از معلم فرزندتان راضی هستید؟

گاهی اوقات مادران از دست معلم فرزندشان راضی نیستند، چون او یا به نیازهای فرزندشان توجه ندارند و خوب درس نمی دهد یا خیلی سرد و بی تفاوت رفتار می کند. وقتی کودک از معلمش شکایت می کند، مادر ناراحت می شود و احساس می کند بین کودک و معلمش مشکلی وجود دارد. بهتر است […]

گاهی اوقات مادران از دست معلم فرزندشان راضی نیستند، چون او یا به نیازهای فرزندشان توجه ندارند و خوب درس نمی دهد یا خیلی سرد و بی تفاوت رفتار می کند.
وقتی کودک از معلمش شکایت می کند، مادر ناراحت می شود و احساس می کند بین کودک و معلمش مشکلی وجود دارد. بهتر است مادر خودش سراغ معلم فرزندش برود و رو در رو با او صحبت کند.
معلم یک کلاس، رهبر آن کلاس است. شخصیت و نحوۀ تدریس او در کلاس بسیار تاثیرگذار است. وقتی مادری از روش تدریس فرزندش خوشش نمی آید احساس ناامیدی می کند.
بهتر است مادر پای حرف های فرزندش نیز بنشیند و ببیند در کلاس آنها چه اتفاقی می افتد و آیا واقعاً حق با کودک است؟ آیا معلم باعث کاهش اعتماد به نفس او نشده؟ شاید کودک شما امروز احساس کند که با معلمش مشکل دارد و فردا مشکلی در کار نباشد.
بچه ها معمولاً اغراق می کنند تا والدین شان آنها را به خاطر ضعیف بودن درسشان سرزنش نکنند. مثلاً وقتی کودک تکالیفش را انجام نمی دهد، از معلمش ایراد می گیرد و می گوید او معلم خوبی نیست یا فرصتی کافی برای انجام تکالیفش نمی دهد.
اگر شکایت های فرزندتان واقعاً به جا و درست است با معلم او تماس بگیرید و یا با او ملاقات کنید و مشکل درسی فرزندتان را به او اطلاع دهید.
مادر گاهی می ترسد این کار را بکند، چون احساس می کند که معلمِ فرزندش از دست او عصبانی می شود و تلافی می کند. شاید بعضی از معلم ها این گونه باشند ولی بیشتر آنها به پیشنهادات شما گوش می کنند و سعی می کنند راه حل مناسبی برای مشکلات فرزندتان پیدا کنند.
بنابراین اگر مادر خواستۀ خودش را خیلی محترمانه بیان کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. علاوه بر این وظیفۀ مادر این است که وقتی فرزندش با مشکلی در درس هایش رو به رو شد سریع به معلمش اطلاع دهد تا مشکل کودک برطرف شود، چه معلم خوشش بیاید و چه خوشش نیاید.
اگر می خواهید به ملاقات معلم فرزندتان بروید، از قبل با او قرار ملاقات بگذارید. مشکلات فرزندتان را دسته بندی کرده و یادداشت برداری کنید و اگر راه حلی دارید، پیشنهاد کنید. از معلم بپرسید که چگونه با کمک یکدیگر می توانید مشکلات کودک را برطرف کنید.
از معلم فرزندتان انتظار و توقع بی جا نداشته باشید. به او بگویید که فرزندتان در خانه چطور تکالیفش را انجام می دهد. گاهی معلم احساس می کند که نمی تواند به خواستۀ شما عمل کند و این مسئله را برایتان توضیح می دهد.
وقتی با معلم فرزندتان ملاقات می کنید، با او مؤدبانه حرف بزنید. اگر معلم فرزندتان احساس کند که شما از دست او عصبانی هستید و لحن صدای شما حاکی از این مسئله باشد، معلم نیز در مقابل شما جبهه گیری خواهد کرد.
به معلم بگویید که می دانید کارش سخت است و قدر زحمات او را می دانید. قرار نیست از روش تدریس معلم فرزندتان انتقاد کنید، بلکه شما می خواهید مشکلات درسی فرزندتان را حل کنید.
به پیشنهادات او خوب توجه کنید. وقتی ملاقاتتان با او تمام شد هم شما و هم او باید بدانند که قرار است چه کارهایی در زمینۀ بهبود درس فرزندتان انجام دهید.
از قبل به فرزندتان خبر دهید که قرار است با معلمش ملاقات داشته باشید. او نیز می ترسد که مبادا معلمش عصبانیتش را سر او خالی کند. به کودک بگویید که معلم و والدین باید گاهی با هم ملاقات داشته باشند.
به فرزندتان بگویید که ایا حرف نگفته ای نیز وجود دارد که باید به معلمش بگوید. به احساسات او توجه کنید. اگر فرزندتان از این ملاقات نگران است، این مسئله را به معلمش بگویید و بعد به فرزندتان بگویید که چه حرف هایی میان شما و معلم او رد و بدل شده است.
بعد از این ملاقات منتظر بمانید و ببینید آیا معلم فرزندتان در تدریس خودش تغییراتی را که قول داده بود اعمال می کند یا نه. اگر تغییری مشاهده نکردید می توانید با مسئولین مدرسه تماس بگیرید و مشکل خودتان را با آنها در میان بگذارید.
با آنها به نرمی و آرامی حرف بزنید. اگر از پاسخ مسئولین مدرسه نیز راضی نمی شوید، می توانید با مسئولین بالاتر تماس بگیرید.
اگر پشتکار داشته باشید می توانید بسیاری از مشکلات درسی فرزندتان را حل کنید. ولی گاهی اوقات علی رغم همۀ تلاش های شما، نمی توانید در بهبود وضعیت فرزندتان مؤثر باشید.
بسیاری از معلمان و مسئولین مدرسه در کارشان انعطاف پذیرند. اگر بهبودی در وضعیت درسی فرزندتان مشاهده نکردید، یا باید این حقیقت تلخ را بپذیرید و بیشتر کودک را به درس خواندن تشویق کنید و امیدوار باشید وضعیت درسی او سال بعد بهتر می شود و یا می توانید او را در مدرسۀ دیگری ثبت نام کنید. ببینید چه تصمیمی برای فرزندتان بهتر است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما