نوامبر 8
بازدید : 1122
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش مرحله به مرحله دوچرخه سواری

شما می‌توانید به کودکان ۳ تا ۶ ساله دوچرخه‌سواری را بیاموزانید. زمان مناسب وابسته به توسعه جسمی و روحی کودک شماست. او را مجبور نکنید. انتخاب دوچرخه کودک از خرید دوچرخه خیلی بزرگ به خیال اینکه کودکتان رشد می‌کند خودداری کنید. این کار می‌تواند روند یادگیری را کُند یا بطور کلی آن را متوقف کند. […]

شما می‌توانید به کودکان ۳ تا ۶ ساله دوچرخه‌سواری را بیاموزانید. زمان مناسب وابسته به توسعه جسمی و روحی کودک شماست. او را مجبور نکنید.

انتخاب دوچرخه کودک

از خرید دوچرخه خیلی بزرگ به خیال اینکه کودکتان رشد می‌کند خودداری کنید. این کار می‌تواند روند یادگیری را کُند یا بطور کلی آن را متوقف کند.

دوچرخه متناسب را انتخاب کنید: مطمئن شوید کودکتان در حالیکه هر دو پایش روی زمین قرار گرفته می‌تواند روی میله بالایی دوچرخه بایستد. او باید همواره احساس راحتی کند و دوچرخه تحت کنترلش باشد.

انتخاب و تناسب کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری

کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری باید در وسط پیشانی قرار گیرد، حداکثر ۲/۵ سانت بالاتر از ابروها. اگر کلاه بالای پیشانی قرار گیرد، یا هنگام هل دادن آن به طرفین و به جلو و عقب بیش‌تر از ۲/۵ سانت حرکت کند، باید کلاه را تنظیم کنید یا کلاهی با سایز متفاوت خریداری کنید.

(خرید دستکش، پد محافظ زانو، آرنج و ساق پا را در نظر داشته باشید. مطمئن شوید بندهای کفش کودک به خوبی بسته شده است و به پاشنه پای او گیر نمی‌کند.)

انتخاب مکان مناسب جهت آموزش

منطقه‌ای بدون ترافیک انتخاب کنید تا کودک بتواند در امنیت دوچرخه‌سواری را یاد بگیرد. مکانی وسیع، مسطح، هموار و آسفالت شده پیدا کنید. این منطقه می‌تواند پارک، جلوی خانه، آسفالت مدرسه یا پارکینگی خالی باشد. زمین خالی تنیس یا بسکتبال نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

دوچرخه را آماده کنید

روش ما برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک ابتدا روی حفظ تعادل و سپس یادگیری پدال زدن تاکید دارد. دوچرخه‌های تعادلی نیز برای این روش ساخته شده‌اند، اما یک دوچرخه استاندارد کودک را به راحتی می‌توان برای این کار آماده کرد.

چرخ‌های کمکی را بردارید: چرخ‌های کمکی به کودک کمک می‌کنند تا عادت کند روی دوچرخه بنشیند و از پاهایش برای پدال زدن کمک بگیرد اما کمکی به یادگیری حفظ تعادل نمی‌کند.

پدال‌ها را جدا کنید و زین را پایین بیاورید: این به کودک اجازه می‌دهد راست بنشیند و پاهایش را صاف روی زمین قرار دهد. هدف این است که کودک برای شروع یادگیری تعادل، احساس راحتی بیش‌تری کند. (پدال‌ها با استفاده از آچار پدال به راحتی جدا می‌شوند.)

تایرهای دوچرخه را به خوبی باد کنید: با این کار دوچرخه راحت‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند و کودکتان راحت‌تر با دوچرخه سُر می‌خورد. برای تنظیم فشار به فشار پیشنهادی پرینت شده روی تایر نگاه کنید.

آموزش بدون پدال
لیز خودرن و سرخوردن با دوچرخه

وفتی کودکتان شروع به سر خوردن با دوچرخه می‌کند متوجه می‌شود احساس تعادل چیست. وقتی مهارت لازم برای سریدن دوچرخه را کسب کرد، با بالا نگاه داشتن پاها او را به چالش بکشید.

سپس این بازی‌ها را امتحان کنید:

تا ده بشمارید و ببینید کودکتان می‌تواند برای ده ثانیه پاهایش را بالا نگاه دارد. به تدریج زمان بیش‌تری اضافه کنید تا کودک اعتماد به نفس پیدا کند (خواندن یک موسیقی را هنگام سر خوردن در حالیکه پاهایش بالاست امتحان کنید).

چرخیدن و سر خوردن با دوچرخه

وقتی کودک توانایی سریدن با دوچرخه را به خوبی یاد گرفت، هدایت کردن و چرخیدن را تمرین کنید. با چرخش‌های راحت و بزرگ شروع کنید. با طراحی بازی همه چیز را لذت‌بخش نگاه دارید:

چند مخروط ایمنی نارنجی بگذارید و از او بخواهید از میان آن‌ها عبور کند.
یک خوراکی خوشمزه را در فاصله ده متری روی آسفالت قرار دهید تا کودک را ترغیب کنید با دوچرخه به سمت آن حرکت کند. این بازی به کودک یاد می‌دهد روبرویش را ببیند و دوچرخه را به سمت هدفی مشخص هدایت کند. خوراکی را در دفعات بعدی دورتر قرار دهید.
دوچرخه‌سواری با پدال
وقتی کودکتان توانست در حالیکه پاهایش را بالا گرفته با دوچرخه سر بخورد، در حال سُر خوردن بچرخد و به جلو نگاه کند، وقت آن رسیده که پدال‌ها را روی دوچرخه قرار دهید. زین را در پایین‌ترین موقعیت قرار دهید تا کودک بتواند هر دو پایش را روی زمین قرار دهد و برای توقف از آن‌ها استفاده کند.

تمرین آگاهی از موقعیت پدال

ابتدا، کودک را با چشمان بسته روی دوچرخه قرار دهید و تعادل دوچرخه را خودتان حفظ کنید. از او بخواهید زانویش را بالا بیاورد و با پاهایش به دنبال پدال‌ها بگردد.

پدال زدن

سپس، به او یاد دهید چطور شروع به حرکت کند:

کودک را طوری روی دوچرخه قرار دهید که یک پایش صاف روی زمین قرار گیرد و پای دیگر روی پدالی که در موقعیت ساعت ۲ بالا آمده است.
کودک را راهنمایی کنید که چطور روی پدال جلویی (بالایی) فشار وارد کند. همانند فعالیت سُر خوردن، که به خوبی یاد گرفته است، این فشار منجر به حرکت رو به جلوی دوچرخه می‌شود.
با قرار دادن دستتان روی زین دوچرخه یا بازوی کودک به او کمک کنید حرکت رو به جلوی یکنواختی داشته باشد، اما اجازه دهید یاد بگیرد بدون کمک، چطور تعادلش را حفظ کند و احساس راحتی کند.

هدایت کردن دوچرخه و پدال زدن

وقتی کودک یاد گرفت چطور پدال بزند، تمرین چرخیدن را شروع کنید. کودکتان را تشویق کنید روی دایره‌های بزرگ بچرخد و ۸ را رسم کند. یکی از ایده‌های زیر را امتحان کنید:

خطی از مخروط‌ها (یا دیگر اجزاء) ایجاد کنید تا کودک از میان آن‌ها عبور کند.
خوراکی خوشمزه‌ای را حدود ۲۰ متر دورتر قرار دهید و کودکتان را تشویق کنید به سمت آن برود. مهم نیست او خیلی سریع به مقصد برسد، اما مهم است که هدفی دست‌یافتنی برایش قرار دهید.
وقتی در چرخش‌های ساده مهارت کسب کرد، الگوهای سخت‌تر را امتحان کنید. برای مثال سه خوراکی را طوری قرار دهید که یک کمان روی زمین ایجاد شود. کودکتان را برای برداشتن هر یک تشویق کنید.


متوقف کردن دوچرخه

از کودکتان بخواهید به آرامی روی اهرم‌های ترمز فشار وارد کند تا زمانیکه بتواند بدون حرکت اضافی از آن‌ها استفاده کند. برای تمرین مهارت‌های ترمزگیری این بازی‌ها را امتحان کنید:

مخروط ایمنی یا خوراکی را در فاصله بیست متری قرار دهید و از او بخواهید قبل از برخورد با آن، بایستد.
بازی چراغ سبز، چراغ قرمز را با او انجام دهید. فواصل را تغییر دهید و او را به ترمزهای سریع‌تر ترغیب کنید.
وقتی کودکتان با ترمز احساس راحتی کرد، زین را در ارتفاع استاندارد قرار دهید. برای اندازه‌گیری ارتفاع استاندارد، دوچرخه را ثابت نگاه دارید و کودکتان را روی زین قرار دهید. وقتی پدال در پایین‌ترین وضعیت قرار می‌گیرد، باید زانو کمی خم شود (حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از کشش کامل).

دنبال کردن

وقتی کودکتان یاد گرفت چطور دوچرخه‌سواری کند، روی دوچرخه خودتان بنشینید و از او بخواهید شما را دنبال کند (استفاده از کلاه ایمنی را فراموش نکنید).

مسیری ساده و راحت را انتخاب کنید. با خوراکی و مخروط مسیرهایی ایجاد کنید و از میان آن‌ها سواری کنید. اگر از خوراکی (مثلا تُرد) استفاده کنید می‌توانید ببینید چه کسی برخوردهای بیش‌تری داشته است (احتمالا کودکتان).

روی تعادل تمرکز کنید و به آرامی حرکت کنید و ببینید چه کسی دیرتر پاهایش را روی زمین می‌گذارد و برنده می‌شود.

به موفقیت‌های کودکتان بیش‌تر از اشتباهاتی که انجام می‌دهد توجه کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوچرخه‌سواری با کودکان این است که بدانید چه زمانی باید توقف و استراحت کنید.

وقتی کودکتان همه این مهارت‌ها را کسب کرد، می‌توانید او را در یک سواری خانوادگی شرکت دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما