اکتبر 21
بازدید : 1713
نظرات : بدون دیدگاه
نمی خوام برم مدرسه!

یادگیری باید برای کودکان هیجان انگیز باشد . بچه های دبستانی معمولا خیلی سعی میکنند در درس هایشان موفق باشند و با یکدیگر رقابت میکنند ، ولی گاهی نیز می گویند که از مدرسه متنفرند و دیگر دوست ندارند به مدرسه بروند. صبح ها وقتی می خواهند به مدرسه بروند با بی میلی تمام این […]

یادگیری باید برای کودکان هیجان انگیز باشد . بچه های دبستانی معمولا خیلی سعی میکنند در درس هایشان موفق باشند و با یکدیگر رقابت میکنند ، ولی گاهی نیز می گویند که از مدرسه متنفرند و دیگر دوست ندارند به مدرسه بروند.
صبح ها وقتی می خواهند به مدرسه بروند با بی میلی تمام این کار را انجام می دهند و بعد از ظهر ها وقتی به خانه می آید از فعالیت های مدرسه چیزی به مارشان نمی گویند.
تنفر کودک و بی علاقه بودن او به مدرسه رفتن می تواند دلایل زیادی داشته باشد. شاید تکالیف او برایش خیل سخت یا خیلی ساده باشند. شاید وقت کودک برای انجام آنها کم باشد و شاید لازم باشد کودک مطالب زیادی را بنویسد و تجربه ی این کار را نداشته باشد .
باید به بچه های باهوش تکالیف مشکل تر داد. وقتی برنامه ی آموزشی یک کلاس برای بچه های متوسط باشد ، بچه های باهوش تر خسته میشوند.
معلم میتواند برنامه ی کلاسی خودش را به نحوی برنامه ریزی کند که وقتی تکالیف بچه های باهوش تر تمام شد ، آنها کار دیگری انجام دهند . مثلا یک صفحه تمرین اضافی انجام دهند یا یک نقاشی بکشند. با این وجود باز ممکن است کودک خسته و بی حوصله شود.
از طرفی دیگر یک کودک معمولی نیز ممکن است شکایت کند و نتواند به راحتی تکالیفش را انجام داده و سراغ تکالیف دیگر برود. اگر والدین به فرزندشان زیاد فشار بیاورند تا او موفق شود ، علاقه ی کودک به مدرسه کم میشود.
کودکی که در خانه مشکل دارد و ذهنش مشغول است نیز در مدرسه نمیتواند تکالیفش را به خوبی انجام بدهد. گاهی نیز کودک خسته و گرسنه است و به درس خواندن علاقه ای ندارد.

متنفر بودن از مدرسه دلایل زیادی میتواند داشته باشد. بنابراین مادر ابتدا باید دلیل تنفر کودکش را از مدرسه بفهمد . گاهی اوقات بچه ها از مدرسه گله و شکایت دارند ولی این مسئله طبیعی است و والدین نباید خیلی به آن توجه کنند.
با فرزندتان درباره ی مشکلش حرف بزنید و بپرسید که چرا از مدرسه خوشش نمی آید. سعی کنید از پاسخ هایی که او به شما می دهد ، به مشکل او پی ببرید.
اگر تشخیص می دهید که علت ناراحتی کودک مشکلاتی است که او در خانه دارد ، سعی کنید خودتان مشکلات او را برطرف کنید و یا از یک روانشناس کمک بگیرند.
سعی کنید بیشتر در کنار او باشید و به او زیاد فشار نیاورید تا او بتواند بر انجام تکالیفش تمرکز کند.
اگر مشکل از مدرسه باشد باید با معلم فرزندتان حرف بزنید . اگر مطالب درسی او برایش سخت است از معلمش کمک بگیرید. شاید کودک شما به تکرار و تمرین بیشتری نیاز داشته باشد. ببینید آیا میتوانید در خانه با فرزندتان کار کنید و خودتان به او آموزش دهید.
اگر بچه ها تکالیفشان را خیلی کند انجام می دهند و فرزند شما سریع تکالیفش را انجام می دهد و از بیکاری خسته میشود از معلم او اجازه بگیرید که او در فرصت اضافی به کتابخانه برود ، کتاب بخواند ، به بچه های دیگر کمک کند یا تکالیف روز بعدش را انجام دهد.
اگر این مطالب را با معلم فرزندتان در میان نگذارید شاید او متوجه حال فرزندتان نشود و کودک مجبور باشد تا آخر سال مدرسه را به زور پشت سر بگذارد و همیشه کسل باشد.
اگر معلم پاسخ قانع کننده ای به شما نداد ، با مسئولین مدرسه درباره ی مشکلات فرزندتان حرف بزنید و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند. شاید شما اصلا نتوانید به فرزندتان کمک کنید و او باز از مدرسه متنفر باشد.
با این وجود میتوانید با مسئولان آموزش و پرورش منطقه ی زندگی خودتان حرف بزنید تا در آموزش او بهبودی حاصل شود. میتوانید او را به مدرسه ی دیگری ببرید.
حتی میتوانید او را در یک مدرسه ی غیر دولتی ثبت نام کنید. ببینید آیا این کار ارزش آن را دارد و در روند آموزش فرزندتان بهبودی حاصل میشود؟ تنفر بچه ها از مدرسه موضوع بسیار مهمی است. بچه ها بهترین فرصت ها و زمان زندگی شان را در مدرسه سپری میکنند.
بنابراین هر کاری از دستتان برمی آید ، در زمینه ی بهبود وضعیت درسی فرزندتان انجام دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما