اکتبر 21
بازدید : 1503
نظرات : بدون دیدگاه
بهترین روش برای درس خواندن کودکان

بسیاری از مادران نسبت به درس نخواندن کودک خود شکایت می‌کنند و از روش‌های مناسب برای درس خواندن کودکان آگاهی ندارند. همچنین استفاده از روش‌های اصولی برای درس خواندن کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا مطالب را مدت زمان بیشتری در حافظه نگه دارند و در امتحانات خود موفق‌تر باشند. به خاطر سپردن مطالب در […]

بسیاری از مادران نسبت به درس نخواندن کودک خود شکایت می‌کنند و از روش‌های مناسب برای درس خواندن کودکان آگاهی ندارند. همچنین استفاده از روش‌های اصولی برای درس خواندن کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا مطالب را مدت زمان بیشتری در حافظه نگه دارند و در امتحانات خود موفق‌تر باشند. به خاطر سپردن مطالب در ذهن نیازمند یادگیری است و یادگیری کامل تنها از طریق اصول و روش‌‌های زیر حاصل می‌شود. توصیه می‌شود در صورتی که حس می‌کنید کودکتان از اختلالات یادگیری رنج می‌برد از مشاوره کودک بهره‌مند شوید.ا
برخی از کودکان نمی‌توانند مطالب را به خوبی یاد بگیرند و بعد از خواندن مطالب به سرعت آن را فراموش می‌کنند. در ادامه به برخی از روش‌های درس خواندن پرداخته‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توان مطالب را بهتر آموخت و یاد گرفت.

خواندن با صدای بلند
در این روش خواندن مطالب با صدای بلند باعث تثبیت آ‌ن‌ها در ذهن می‌شود. همچنین می‌توانید از کودکتان بخواهید زمانی که مطالب را یاد گرفت آن‌‌ها را به شما یا شخص دیگری آموزش بدهد. جالب است بدانید بهترین روش برای درس خواندن کودکان استفاده‌ی همزمان از قدرت شنوایی و بینایی می‌باشد.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان | نت برداری از مطالب
نوشتن و خواندن نیز باعث افزایش یادگیری می‌‌شود و توصیه می‌شود کودکتان زمانی که درس می‌خواند مطالبی را که مهم است در کاغذی یادداشت کند. این کار باعث می‌شود زمانی که قصد مرور مطالب را دارد، با نگاه کردن به یادداشت ها مطالبی که خوانده است را سریعا به یاد می‌آورد.

استفاده از فلش کارت
با وجود اینکه استفاده از فلش کارت روش نوین و جدیدی نیست اما همچنان تاثیر زیادی در یادگیری مطالب دارد. نوشتن مطالب مهم روی فلش کارت یکی از بهترین روش‌های یادگیری است که استفاده‌ی صحیح از آن‌ها باعث می‌شود مطالب در حافظه‌ی بلند مدت بروند و فراموش نشوند.

می‌توانید نکات مهم را در کاغذهای کوچکی یادداشت کنید و به مدت هفت روز آن‌ها را برای خود تکرار کنید با این کار تداعی تعریف‌ها و مطالب مهم بهتر صورت می‌گیرد. همچنین می‌توانید مطالب مهم را در کاغذهای شبرنگ بنویسید و برای مدتی در مکان‌هایی که زیاد می‌روید بچسبانید.

درس خواندن گروهی
نباید قدرت درس خواندن به صورت گروهی را نادیده بگیرید. اگر کودکان به صورت گروهی درس بخوانند، باعث می‌شود با مطالب درگیر شوند و برای یکدیگر توضیح دهند. این کار انگیزه‌ی آن‌ها را برای درس خواندن زیاد می‌کند و تسلط آن‌ها را روی مطالب بالا می‌برد، کودکانی که تمایل ندارند تنهایی درس بخوانند این روش بسیار موثر است. همچنین درس خواندن به صورت گروهی می‌تواند باعث پیدا کردن دوستان جدید نیز شود و مهارت‌های اجتماعی کودک تقویت شود.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان | خلاصه نویسی
اگر کودکان بعد از این که مطالب را یاد گرفتند، مواردی را که درک کردند خلاصه نویسی کنند و نکات مهم آن را یادداشت کنند، باعث می‌شود یادآوری مطالب بهتر صورت بگیرد و تسلط آن‌ها بالا برود. می‌توانید از طریق علامت گذاری، خط کشیدن زیر مطالب مهم، حاشیه نویسی، دسته‌بندی و یادداشت برداری مطالب را خلاصه کنید.

درس خواندن به همراه بازی
کودکانی که سبک یادگیری جنبشی دارند در این روش می‌توانند بهتر مطالب را یاد بگیرند. برای درس‌هایی مثل زبان، ریاضی و … از این روش می‌توانید استفاده کنید. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد و اگر به صورت گروهی باشد تاثیر آن بیشتر می‌شود. به صورت کلی ترکیب درس و بازی برای کودکان بسیار لذت بخش است و باعث می‌شود آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری برای درس خواندن پیدا کنند.

ارزشیابی و امتحان دادن
با وجود اینکه امتحان دادن برای دانش آموزان چندان لذت بخش نیست، اما طبق تحقیقات ارزشیابی و امتحان باعث می‌شود تا کیفیت علمی دانش آموزان افزایش پیدا کند. آزمون‌های دوره‌ای باعث یادآوری مطالب و تثبیت آن‌ها می‌شود و در زمان امتحانات نهایی می‌توانید کیفیت عملکرد خود را در طول سال بسنجید.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان | انواع سبک‌های یادگیری
هر کودکی با توجه به ویژگی‌های روانی و جسمانی خود، سبک‌های یادگیری مخصوص به خود را دارد که و در آن سبک به خوبی مطالب را یاد می‌گیرند. به همین دلیل سبک‌های یادگیری در هر کودکی متفاوت است و در همه‌ی کودکان یکسان نیست. در ادامه به این سبک‌ها اشاره می‌کنیم.

سبک یادگیری تصویری
معمولا بیشتر کودکان در این سبک یادگیری موفق هستند. در این سبک، یادگیری توسط تصاویر، نمودار، نوشتن و ویدیو اتفاق می‌افتد. برای اینکه متوجه شوید که کودکتان در این سبک یادگیری موفق است یا نه، زمانی که نام چیزی را می‌شنود در ابتدا تصویر آن‌ را به یاد می‌آورد.

سبک یادگیری جنبشی
کودکانی که توسط این سبک بهتر آموزش می‌آموزند، تمایل دارند تا به صورت عملی مطالب را یاد بگیرند و می‌توان گفت آن‌‌ها ترجیح می‌دهند مطالبی که قرار است بیاموزند را کاملا احساس کنند، خواندن کتاب و متن در یادگیری اینگونه افراد تاثیر زیادی ندارد. اگر زمانی که به کودکتان نام یک حیوان درنده را بگویید و او در ابتدا جنس پوستش و دندان‌های تیزش را به یاد بیاورد، به این معنا است که در سبک یادگیری جنبشی موفق است.

سبک یادگیری صوتی
در این سبک معمولا کودکان از طریق شعر، موسیقی و صدای ضبط شده مطالب را بهتر یاد می‌گیرند. اگر کودکتان بعد از شنیدن نام سگ، اولین چیزی که به خاطر می‌آورد صدای آن باشد، به این معنا است که آن‌ها در این سبک یادگیری موفق هستند.

سبک یادگیری شفاهی
آخرین سبک یادگیری، به صورت شفاهی است. در این سبک معمولا کودکان از شنیدن موسیقی و تلفظ لغات لذت می‌برند. جالب است بدانید اگر علاوه بر تکلم نوشتن نیز اتفاق بیفتد، باعث پیشرفت در یادگیری می‌شود. کودکان در این سبک به راحتی می‌توانند احساسات خود را بیان کنند.

همچنین استفاده از کلمات مخفف و رمزگذاری در این سبک یادگیری اهمیت زیادی دارد. مثلا برای یادگیری آثار یک شاعر کافی است کلمات اول هر اثر را به هم وصل کنید و کلمه‌ی جدیدی بسازید. در واقع کلمات کلیدی راحت‌ترین، کوتاه‌ترین‌، بهترین و پرمعنی‌ترین کلمه‌ای است که با دیدن آن‌ها مفهوم جملات برای شما تداعی می‌شوند.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان | تشویق کودکان به درس خواندن
راه‌های مختلفی برای تشویق کودکان به درس خواندن وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید انگیزه‌ی کودکتان را برای درس خواندن بیشتر کنید. زمانی که کودکتان مطالبی را یاد می‌گیرد از آن‌ها سوال کنید و بگویید کدام مطلب را بیشتر دوست داشت، با این کار مطالب خوانده شده در ذهن کودک مرور و ثبت می‌شود.

فراهم کردن محیط مناسب تاثیر زیادی در یادگیری آن‌ها دارد. منظور از محیط مناسب این است که نور کافی، دمای مناسب و آرامش در اتاق جریان داشته باشد و سعی کنید عواملی را که باعث حواس پرتی کودک می‌شود از اتاق حذف کنید تا کودک بتواند روی مطالب به خوبی تمرکز کند.

اگر کودکتان را به دلایل مختلف درسی تشویق کنید و به آن‌ها پاداش دهید، باعث می‌شود آن‌ها به درس خواندن تشویق شوند و انگیزه پیدا کنند. البته این نکته را در نظر بگیرید پاداش بیش از اندازه نیز باعث می‌شود کودکان به آن عادت کنند و اگر هدیه‌ای دریافت نکنند درس نمی‌خوانند. بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشید که زمان مناسب در پاداش دادن اهمیت زیادی دارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما