اکتبر 27
بازدید : 762
نظرات : بدون دیدگاه
میزان خواب مورد نیاز کودک چقدر است؟

کودکان دبستانی معمولاً به ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیازمند هستند. البته این موضوع از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. اما پدر و مادر بایستی برای بازده بهتر فرزندشان خواب کودک خود را برنامه‌ریزی کنند. کودکان این محدوده سنی بایستی به میزان کافی بخوابند تا در طول روز دچار خواب‌آلودگی و […]

کودکان دبستانی معمولاً به ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیازمند هستند. البته این موضوع از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. اما پدر و مادر بایستی برای بازده بهتر فرزندشان خواب کودک خود را برنامه‌ریزی کنند.

کودکان این محدوده سنی بایستی به میزان کافی بخوابند تا در طول روز دچار خواب‌آلودگی و کسالت نشوند.کودک نبایستی جلوی تلویزیون و یا در اتومبیل چرت بزند و به خواب رود اگر این‌گونه بود میزان خواب کودک باید تغییر کند. و همچنین میزان خواب کودک به هنگام روزهای تعطیل باید در نظر گرفته شود اگر این اوقات بچه‌ها بیشتر از حد معمول خوابیدند بدین معناست که خواب کودک در طول هفته کافی نیست یا دچار اختلالات خواب هستند.

در اینجا توصیه‌هایی برای خواب بهتر کودکان دبستانی پیشنهاد می‌کنیم:

-برای صرف شام زمان معینی تعیین کنید و آن را بیشتر از یک ساعت قبل از خواب کودک قرار دهید.

-حدود یک ساعت قبل از اینکه کودک می‌خواهد بخوابد هیجانات او را به حداقل ممکن برسانید. یعنی تلویزیون ، کامپیوتر و وسایل الکترونیکی بازی خاموش شود.

-ساعتی مشخص برای خواب کودک معین کنید و آن‌ها را تشویق کنید قبل از آن ساعت تکالیف خود را انجام داده و در زمان معین بخوابند. برای روزهای تعطیل نیز استثنا قائل نشوید.

-خودتان نیز ساعت مشخصی به رختخواب روید و الگوی خوبی برای کودکان خود باشید.

-یک لیوان شیر برای خواب بهتر کودک مؤثر است.

-برایشان کتاب بخوانید و یا آن‌ها را تشویق کنید خودشان کتاب بخوانند . این کار باعث ایجاد آرامش در آن‌ها می‌گردد.

  • کودکان قبل از خواب نیاز دارند والدینشان کنار آن‌ها باشند و به آن‌ها محبت کنند . شما نیز برای خواب بهتر کودک در کنار او باشید این باعث رهایی کودک از اضطراب می‌گردد خواب خوشی برای او به ارمغان می‌آورد .

به یاد داشته باشید خواب کافی کودکان متضمن ، خوش‌خلقی، سلامت، خلاقیت و موفقیت‌های تحصیلی بچه‌ها است. رعایت این مسئله به اندازه تغذیه ، ورزش و حتی کلاس‌های آموزشی برای کودک دبستانی حائز اهمیت است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما