سپتامبر 15
بازدید : 1169
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
آشنا سازی کودکان با ابراز محبت نسبت به معصومان (علیهم السلام)

ابراز محبت از روشهای عملی مؤثر در آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام) است. بدین معنا که والدین در محیط خانه به خصوص در مناسبتها به اهل بیت (علیهم السلام) اظهار محبت کنند و علاقه مندی از خود نشان دهند. مثلاً در اعیاد و ولادتها اظهار خوشحالی و در عزاداریها ابراز غم و اندوه […]

ابراز محبت از روشهای عملی مؤثر در آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام) است. بدین معنا که والدین در محیط خانه به خصوص در مناسبتها به اهل بیت (علیهم السلام) اظهار محبت کنند و علاقه مندی از خود نشان دهند. مثلاً در اعیاد و ولادتها اظهار خوشحالی و در عزاداریها ابراز غم و اندوه نمایند. با چنین رفتارها بسیاری از پرسش های موجود در ذهن کودک نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) پاسخ داده می شود، و افزون بر این، به اهل بیت (علیهم السلام) نیز محبت پیدا می کند. چون کودک از رفتار پدر و مادر پیروی می کند و هر عملی که از آنان سر بزند آن را ارزشمند تلقی کرده، رفتارش را با آن منطبق می سازد؛ اگر کودک در محیط خانه مکرر مشاهده کند که پدر و مادر احترام خاصی به اهل بیت (علیهم السلام) قایلند و نسبت به آن ها اظهار دوستی و ارادت می کنند، یقینا تحت تأثیر رفتار پدر و مادر قرار گرفته از آنان تبعیت می نماید. تأثیر پذیری کودک از رفتار و عملکرد والدین طبیعی است چون نخستین بار در محیط خانواده با کنش ها و واکنش های آنان مواجه شده به شدت از آن متأثر می شود.

آنچه مهم است و آثار تربیتی فراوان دارد اظهار محبت است. ابراز دوستی با زبان و رفتار بر روح و روان کودک تأثیر می گذارد. از این رو پدر و مادر اگر ارادت قلبی و باطنی خود نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) را در گفتار یا رفتار خویش اظهار کنند کودک با مشاهده آن به اهل بیت (علیهم السلام) گرایش پیدا کرده علاقه مند می شود. همان گونه که سیره معصومان (علیهم السلام) بر اظهار محبت بوده و آنان نسبت به کودکان ابراز علاقه کرده و احساسات رقیق از خود نشان می دادند. چنان که رفتار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) با فرزندان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) نیز نشان دهنده این امر است.

از مفضل نقل شده که روزی بر امام موسی کاظم (علیه السلام) وارد شدم. دیدم فرزند خردسال او، امام رضا (علیه السلام) روی دامان پدر نشسته و امام کاظم (علیه السلام) او را می بوسد و زبانش را می مکد. و گاه بر شانه اش می گذارد و گاه او را در آغوش می گیرد و می گوید:

پدرم فدای تو باد! چه بوی خوشی و چه اخلاق نیکویی داری و چه روشن و آشکار است فضل و علم و دانش تو!

سیره و رفتار محبت آمیز و ابراز احساسات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به اهل بیت و هم چنین سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) در این مورد نشان دهنده آن است که از این طریق می توان به بهترین وجه اهل بیت را به مردم معرفی کرد. اظهار محبت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به اهل بیت به خصوص حسنین (علیهم السلام) اغلب جنبه آشناسازی داشت و پیامبر می خواست با این کار منزلت فرزندانش را در نزد خود عملاً به مردم نشان دهد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما