ریاضی را با بازی یاد بگیرید

• مسابقۀ ساعت بازیکنان عقربه یک ساعت را مطابق با مقدار تاسی که پرتاب می‌کنند تکان می‌دهند و سعی می‌کنند اولین کسی باشند که از ظهر به نیمه‌ شب می‌رسد. گروه سنی: ۶ تا ۱۰ سال مهارت: اعلام زمان میزان سروصدا: کم میزان فعالیت: کم وسایل موردنیاز: ساعت‌هایی با عقربه‌هایی که بتوان آن را تکان […]

• مسابقۀ ساعت
بازیکنان عقربه یک ساعت را مطابق با مقدار تاسی که پرتاب می‌کنند تکان می‌دهند و سعی می‌کنند اولین کسی باشند که از ظهر به نیمه‌ شب می‌رسد.
گروه سنی: ۶ تا ۱۰ سال
مهارت: اعلام زمان
میزان سروصدا: کم
میزان فعالیت: کم
وسایل موردنیاز: ساعت‌هایی با عقربه‌هایی که بتوان آن را تکان داد. به ازای هر بازیکن، یک تاس بزرگ چوبی یا پلاستیکی
شروع: می‌توان با استفاده از کاغذ ساعت‌هایی را درست کرد. از ساعت‌های پیچیده‌تر دیگری که دارای چرخ‌دنده هستند نیز می‌توان استفاده کرد. تاسی باید برای این بازی تهیه شود که مقادیر زیر را در هر طرف خود داشته باشد: ۳۰ دقیقه، ۱ ساعت، یک ساعت و نیم، ۲ ساعت، دو ساعت و نیم، ۳ ساعت. تاس‌های مکعبی به خاطر اینکه خواناتر هستند برای این بازی توصیه می‌شوند.
نحوۀ بازی
به هر بازیکن یک ساعت متحرک داده می‌شود تا ساعت ۱۲ را نشان دهد. بازیکن اول مهره را می‌اندازد و ساعتش را بر اساس میزان مشخص‌شده تغییر می‌دهد. بازیکنان به‌نوبت این کار را انجام می‌دهند و اولین کسی که به ساعت ۱۲ برسد و یا از آن رد کند، برندۀ بازی است.
نکته‌ها
بهتر است در مورد بازیکنانی که زیاد اعلام ساعت را بلد نیستند از ساعت‌هایی استفاده شود که بتوان عقربه‌های آن را تکان داد تا مشکلی حین بازی پیش نیاید.

• برش‌های احمقانه
بازیکن‌ها یک کارت استاندارد را برش می‌دهند و باید سعی کنند در هنگام اندازه‌گیری برش‌ها به یک اندازه باشند.
گروه سنی: ۷ تا ۱۱ سال
مهارت: اندازه‌گیری طول، تفکر استراتژیک
تعداد بازیکنان: ۲ تا ۸ نفر
میزان سروصدا: متوسط
میزان فعالیت: متوسط
وسایل مورداستفاده: کارت، قیچی، خط کش
نحوۀ بازی: به هر بازیکن یک کارت با اندازه‌های برابر و یک قیچی داده می‌شود. مسابقه این‌طور است که بازیکنان باید کارت‌ها را به‌صورت یک‌تکه کاغذ دراز برش دهند. تا زدن کارت، مانعی ندارد ولی هر قسمتی از کارت که پاره شود در اندازه‌گیری پایانی محاسبه نمی‌شود. از نوارچسب نیز نمی‌توان استفاده کرد و محدودیت زمانی وجود ندارد، اما اگر گروه بخواهند می‌توانند آن را لحاظ کنند.
هر قطعۀ برش داده‌شده به‌وسیلۀ خط کش اندازه‌گیری می‌شود و مقدار آن ثبت می‌شود و هر کس که در پایان بازی مقدار ثبت‌شدۀ بیشتری داشته باشد، برندۀ بازی است.
روش‌های دیگر بازی
بازیکنان می‌توانند از تاس انداختن برای مشخص کردن این‌که در هر دور چند برش باید صورت گیرد، استفاده کنند. مسابقات دیگری نیز می‌تواند به‌وسیلۀ کارت‌های مستطیلی بزرگ و یا اشکال بی‌قاعدۀ دیگر مانند ستاره یا دایره صورت گیرد.
نکته‌ها

  • هر بازیکن در مقابل دیدۀ دیگر بازیکن‌ها باید مقدار برش خود را اندازه‌گیری کند. با این کار دیگران نمی‌توانند در حین اندازه‌گیری به‌صورت تصادفی کارت‌های دیگران را پاره کنند.
  • هرچه این بازی ادامه پیدا کند، مهیج‌تر خواهد شد. در ابتدا ممکن است بازیکنان تنها برش‌های خطی معمولی را به‌کارگیرند ولی باگذشت بازی و با به کار بردن استراتژی‌های پیچیده، آن‌ها از برش‌های متنوعی همچون برش زیگزاگی، حلزونی و … استفاده خواهند کرد تا اندازۀ برش‌هایشان بیشتر شود.
  • به‌کارگیری از اشکال زیبا در برش می‌تواند بر جذابیت بازی بیفزاید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما