوانند ژیمناستیک را آغاز نمایند به شرطی که فقط به صورت بازی برخی حرکات را انجام بدهند.

اتنخاب سالن : دقت کنید که کف سالن ژیمناستیک، تشک و دیگر وسایل هم دارای استانداردهای لازم باشند . فرسودگی و قدیمی بودن ابزارآلات ژیمناستیک می تواند برای کودکان خطر آفرین باشد . معمولاً سالنهای زیرنظر فدراسیون ژیمناستیک هستند می توانند انتخاب خوبی باشند.

انجام حرکات نمایشی در منزل :

کودکانی که تحت آموزش ژیمناستیک هستند ، دوست دارند در منزل به والدین و آشنایان نشان دهند که چه حرکاتی یاد گرفته اند. اما بایستی فرزند خود را توجیه کنید که این حرکات فقط مخصوص سالن میباشد. بهتر است برای دیدن نمایش او زمانی را اختصاص دهید و به سالن ورزشی او بروید .
انتخاب مربی : نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید انتخاب مربی است تمرینات کودک را زیر نظر بگیرید اگر احساس می کنید تمرینات برای سن او زیاد است باید به مربی تذکر دهید. بعضی از مربیها ممکن است سن شاگرد خود را فراموش کنند یا در آموزش دادن عجله داشته باشند و یا اینکه برخی کودکان استعداد بالاتری داشته باشند که مربی انگیزه پیدا می کند آموزش بیشتری دهد که ممکن است به ضرر کودک در سن کم شود.

لباس ژیمناستیک : لباس ژیمناستیک از مسایل مهم در تمرینات است زیرا ژیمناستیک کار باید دارای لباس تنگ باشد. اگر لباسها گشاد باشند، معلوم نمیشود که کودک حرکت را درست انجام داده یا نه و همینطور باعث میشود که جلوی دست و پای کودک گرفته نشود . لباس برای حفظ بهداشت باید سفید و نخی باشد .

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما