سپتامبر 22
بازدید : 1012
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش سیره اهل بیت با پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ از روشهای بسیار مؤثر در تعلیم و تربیت است و می توان با استفاده از آن کودکان را با احکام و معارف الهی آشنا ساخت. همان گونه که امروزه در مدارس رایج است و آموزگاران پس از القای محتوای درس مرتب از دانش آموزان در زمینه مطالب ارایه شده می پرسند و […]

پرسش و پاسخ از روشهای بسیار مؤثر در تعلیم و تربیت است و می توان با استفاده از آن کودکان را با احکام و معارف الهی آشنا ساخت. همان گونه که امروزه در مدارس رایج است و آموزگاران پس از القای محتوای درس مرتب از دانش آموزان در زمینه مطالب ارایه شده می پرسند و جواب درست را می خواهند، در مورد آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام) نیز می توان از شیوه پرسش و پاسخ بهره گرفت؛ بدین طریق که نخست باید با کودکان در مورد اهل بیت (علیهم السلام) سخن گفت و ویژگیهای آنان را با زبان ساده بیان داشت، سپس پرسش هایی را در این زمینه مطرح ساخت. مثلاً، ابتدا نامها و القاب ائمه اطهار (علیهم السلام) را به کودک یاد دهد، پس از آن بپرسد که امام اول کیست؟ نام پدر و مادرش چیست؟ و چند سال زندگی کرده است چه ویژگیهای بارزی داشته است؟

روش سؤال و جواب به صورتهای مختلف در سیره معصومان (علیهم السلام) به کار رفته و از آن استفاده شده است؛ گاه به شکل مناظرات علمی در محافل رسمی و گاه در قالب پرسش های دینی.

 

گفت گوهای ائمه اطهار (علیهم السلام) با علما و پیروان ادیان و مذاهب مختلف اغلب به صورت سؤال و جواب برگزار می شد. گذشته از مناظرات و مباحثات علمی ائمه اطهار (علیهم السلام) با علمای ادیان و مذاهب، در گفت گوهای عادی آنان با فرزندان شان نیز روش پرسش و پاسخ دیده می شود. ائمه اطهار (علیهم السلام) در بسیاری از موارد برای معرفی امام بعدی سؤالات علمی و دینی مردم را به او واگذار می کردند؛ چنان که امام عسکری (علیه السلام) برخی از استفتائات شیعیان را به فرزندش مهدی (علیه السلام) محوّل می کرد تا مقام و موقعیت آن حضرت نزد مردم شناخته شود.

روزی حضرت علی (علیه السلام) در ارتباط با چند موضوع سؤالاتی از فرزندانش حسن و حسین (علیهم السلام) نمود که هر یک از آنان جوابهای حکیمانه دادند. در این حال علی (علیه السلام) به حارث اعور که در مجلس حضور داشت، فرمود این سخنان حکیمانه را به فرزندانت بیاموز؛ زیرا موجب تقویت عقل و عاقبت اندیشی و رأی صائب آنان می گردد.

 

امروزه روان شناسان و کارشناسان امور تربیتی به استفاده از روش پرسش و پاسخ تأکید دارند؛ چون پرسش مربی از دانش آموز او را به تأمل و تفکر وا می دارد و موجب فعالیت فکری و ذهنی وی می گردد. با این روش استعدادهای درونی دانش آموز به فعلیت رسیده شکوفا می شود و در نهایت راه تعالی و تکامل به روی وی باز می گردد.

به علاوه، یادگیری از طریق پرسش و پاسخ، پایدارتر و بادوام تر است و به عمق جان فراگیر نفوذ می کند.

از این رو، شایسته است که مربیان و پدران و مادران در انتقال معارف اهل بیت (علیهم السلام) به کودکان و نوجوانان از این روش استفاده کنند.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما