نوامبر 11
بازدید : 776
نظرات : بدون دیدگاه
با بازی کردن خشم کودک را مهار کنید

• نقاب‌های عاطفی گروه سنی شش سال به بالا ، مدت بازی پنج دقیقه ، گروه‌های بزرگ ، گفتگوی کم مهارت‌ها: خودآگاهی، تصور، ارتباط غیرکلامی، آگاهی نمایشی چرخش نوبت، مشاهده نحوه انجام بازی همه در یک دایره می‌نشینند. نفر اول چهره خود را در هم می‌کند تا یک حالت عاطفی شدید را نشان دهد؛ سپس […]

• نقاب‌های عاطفی
گروه سنی شش سال به بالا ، مدت بازی پنج دقیقه ، گروه‌های بزرگ ، گفتگوی کم
مهارت‌ها: خودآگاهی، تصور، ارتباط غیرکلامی، آگاهی نمایشی چرخش نوبت، مشاهده
نحوه انجام بازی
همه در یک دایره می‌نشینند. نفر اول چهره خود را در هم می‌کند تا یک حالت عاطفی شدید را نشان دهد؛ سپس گویی که یک نقاب بر صورتش بوده آن را به نفر سمت چپ خود می‌دهد. نفر دوم باید حرکت نفر اول را تا جای ممکن به شکل درست انجام دهد و آن را به نفر بعدی بدهد.
انواع دیگر بازی
چند حالت مختلف را به کودکان بگویید تا با صورت‌های خود نشان دهند، مانند: خوشحالی، ناراحتی و خشم. از همه کودکان بخواهید این حالات را انجام دهند.
قسمت‌هایی از صورت که حاکی از حالت عاطفی خواهند بود را محدود کنید، به‌طور مثال چشم‌ها و ابروها یا فقط دهان را باقی کودکان ببینند.
تفکر: فکر می‌کردید که چه نقابی بر صورت خود گذاشته‌اید؟ چه حسی از طرف دیگران به شما انتقال داده می‌شد؟ آیا این حس و این حالت عاطفی باهم جور بودند؟ چگونه شدت احساسات و عواطف خود را نشان می‌دهیم؟
در مورد این‌که چگونه می‌توان شدت یک حس عاطفی را در موقعیت‌های مختلف ثابت نگه داشت با کودکان صحبت کنید، برای مثال ممکن است کمی ناامید شویم وقتی‌که اشتباه کوچکی انجام می‌دهیم و وقتی‌که کسی ما را به انجام کاری که انجام نداده‌ایم متهم می‌کند ممکن است خشمگین شویم.
خشم تنها یکی از عواطف بی‌شمار و طبیعی انسان است. خشم را می‌توان به مقادیر مختلف در وجود خود حس کرد. کلماتی پیدا کنید که شدت موقعیت‌های مختلف خشم را توصیف کنند.

• هیجانات عاطفی
گروه سنی ۵ سال به بالا ، مدت بازی پنج دقیقه ، گروه‌های بزرگ ، گفتگوی کم
مهارت‌ها: خودآگاهی، ارتباط غیرکلامی، تصور، آگاهی نمایشی
نحوه انجام بازی
مربی احساسات عاطفی مختلفی را به کودکان پیشنهاد می‌کند تا به هر طریق غیرکلامی آن‌ها را نشان دهند، برای مثال به‌عنوان یک حیوان، با یک حرکت، با تغییر حالات چهره یا از طریق روشی که راه می‌روند. مربی با صدای بلند می‌گوید: ایست و هر کس حالتی که در نظر گرفته را برای چند ثانیه نگه‌داشته و آن را درون خود حس می‌کند. این حس را از وجود خود دور کنید سپس یک حس عاطفی دیگر را امتحان کنید. بازی را حداقل با دو حسِ عاطفی مثبت به پایان برسانید.
تفکر: ممکن است گاهی اوقات چیزی بگوییم و حس کاملاً متفاوتی داشته باشیم. آیا زبان بدن ما گهگاه با ما بازی می‌کند؟ اگر کسی به شما بگوید که خشمگین است ولی لبخند بر لب داشته باشد، آیا شما حرف او را باور می‌کنید یا حالات چهره‌اش را؟ معمولاً چگونه خشم خود را نشان می‌دهید؟
• زنجیره زنده
گروه سنی ۸ سال به بالا ، مدت بازی ده دقیقه ، گروه‌های بزرگ ، گفتگوی کم
مهارت‌ها: خودآگاهی، شنیدن، چرخش نوبت، تمرکز، مشاهده
نحوه انجام بازی
همه کودکان به‌صورت دایره وار می‌ایستند. مربی یکی از کودکان را صدا می‌زند تا یک زنجیرۀ زنده را نام ببرد. این کودک یکی از چیزهایی را که باعث خشمگین شدنش می‌شود را بیان می‌کند. هر کس دیگری که به همان دلیل خشمگین می‌شود، دستِ نفر اول را می‌گیرد و سپس علت دیگری برای خشم بیان می‌کند. وقتی دلیل خشم چند کودک یکسان است، آخرین نفر زنجیره است که دلیل بعدی برای خشم را خواهد گفت. این بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه افراد حاضر در کلاس دست همدیگر را گرفته باشند.
وقتی‌که همه کودکان دست هم را گرفته‌اند به‌طور مختصر در مورد خشم صحبت کنید و آن را به‌مانند یک زنجیره بدانید که با دلایل و افکار خاصی اتفاق می‌افتد. به کودکان بگویید که زنجیره خشم را به‌آرامی با رها کردن دستِ یکدیگر منحل کنند. به همه بگویید تا دست‌ها و پاهایشان را به‌آرامی تکان دهند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما