فاصله ی سنی بین فرزندان

خیلی اوقات مادرانی را می بینیم ، در حالی که هنوز آثار خستگی جسمی و روحی ناشی از زایمان و مراقبت از فرزند اول در چهره شان نمایان است ، فرزند دوم را باردار میشوند. وقتی فاصله سنی بچه ها از یکدیگر کم میشود ، والدین توان لازم را برای پرورش کودکان نخواهد داشت. در […]

خیلی اوقات مادرانی را می بینیم ، در حالی که هنوز آثار خستگی جسمی و روحی ناشی از زایمان و مراقبت از فرزند اول در چهره شان نمایان است ، فرزند دوم را باردار میشوند.
وقتی فاصله سنی بچه ها از یکدیگر کم میشود ، والدین توان لازم را برای پرورش کودکان نخواهد داشت. در واقع روش های پیشرفته ی تنظیم خانواده این اجازه را به پدر و مادر می دهد که زمان تولد فرزند دوم را به خوبی برنامه ریزی کنند.
با تولد فرزند اول ، همه از شنیدن این خبر خوشحال و شاد می شوند. این کودک تا ماه ها ، والدین را سرگرم می کند ، طوری که همه شرایط خانه و خانواده با نیازهای کودک تنظیم میشود ، اما پس از مدتی مادر و پدر باید تصمیم بگیرند که چه موقع فرزند دوم را به دنیا بیاورند و چه زمانی بهترین وقت برای بارداری دوم است.
طوری که هم والدین شرایط مناسب را داشته باشند و هم آرامش کودک اول حفظ شود و نیازهای او اعم از عاطفی و جسمانی به خوبی برآورده شود.
در واقع باید دید که چه زمانی والدین ، به خصوص مادر از همه نظر آماده پذیرایی از یک نوزاد دیگر با همان نیازهای کودک اول است ؟
خیلی اوقات فاصله زیاد میان فرزندان هم ، مشکل ساز است. تحقیقات نشان می دهد که فاصله زیاد یا کم میان زایمان ها ، موجب بروز خطراتی هم برای مادر و هم برای فرزندان میشود.
فاصله نه کم ، نه زیاد
جدیدترین مطالعات نشان داده اند که فاصله خیلی کم و یا خیلی زیاد میان بچه ها موجب بروز مشکلاتی در دومین کودک میشود.
اگر فاصله میان بچه ها کمتر از ۱۸ ماه و یا بیشتر از ۵۹ ماه باشد ، امکان بروز مشکلات متعدد برای فرزند دوم افزایش می یابد.

اگر فاصله دو بارداری ، کمتر از ۱۸ ماه باشد
محققان بر این باورند که اگر فاصله بین بارداری ها کمتر از ۱۸ ماه باشد ، ۴۰ درصد خطر تولد نوزاد نارس و ۶۱ درصد خطر نوزاد با وزن کم ، افزایش پیدا کرده و سن تولد نوزاد هم در ۲۶ درصد موارد کمتر از یک نوزاد طبیعی میشود.
اگر فاصله میان بارداری ها کمتر از ۱۸ ماه باشد ، به ازای هر یک ماهی که این فاصله کوتاه تر میشود ، خطر تولد نوزاد نارس تا دو درصد و خطر تولد نوزاد با وزن کم تا ۳/۳ درصد افزایش می یابد.
اگر فاصله بین دو بارداری بیش از ۵ سال باشد
از طرف دیگر ، اگر فاصله بارداری ها بیش از ۵۹ ماه ( یا ۵ سال ) باشد ، خطر تولد نوزاد نارس تا ۰.۶ درصد و نوزاد با وزن کم تا ۰.۹ درصد بیشتر می شود. شاید به همین دلایل است که متخصصان زنان و زایمان معتقدند برای فاصله گذاری میان بچه ها باید عاقلانه تصمیم گرفت.
از طرفی اعضای خانواده باید از نظر جسمی ، روحی و مالی به وضعیت مناسب تری برسند و وقت کافی برای هر بچه بگذارند.
اگر این فاصله بسیار زیاد باشد ، علاوه بر بروز خطرات جسمی ، مادر دچار سالخوردگی و بی حوصلگی شده و امکان رشد و پرورش مناسب فرزند جدید را ندارد. ضمن اینکه امکان بروز خطرات ژنتیکی هم در کودک دوم مطرح است.
با تدبیر عمل کنید
تحقیقات و بررسی های متعدد فواید فاصله گذاری مناسب میان بچه ها را کاملا روشن کرده است ، چون در این میان نه تنها سلامت جسمی و ذهنی کودک وضع بهتری می یابد ، بلکه والدین هم فرصت رسیدگی به بچه ها را پیدا کرده و کیفیت زندگی و تکامل کودکان بسیار بهتر و بیشتر می شود.
در بیشتر بررسی ها مشخص شده است که وقتی فاصله میان کودکان کمتر از دو سال باشد ، احتمال کاهش بهره هوشی در کودک دوم بیشتر از خانواده هایی است که فاصله میان بچه هایشان بیشتر از دو سال است.
در ضمن وقتی فاصله سنی بچه ها از هم بسیار زیاد باشد ، امکان برقراری ارتباط و بازی با هم در آنها کم میشود.
البته در بعضی موارد این فاصله گذاری ها به دلیل بی دقتی نیست ، بلکه گاهی بارداری ناخواسته اتفاق می افتد و گاهی نیز مادر با روش های گوناگونی ، نازایی خود را درمان کرده است و میترسد که با افزایش سن امکان بارداری دوباره در او بسیار کمتر شود ، در نتیجه با فاصله کمی بچه دوم را به دنیا می آورد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما