ژانویه 14
بازدید : 641
نظرات : بدون دیدگاه
خوش‌رفتاری با اسیران

یکی از افراد، رسول خدا(ص) بود. او مرد جنگ و جهاد بود؛ اما حتی در جنگ نیز مهربانی و مردانگی را از یاد نمی برد. پیامبر(ص) همیشه از یارانش می خواست که با اسیران خود خوش رفتاری کنند و از شکنجه کردن آنان بپرهیزند.

در هر جنگی، گروهی کشته می شوند، گروهی زخمی می شوند و گروهی نیز به اسارت دشمن در می آیند. پس از پایان نبرد، این گروه سوم سرنوشت تلخی پیدا می کنند. دشمن، می تواند در باره ی آنها تصمیم بگیرد. می تواند آنها را به بدترین شکلی بکشد، می تواند آنها را شکنجه بدهد، می تواند آنها را به کار در معادن و مزارع وادار سازد و می تواند آنها را تا سال‌های سال در اسارتگاه ها زندانی کند. کسانی که با اسیران خود خوش‌رفتاری کرده باشند، در دنیا بسیار اندک بوده اند.

یکی از افراد، رسول خدا(ص) بود. او مرد جنگ و جهاد بود؛ اما حتی در جنگ نیز مهربانی و مردانگی را از یاد نمی برد. پیامبر(ص) همیشه از یارانش می خواست که با اسیران خود خوش رفتاری کنند و از شکنجه کردن آنان بپرهیزند. علاوه بر این، رسول خدا(ص) با تدابیر هوشمندانه ی خود، بسیاری از اسیران را هم مسلمان می کرد و بسیاری را نیز از اسارت نجات می بخشید؛ مثلا در جنگ بدر، با تدبیر پیامبر (ص) همه‌ی هفتاد نفری که اسیر شده بودند، آزاد شدند. از این گروه عده ای با پرداخت غرامت رهایی یافتند، عده ای هم که توان پرداخت غرامت را نداشتند، قرار شد پس از آموختن سواد به ده نفر از کودکان مسلمان، آزاد شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما