اکتبر 14
بازدید : 1140
نظرات : بدون دیدگاه
شیوه های آموزش مسائل جنسی به کودکان

صحبت کردن با بچه ها درباره ی جنسیت برای اغلب والدین کاری دشوار است.والدین یا نگران زیاد گفتن و یا کم گفتن و یا نگران گیج کردن کودکان خود هستند.بسیاری از والدین هم فکر میکنند که اگر درباره ی مسائل جنسی به کودکان خود چیزی بگویند افکار جنسی را در ذهن های کوچک آنها پرورش […]

صحبت کردن با بچه ها درباره ی جنسیت برای اغلب والدین کاری دشوار است.والدین یا نگران زیاد گفتن و یا کم گفتن و یا نگران گیج کردن کودکان خود هستند.بسیاری از والدین هم فکر میکنند که اگر درباره ی مسائل جنسی به کودکان خود چیزی بگویند افکار جنسی را در ذهن های کوچک آنها پرورش می دهند و با اینکار بچه ها را به تجربه ی جنسی تشویق میکنند.
بعضی از والدین دیگر نیز فکر میکنند که اگر کودکشان سوال نمیکند یا علاقه ی خاصی نسبت به موضوع نشان نمی دهد به این علت است که هنوز خیلی کوچک است یا اصلا به موضوع علاقه ای ندارد.والدین فکر میکنند که اگر در ظاهر بی علاقه است لابد هنوز آمادگی لازم را ندارد یا بدتر از آن شاید نیازی به دانستن ندارد.
ولی بچه ها حتما سوال دارند.شاید نمی دانند که چگونه بپرسند یا شاید بی میلی والدین خود را نسبت به پاسخ گفتن به چنین سوالاتی احساس می کنند.کودکان در چنین موقعیت هایی هنگام برخورد با موضوعات مربوط به جنسیت از والدین خود روی می گردانند بنابراین مسئولیت شما این است که حرف بزنید و اجازه ندهید که ناراحتی خودتان یا سکوت فرزندان مانع بازکردن باب گفتگو شود
نزد فرزندتان اعتراف کنید که سخن گفتن درباره ی جنسیت گاهی با شرم و حیا همراه است چون موضوع خیلی حساس و خصوصی است و همین خود میتواند زمینه ی مشترکی باشد تا گفتگویتان را آغاز کنید.به یادداشته باشید که لازم نیست همه ی اطلاعات را یکجا در اختیار او بگذارید.
فراگیر ی آموزش جنسی نیز مانند درس هایی چون ریاضی و علوم باید به صورت تدریجی در طی زمان صورت گیرد.از مفاهیم پایه ای شروع کنید و همگام با رشد کودکتان که قدرت درک او نیز برای دریافت جزئیات بیشتر میشود برمیزان مفاهیم پایه بیفزایید.
شما چه به طور جدی درباره ی جنسیت با فرزندتان صحبت کرده باشید یا نه باید بانید که روند غیر رسمی آموزش جنسی آنها از همان لحظه ی تولد آغاز شده است.شما والدین از همان موقع جنسیت آنها را با نحوه ی برخوردتان با چگونگی پاسخگویی به نیازهای آنها و با الگوی رفتاری خود پرورش داده اید.
توجه به این نکته مهم است که کودکتان در تمام این مدت بدون کمک مستقیم شما چیزهایی درباره یجنسیت آموخته اند و روند یادگیری آنها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
هربار که فرزندانتان تلویزیون تماشا می کنند با اسباب بازی های خود بازی میکنند یا با همسالان خود سرگرم بازی هستند درباره ی هویت ، نقش و احساسشان نسبت به دختر یا پسر بودن و درباره ی انتظارات جامعه از آنها پیام هایی دریافت میکنند.
تمام عوامل موجود در محیط در پایه گذاری جنسیت کودکان نقش دارند و به سهم خود به برداشت بچه ها نسبت به خود می افزایند.متاسفانه بسیاری از این پیام های غیرکلامی که جامعه به بچه ها منتقل میکند بر ارزش ها و عقایدی که جنسیت سالم و بالغ را پرورش میدهد پایه گذاری نشده است پس تردید نکنید شما نیز پا پیش بگذارید و نقش خود را ایفا کنید.
هیچوقت برای شروع کردن دیر نیست.همه روی فرزند شما تاثیر میگذارند پس چرا شما نگذارید؟ شما تعهد دارید که احساسات و ارزش های خود را به کودکتان انتقال دهید.شما به عنوان پدر و مادر هنوز مهمترین معلم فرزند خود هستید.

آموزش دادن به کودکان درباره ی جنسیت ممکن است مسئولیتی بسیار دشوار به نظر بیاید اما در جامعه منابع فراوانی وجود دارد که میتواند به شما در امر آموزش جنسی فرزندتان کمک کند.بعضی از این منابع ارزشمندند و بعضی قابل تردید.
اعضای خانواده میتوانند در تقویت اطلاعاتی که والدین در اختیار فرزندان قرار میدهند نقشی بسیار با ارزش ایفا کنند ضمن آنکه منابعی همچون مدرسه ، نهادهای مذهبی و انجمن های دانش آموزی هم میتوانند با ارائه دادن پاره ای از اطلاعات به بچه ها به رسالت خود عمل کنند.
ایجاد تعادل مناسب بین این عوامل به گونه ای کودکان بتوانند اطلاعات و ارزش های ضروری را از افراد محترم بیاموزند و غربال کردن پیام های درهم جامعه کاری است دشوار اما این یک ضرورت است :هرگز فراموش نکنید که جنسیت بخشی تفکیک ناپذیر و زیبا از زندگی دوران بلوغ است.
پیدا کردن لحظه های مناسب آموزش
لحظه های مناسب آموزش موقعیت هایی هستند که در طی زندگی روزمره ی ما رخ میدهند و به صورت فتح بابی برای گفت و گوی بیشتر درباره ی موضوع جنسیت عمل میکنند.هنگامی که با فرزندتان ماشین سواری میکنید و با او تنها هستید و در عین حال ناگزیر هم نیستید که به روی هم نگاه کنید زمان خوبی برای آغاز گفت و گو درباره ی جنسیت است.شما میتوانید هریک از موقعیت های زیر را به یک موقعیت مناسب برای آموزش تبدیل کنید:
۱- معلم فرزندتان ، یکی از بستگان یا همسایه های شما باردار شده است.
۲- تلویزیون برنامه ای نشان میدهد که در آن ارزش های خانوادگی یا اختلاف اخلاقیات خانوادگی مطرح میشود.
۳- دیداری از باغ وحش دارید که شامل مشاهده ی رفتار جنسی حیوانات یا توضیح درباره ی چرخه ی حیاتی آنهاست.
۴- زاییدن یک حیوان خانگی
۵- به هنگام رفتن به مطب پزشک برای معاینه
۶- وقتی کودک شما به بدن های برهنه یا نیمه برهنه ی دیگران در خانه یا در استخر زل میزند.
۷- وقتی دختر یا پسرتان سعی میکند کسی را که برهنه است ببیند.
۸- نگاه های کنجکاو فرزندتان هنگامی که پوشک بچه ای را عوض میکنید.
۹- دیدن نواربهداشتی در یک فروشگاه

کودک من به موضوع هیچ علاقه ای ندارد
اگر کودک شما به سن پنج یا شش سالگی رسیده است اما هیچ توجهی به موضوع جنسیت نشان نداده ، لازم است شما ابتکار عمل را به دست گیرید و درباره ی موضوع جنسیت و بچه دار شدن با او صحبت کنید.راههای مختلفی برای اینکار وجود دارد اما پیش از آنکه شروع کنید بهتر است مقداری اطلاعات گردآوری کنید و برای سوالات احتمالی فرزندتان نیز جوابهایی مناسب بیندیشید.
۱- شاید بخواهید سرصحبت را با بیان موضوعی از زندگی خودتان باز کنید مثلا(وقتی بچه بودم مادربزرگت هیچوقت درباره ی اینکه بچه ها چطور به دنیا می آیند به من چیزی نگفت یا گاهی می گفت. تو هیچوقت به این موضوع فکر کرده ای؟
۲- شاید استفاده از یک کتاب مصور برای شما راحت تر باشد.
کتاب میتواند ابزاری مناسب برای شروع و ادامه ی گفت و گو باشد. بهتر است خودتان ابتدا کتاب را بخوانید و بخش هایی از آن را انتخاب کنید.سپس آن را همراه با فرزندتان بخوانید.بعضی از بچه ها ترجیح می دهند خودشان به تنهایی کتاب را ورق بزنند.
شاید اینطور کمتر احساس ناراحتی میکنند پس به احساس آنها احترام بگذارید و چند روز بعد از آنها بپرسید که آیا درباره ی آنچه خواندند سوالی یا نظری دارند؟شاید همین موضوع عامل گفت و گو شود.البته بسیاری از بچه ها به شما خواهند گفت: (نه!) این هم اشکالی ندارد.
به احساس فرزندتان نسبت به مسائل خصوصی خودش احترام بگذارید اما حتما به او بفهمانید که در آینده از سوالات او استقبال خواهید کرد.برای او موعظه نکنید اما ارزش ها و احساسات خود را نسبت به موضوع مورد بحث برای فرزندتان بیان کنید.
نکات کلیدی زیر را هنگام گفت و گو درباره ی جنسیت به خاطر بسپارید :
• پدر و مادر ، نخستین آموزگاران کودک در زمینه ی جنسیت هستند.
• هنگامی که میخواهید گفت و گو درباره ی جنسیت را با فرزند خود آغاز کنید شرم و حیا تا حدودی طبیعی است.
• کودکان به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد نیاز دارند.آنها باید توانایی این را داشته باشند که با شما یا فرد بزرگسال قابل اعتماد دیگری درباره ی این موضوع خیلی حساس صحبت کنند.
• اگر احساس می کنید که اینکار برایتان دشوار است با والدین دیگر صحبت کنید و برای تمرین نظرات و پاسخ های خود را با صدای بلند به زبان بیاورید.
• در طول روز لحظه های بیشماری پیش می آید که برای آموزش مناسب است از این لحظه ها استفاده کنید و موضوع را با فرزندتان مطرح کنید.
• کتاب هایی را که مناسب سن فرزندتان است و با ارزش های خانوادگی شما مطابقت دارد در اختیار فرزندتان قرار دهید.
• اگر فرزندتان شما را با سوال های خود غافلگیر کرد میتوانید پاسخ خود را به تعویق بندازید اما حتما در اولین فرصت به سوال او پاسخ دهید.
• اطلاعات در مورد جنسیت مانند هرموضوع دیگر نیاز به بیان مکرر دارد.یک بار گفتن کافی نیست.
• اگر احساس میکنید که هنگام گفت و گو با فرزندتان چیزی را اشتباه گفته اید به اشتباه خود اقرار کنید و آن را اصلاح نمایید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما