اکتبر 17
بازدید : 642
نظرات : بدون دیدگاه
قوی ترین هوش کودک شما کدام است؟

دکتر هاوارد گاردنر استاد دانشگاه هاوارد این فرضیه را مطرح کرده است که هر کودکی با ترکیب منحصر به فردی از هشت نوع هوش به دنیا می آید و هنگامی که قوی ترین هوش هایش را به کار می برد، بهترین یادگیری را دارد. برای آنکه بهتر بتوانید توانایی های کودکتان را تشخیص دهید، شرح […]

دکتر هاوارد گاردنر استاد دانشگاه هاوارد این فرضیه را مطرح کرده است که هر کودکی با ترکیب منحصر به فردی از هشت نوع هوش به دنیا می آید و هنگامی که قوی ترین هوش هایش را به کار می برد، بهترین یادگیری را دارد.
برای آنکه بهتر بتوانید توانایی های کودکتان را تشخیص دهید، شرح هشت هوشی را که گاردنر شناسایی کرده است، بخوانید و سپس سعی کنید با در نظر گرفتن استعدادهای فرزندتان، پروژه های خدماتی خاصی را بیابید که فرزندتان با انجام آنها در تغییر مثبت جهان شرکت کند.
پروژه های پیشنهادی زیر از کتابِ پدر و مادر مؤثر هستند، گرفته شده است.
۱- کودکانی با ساختار زبانی – بیانی قدرتمند
دوست دارند که بخوانند، بنویسند و قصه تعریف کنند. یادگیری آنها از طریق دیدن و شنیدنِ کلمات است، اطلاعات بسیار زیادی دارند، دانشِ کلمه ای آنها پیشرفته است و اطلاعات را کلمه به کلمه حفظ می کنند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: برای کودکان خردسال، سالمندان و اشخاص توانخواه نامه بخواند یا بنویسد؛ دربارۀ موضوع مورد علاقه اش از طریق نامه پراکنی فعالیت کند؛ با کودکی یتیم یا بیماری که در بستری است، دوست مکاتبه ای بشود؛ کتاب های خوانده شده را به کتابخانه، مرکز خیریه یا مدرسه ای هدیه دهد.
۲- کودکانی با قدرت جسمانی – حرکتی بالا
می توانند بدنشان را با آسودگی و وقار به حرکت درآورند، در استفاده از جسمشان برای ورزش یا ابزارهای خلاقانه، ماهر و در کارهای حرکتی ظریف توانا هستند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: به کودکان خردسال در انجام ژیمناستیک، حرکات موزون، ورزش یا بازیگری کمک کند؛ داوطلب خدمت برای پارا المپیک شود یا به کودکان توانخواه در مدرسۀ محله کمک کند؛ برای کودکان نیازمند یا بیمار عروسک درست یا تعمیر کند؛ برای مرکز خیریه لباس بدوزد یا پتو ببافد.
۳- کودکان با قدرت ذهنی – درون فردی
خود را خوب درک می کنند، نوآور هستند، از تنها کار کردن و پی گیری علائق و اهداف شخصی شان لذت می برند، در تشخیص درست از نادرست بسیار قوی هستند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: دوستیِ کسی را که نیاز به دوست دارد – برای نمونه یک سالخورده – را بپذیرد و گاه به گاه به او سر بزند یا تلفن کند؛ سرگرمی خاصی مانند شعبده بازی، تردستی با توپ، نقاشی، طبل زنی یا خوشنویسی را به کودکان نیازمند یاد بدهد.

۴- کودکانی با قدرت ارتباط اجتماعی
مردم را خوب درک می کنند، دیگران را سازماندهی و رهبری می کنند، دوستان فراوانی دارند، دیگران از آنها می خواهند که تصمیم بگیرند و میانجی گری کنند. آنها از پیوستن به گروه ها لذت می برند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: باشگاهی راه بیندازد و برای کودکان بی سرپرست بسته های عصرانه یا برای مراکز خیریه سوپ درست کنند، همراه والد و دوستانش خانه به خانه برود و لباس گرم جمع کند تا به بی خانمان ها دهد.
۵- کودکان نوآموز با درک بالای موسیقایی
از ضرب آهنگ، زیر و بمی آهنگ لذت می برند و با موسیقی برانگیخته می شوند. آنها آهنگ ها را به یاد می سپارند، وقت شناس هستند، معمولاً ساز می نوازند و دوست دارند بخوانند یا زیر لب زمزمه کنند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: برای خانه های سالمندان یا مراکز بی خانمان ها موسیقی بنوازد؛ گروهی خواندن را در خانه های سالمندان یا مراکز بی خانمان ها سازماندهی کند؛ به خردسالان نیازمند نواختن یک ساز را بیاموزد.
۶- کودکان نوآموز با درک منطقی – ریاضی
اعداد، الگوها و روابط را درک می کنند و از علوم و ریاضی لذت می برند. آنها طبقه بندی می کنند، سؤال می پرسند، آزمایش می کنند و به نکات پی می برند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: به خردسالان ریاضی، علوم یا رایانه یاد بدهد؛ با کودکان بی سرپرست یا بیمار شطرنج یا دیگر بازی های فکری بازی کند؛ به کمک رایانه اعلان درست کند و تقاضای کمک نقدی برای مرکز خیریه ای بنماید و این اعلان ها را در محله نصب کند.
۷- نوآموزانی با قدرت درک فضایی – سه بعدی
ترسیم و طراحی، تجسم و اختراع و خیالبافی را دوست دارند. آن ها دیده هایشان را به یاد می سپارند، در نقشه خوانی ماهر هستند و با عکس و رنگ خوب کار می کنند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: خانه های امن را نقاشی کند یا با آویزان کردن تابلوهای نقاشی آن را زیبا سازد؛ کارت های تبریک درست کند و به بیمارستان ها برد؛ در کنار یک سالمند کاردستی مورد علاقه اش را درست کند.
۸- کودکانی با ویژگی طبیعت گرایی بالا
فضای باز را دوست دارند، کنجکاو هستند و اجزای طبیعت را طبقه بندی می کنند.
به این کودک پیشنهاد کنید که: یک دسته گل با گل های حیاط درست کند، به دور آن روبانی ببندد و از دوست بیماری عیادت کند؛ سبزی کاری کند و محصول را به یک مرکز پخش غذای خیریه هدیه کند؛ به کودکان بی سرپرست کمک کند تا سبزی کاری کنند؛ زمین پارک یا مدرسه را پاک و زیبا کند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما