نوجوان را تحقیر نکنید!

بسیاری از خانواده ها به تاثیر رفتارهایشان بر فرزندشان واقف نیستند. درواقع آن ها نمی دانند که رفتارهایشان مخصوصا در دوران نوجوانی، نوعی تحقیر محسوب می شود. همین تفاوت عقاید باعث می شود تا سوء تفاهم ها روز به روز در خانواده بیشتر شود. به همین دلیل برخی از رفتارهای تحقیر آمیز را بیان می […]

بسیاری از خانواده ها به تاثیر رفتارهایشان بر فرزندشان واقف نیستند. درواقع آن ها نمی دانند که رفتارهایشان مخصوصا در دوران نوجوانی، نوعی تحقیر محسوب می شود. همین تفاوت عقاید باعث می شود تا سوء تفاهم ها روز به روز در خانواده بیشتر شود. به همین دلیل برخی از رفتارهای تحقیر آمیز را بیان می کنیم.

۱- برچسب زدن
روی فرزند خود اسم نگذارید. برای مثال اگر شما اورا با الفاظی هم چون “تنبل”، “بی خیال”، ” بی عقل” و… صدا می زنید، در واقع در حال لطمه زدن به عزت نفس او هستید. شاید با خود فکر کنید که این رفتارتان او را تحریک می کند تا به شیوه متفاوتی عمل کند؛ اما در حقیقت این کار باعث تحقیر فرزندتان می شود. به مرور زمان او نیز این صفات را در خود می پذیرد و در نتیجه به عزت نفس و خودپنداره او لطمه می زنید.

۲- با طعنه و کنایه حرف زدن
با فرزندتان رو راست باشید. خیلی از خانواده ها نمی توانند بدون جنگ و دعوا در مورد مشکلی با فرزندشان صحبت کنند، به همین دلیل دائما به او طعنه می زنند و غیر مستقیم انتقاد می کنند. سعی کنید به جای تحقیر او، در مورد رفتار ناپسند او گفت و گو کنید و علت بد بودن و پیامدهای رفتارش را به او گوش زد کنید. سبک فرزندپروری و رابطه ای که از دوران کودکی با وی داشتید، بسیار در تاثیر گذاری نصایح شما تاثیر دارد.

۳- انتقاد در جمع
هیچ کس از این که در جمع مورد انتقاد قرار بگیرد خوشحال نمی شود. اکثر افراد در این شرایط احساس شرمندگی و تحقیر شدن می کنند. اما باید بدانید که اهمیت این موضوع برای فرد در دوره نوجوانی دو چندان می باشد. زیرا در دوره نوجوانی افراد به تصویرشان نزد دیگران، بسیار اهمیت می دهند و در واقع این تصویر پایه های اصلی خود پنداره (تصویر فرد از شخصیت خود) و عزت نفس او را تشکیل خواهد داد. شما با تخریب این تصویر نزد دیگران، ناخواسته ضربه مخربی به همه ابعاد شخصیت وی وارد می کنید.

تاثیر تحقیر نوجوان بر نحوه ارتباطات وی
همه افراد اصولاً مایل به برقراری ارتباط با کسانی هستند که عزت‌ نفس بیشتری دارند و برای خود ارزش قایل هستند. به همین ترتیب نوجوانی که برای خود ارزش قائل است؛ بیشتر با افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، ارتباط برقرار می کند. نوجوانی که دائما از طرف دیگران مورد تحقیر و سرزنش قرار می گیرد به تدریج خودش نیز ارزش و اعتبار بالایی برای خود قائل نمی شود. به مرور شاهد خواهیم بود که دوستانی را به دنبال خود جمع می کند که در تحقیر خود و دیگران مهارت بالایی دارند!

تاثیر تحقیر نوجوان در مسائل اجتماعی
نوجوانی دوره ای است که هسته اصلی شخصیت فرد از آن زمان شکل می گیرد. در این دوره والدین و تمام سیستمهای آموزشی وظیفه دارند تا فرد را به باور خود ارزشمندی برسانند. در حقیقت شما در شیوه تربیتی و ارتباطات تان باید از خود بپرسید که در حال فرستادن چه پیامی به نوجوانتان هستید؟ آیا این رفتار شما در راستای رسیدن فرزندتان به باور خود ارزشمندی قرار می گیرد یاخیر؟

خود ارزشمندی به این معناست که فرد برای خود احترام قائل است و باور دارد می تواند برای خانواده و جامعه خود مفید باشد. مسلما افرادی که این باور در آن ها شکل نگرفته کمتر در جامعه مفید بوده و بیشتر به سمت آسیب های روانی و اجتماعی حرکت می کنند.

سخن آخر
والدین باید توجه داشته باشند که نوجوانی دوره بسیار مهم و تعیین کننده ای برای سرنوشت فرزند شماست. اگر احساس می کنید که به نحوه ارتباط شما با نوجوانتان خدشه ای وارد شده، حتما برای بهبودی آن تلاش کنید. اگر شدت آسیب آنقدر زیاد است که با تمام تلاش ها از جانب شما رابطه در مسیر درست قرار نمی گیرد از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاوره خانواده برای بسیاری از خانواده هایی که فرزندانشان در سن نوجوانی هستند، ضرورت پیدا می کند. چرا که فرزندان در این سن با چالش های دوران نوجوانی مثل بحران هویت، استقلال طلبی، نیازهای جنسی و… رو به رو می شوند. اغلب والدین در مقابل این تغییرات نمی دانند چه رفتاری داشته باشند، در نتیجه با مشکلاتی مواجه می شوند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما