ژانویه 5
بازدید : 953
نظرات : بدون دیدگاه
مردم مانند دانه‌های شانه با هم برابرند

پیامبر عزیز ما به همه ی مردم احترام می گذاشت و به همه ی مردم نیکی می کرد. او بین سفید پوست و سیاه پوست و قد کوتاه و قدبلند و کچل و مودار فرقی نمی گذاشت.

شکل و قیافه ی آدم ها خیلی باهم فرق می کند. بعضی‌ها چهره ی زیبایی دارند و بعضی ها چهره ی چندان زیبایی ندارند. بعضی‌ها سفید پوست هستند و بعضی ها سیاه پوست یا زردپوست اند. بعضی از مردم بلندقد هستند و بعضی از آنها قد کوتاه یا متوسطی دارند. بعضیها چاق اند و بعضی ها لاغر. اگر قرار بود همه ی مردم یک شکل و یکرنگ باشند، شناختن آنها از یکدیگر خیلی دشوار میشد. آن موقع نمی توانستیم به راحتی بفهمیم که مثلا این مردی که به این
طرف می آید، دوست ماست یا معلم ما یا پدر ما؛ اما الان به آسانی می توانیم افراد را از هم تشخیص بدهیم.

به هر حال هر کسی با هر قیافه و هر رنگ و هر قد و قامتی، آفریده‌ی خدا و بنده او است. ما هم باید به همه ی مردم – بدون توجه به تفاوت های ظاهری آنان به احترام بگذاریم. در سلام کردن، در دادن جواب سلام، در پذیرایی از مهمانان، در نیکی به همسایگان، در عیادت از بیماران و در هر نوع ارتباط با آدمها نباید شکل و شمایل آنان را دخالت بدهیم.

پیامبر عزیز ما به همه ی مردم احترام می گذاشت و به همه ی مردم نیکی می کرد. او بین سفید پوست و سیاه پوست و قد کوتاه و قدبلند و کچل و مودار فرقی نمی گذاشت. رسول خدا(ص) می فرمود: «مردم مانند دانه های شانه با هم برابرند. عرب پر غیر عرب و سرخ پوست بر سفید پوست برتری و امتیازی ندارد مگر آنکه پرهیزکارتر باشد.» پیامبر(ص) اگر میدید که به کسی به خاطر قیافه اش بی احترامی می شود، حتما کاری می کرد. یک بار مرد بدسیمایی به جمع یاران رسول خدا(ص) پیوست، یاران پیامبر(ص) در حال غذاخوردن بودند. مرد بدسیما کنار هر کس می نشست، آن شخص بر می خاست و به جای دیگری می رفت. وقتی پیامبر (ص) این صحنه را دید، رفت و او را آورد و در کنار خودش نشاند. مهربانی و لطف و احترام پیامبر(ص)، فقط مخصوص آدمهای زیبا نبود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما