اکتبر 21
بازدید : 739
نظرات : بدون دیدگاه
شطرنج رزم ذهن هاست

شطرنج، یک بازی جوانمردانه که در آن فرزند شما در یک سمت، و رقیب او در سمت دیگر بازی می‌کنند و هیچ برخورد فیزیکی ای ندارند. شطرنج در واقع رزم ذهن هاست و مغز کودکان را به چالش می کشد. طبق تحقیقات، شطرنج هوش فرزندتان را زیاد می کند و حتی اگر نتیجه ای بر […]

شطرنج، یک بازی جوانمردانه که در آن فرزند شما در یک سمت، و رقیب او در سمت دیگر بازی می‌کنند و هیچ برخورد فیزیکی ای ندارند. شطرنج در واقع رزم ذهن هاست و مغز کودکان را به چالش می کشد. طبق تحقیقات، شطرنج هوش فرزندتان را زیاد می کند و حتی اگر نتیجه ای بر هوش آن‌ها نداشته باشد، مهارت هایی را به او یاد می دهد که در همین راستا کمکش می کنند.

تأثیرات شطرنج بر کودکان | فواید بازی شطرنج
افزایش مسئولیت پذیری
اگر قصد دارید فرزندتان مسئولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را داشته باشد، پیشنهاد می کنیم او را با شطرنج آشنا کنید. در این بازی افراد به خاطر اشتباهاتی که انجام می دهند، فورا تنبیه می شوند و باید به فکر راهی برای جبران اشتباهشان باشند. این بازی ایده آل می تواند به فرزند شما کمک کند تا قبل از هر عمل، به شکل منطقی فکر کند و همیشه احتمالات را در نظر بگیرد و در صورت حرکت اشتباه، به فکر جبران باشد.

یادگیری مهارت فکر کردن
کودکان در این بازی یاد می گیرند که یک الگوی فکری درست برای خودشان انتخاب کنند و براساس آن عمل کنند. همچنین یاد میگیرند که نیازی به تجربه همه نظریه ها نیست و می توان با استفاده از الگوهای فکری، سریع تر به نتیجه رسید و یا مسیر فکری خود را تغیر داد. از تاثیرات شطرنج بر کودکان می توان به این اشاره کرد که یاد میگرند برای هر مشکلی باید راه حلی پیدا کنند و قدرت تفکر آن ها را بالا می برد.

انعطاف پذیری از تأثیرات شطرنج بر کودکان
کودکانی که مشغول بازی شطرنج هستند و آن را آموزش دیده اند می دانند که هیچ قانون ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد و در هر لحظه می توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند. این بازی به کودکان یاد می دهد برای رسیدن به هدف، نیازی نیست که همیشه از یک راه مشخص استفاده کنند. درنتیجه می توانند منعطف باشند و راه های دیگر را امتحان کنند.

یاد می گیرند بهترین باشند
کودکان در این بازی یاد می گیرند که هر چقدر هم که خوب بازی کنند باز هم همیشه بهتر از آن ها هم وجود دارد و انسان ها فارغ از جنسیت، سن و طبقه اجتماعی می توانند پیروز میدان باشند. این بازی به کودکان یاد می دهد که هر انسان مسئول انتخاب ها و تصمیم های زندگی خودش است. پس برای بهترین شدن باید بهترین راه را انتخاب کنند. زمانی کودک برای بهترین شدن تلاش می‌کند همزمان اعتماد به نفسش نیز بالا می‌رود.

افزایش بهره هوشی از تأثیرات شطرنج بر کودکان
همیشه تصور می شود که کسانی که هوش بالایی دارند وارد این رشته می شوند اما بررسی های اخیر نشان داده اند که بعد از ۴ ماه تحت آموزش بودن، ضریب بهره هوشی افراد تحت آموزش شطرنج، افزایش پیدا کرده است.

جلوگیری از آلزایمر از تأثیرات شطرنج بر کودکان
مغز مثل یک ماهیچه، برای حفظ سلامت خود نیاز به ورزش دارد. بازی شطرنج این نرمش را به مغز می دهد و احتمال بروز اختلالات شناختی و حواس را در سنین بالاتر، کاهش می دهد. همچنین از احتمال ابتلا به آلزایمر در سالمندی می‌کاهد.

بهبود خلاقیت از تأثیرات شطرنج بر کودکان
بازی کردن شطرنج، با نرمش دادن نیم کره راست، که جایگاه خلاقیت است، خلاقیت را بالا می برد و ابتکار عمل می دهد. کودکانی که شطرنج بازی می کنند، ذهن خلاق تری نسبت به بقیه هم سن و سالان خود دارند. اگر می‌خواهید زمینه‌های لازم برای خلاقیت کودک خود را فراهم کنید مقاله‌ی پرورش خلاقیت در کودک را مطالعه کنید.

افزایش تمرکز در کودکان
یکی از ملزومات شطرنج، تمرکز است. به همین دلیل است که این بازی، باعث تمرکز عمیق بازیکنان می شود و این مهارت را در آن ها افزایش می دهد. کودکان یاد می گیرند که در مواقع حساس، اگر چند ثانیه حواسشان پرت شود ممکن است روی عملگردشان تاثیر منفی بگذارد.

افزایش قدرت پیش بینی و برنامه ریزی
یکی از فواید شطرنج این است که پوسته جلویی مغز را گشترش می دهد. از آنجایی که این قسمت در کنترل، برنامه ریزی و پیش بینی برای آینده نقش دارد، این بازی به کودکان کمک می کند تا در این زمینه تقویت شوند و مهارت بیشتری داشته باشند.

در این زمینه مطالعه‌ی مقاله‌ی آموزش مهارت های زندگی به کودکان می‌تواند برایتان مفید باشد.

اثرات دیگر شطرنج بر کودکان
_ذهن را تمرین می دهد و آن را تقویت می کند و در حقیقت چیزی بیشتر از یک بازی است.

_باعث تحکیم شخصیت و بالارفتن اعتماد به نفس در آن ها می شود.

_ابزاری است که به آن ها یاد میدهد شهروند خوبی باشند و در قالب قوانین و چارچوب کلی حرکت کنند.

_از این نظر که کودک باید از همه فرصت ها برای رسیدن به هدفش استفاده کند، بهره وری را آموزش می دهد.

_بهترین وسیله برای آموزش در دنیای امروز است تا بتواند در کمترین زمان، بهترین تصمیم را برای بهتر شدن بگیرد.

تأثیرات شطرنج بر کودکان | توصیه های مهم به والدین
۱-از ۴ سالگی آموزش را شروع کنید
۴ سالگی یک سن ایده آل برای شروع آموزش شطرنج است. اگر علاقه ای نداشت و با افزایش سن هم علاقه ای پیدا نکرد، نگران نباشید. حداقل تاثیری که داشته این بوده که توانایی های ریاضی اش نسبت به سایر هم سن وسالانش بیشتر شده.

۲-دنبال یک آموزش سرگرم کننده باشید
اجازه ندهید بازی شطرنج برای کودکتان خسته کننده و کسل به نظر برسد. اگر نتوانید بازی را برایش سرگرم کننده کنید، احتمالا هرگز به این بازی علاقه مند نخواهد شد. توجه داشته باشید که او را مجبور نکنید که شطرنج را یاد بگیرد.

۳-بگذارید با بهتر از خودش، رقابت کند
اجازه بدهید تا با بازیکنان قوی تر از خودش بازی کند. هیچ وقت او را به خاطر باخت سرزنش نکنید و به او یاد بدهید یکی از عوامل پیشرفت، باخت است. او را به رقابت با بزرگتر ها تشویق کنید.

۴-رژیم غذایی مناسب برای کودک در نظر بگیرید
یک رژیم غذایی خوب برای یک شطرنج باز، به ویژه در سنین کودکی لازم است. رژیم کودکان، باید سرشار از لبنیات، کلسیم، اسفناج ،آجیل و شکلات خالص باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما