نوامبر 6
بازدید : 789
نظرات : بدون دیدگاه
اهمیت ندادن کودک به‌ صدا زدن‌

حتی اگر چهار یا پنج بار کودکم را صدا کنم، او همچنان به‌من واکنش نشان نمیدهد. گویی در گوش خود پنبه دارد. اگر بخواهم او بیاید معمولاً خودم باید بروم و بیارمش. • دربارۀ آن بیندیشید کودک‌تان دقیقاً آنچه را به‌او آموزش داده‌اید – یعنی اهمیت ندادن به‌صدا زدن‌های شما – را یاد گرفته است. […]

حتی اگر چهار یا پنج بار کودکم را صدا کنم، او همچنان به‌من واکنش نشان نمیدهد. گویی در گوش خود پنبه دارد. اگر بخواهم او بیاید معمولاً خودم باید بروم و بیارمش.
• دربارۀ آن بیندیشید
کودک‌تان دقیقاً آنچه را به‌او آموزش داده‌اید – یعنی اهمیت ندادن به‌صدا زدن‌های شما – را یاد گرفته است. او میداند اگر شما واقعاً او را می‌خواهید، می‌آیید و او را می‌برید
• چه کارهایی باید انجام دهید

  • صدا زدن، صبر کردن، اقدام کردن
    این رویه را دنبال کنید: با چشم محل حضور کودک‌تان را شناسایی کنید. یک بار او را صدا بزنید. سه‌دقیقه منتظر بمانید. به‌سراغ کودک‌تان بروید، دستش را گرفته و بگویید: وقتی که صدات می‌کنم، میخوام که بیایی. سپس او را به‌محل مورد نظر هدایت کنید. اگر همیشه این کار را انجام دهید، او متوجه خواهد شد که شما واقعاً از او انتظار دارید که موقع صدا زده شدن به‌سراغ شما بیاید.
  • مواظب رفتار بزرگسالان در خانه باشید
    آیا فرد صداکننده از دو اتاق آن‌طرف‌‌تر صدا می‌زند؟ آیا فرد صدا زده شده زمزمه می‌کند: یه دقیقه و سپس چندین بار قبل از واکنش نشان دادن، نیاز به‌یادآوری دارد؟ اینها الگوهایی برای رفتار کودک‌تان هستند. نحوۀ واکنش خود به‌همدیگر را تغییر داده و رفتارهایی را که از کودک‌تان انتظار دارید الگوسازی کنید.
  • هشدار دهید
    جابجایی از یک فعالیت به‌فعالیت دیگر، برای کودکان میتواند دشوار باشد. به‌جای فریاد زدن: همین حالا بیا! سعی کنید ابتدا دو هشدار بدهید: باید تا پنج دقیقه دیگه بیای. چند دقیقه بعد بگویید: دو دقیقه؟ دیگه مونده. سپس: لطفاً همین الآن بیا! در این وضعیت یک دقیقه منتظر بمانید. اگر او واکنشی نشان نداد، به‌سراغ او رفته، دستش را گرفته و بگویید: وقتی که صدات می‌کنم، میخوام که بیایی.
  • تمایلات کودک خود را بپذیرید
    به‌او اطلاع دهید که می‌فهمید او دوست دارد به‌بازی کردن ادامه دهد، سپس با یک جمله و عملی که منجر به‌افزایش اطاعت در او می‌شود دنبال کنید. مانند: من مطمئنم که دوست داشتی هَمَش توی استخر بمونی، اما الآن وقت رفتنه. بیا حولت رو بگیر.
  • برای صدا کردن کودک خود، از زنگ شام و یا زنگ ساعت بهره بگیرید
    به‌او بگویید زمانی که صدای زنگ را می‌شنود، باید قبل از اینکه مجبور شوید تا پنجاه بشمارید بیاید. این علامت جالب و مشخصی است. اگر بیش از یک کودک دارید، می‌توانید اجازه دهید اولین کسی که به‌صدای شما واکنش نشان میدهد زنگ را برای بار دوم به‌صدا درآورد.
  • شنوایی او را بررسی کنید
    اطمینان حاصل کنید که کودک‌تان تست شنوایی را انجام داده و کوتاهی او در پاسخ دادن، به‌دلیل مشکل شنوایی‌اش نیست.
    چه‌کارهایی نباید انجام دهید
  • کودک خود را از فاصلۀ دور صدا نزنید. هرچقدر از کودک خود دورتر باشید، بیشتر احتمال دارد که شما را نادیده بگیرد.
  • اگر واقعاً برای آمدن او آماده نیستید، او را صدا نزنید. اگر کودک‌تان را احضار نموده، اما درگیر چیز دیگری شوید، این مسئله را تقویت خواهید کرد که صدا زدنتان، تنها یک هشدار مبنی بر این است که شما به‌زودی از او چیزی درخواست خواهید نمود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما