آگوست 4
بازدید : 1646
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت عاطفی کودک در ماه محرم

عزاداری برای امام حسین به کودک می‌آموزد برای مقدسات دینی باید ارزش قائل بود و والدین سعی کنند احساسات هماهنگ با آن‌ها را دائماً تقویت کرد. مشارکت کودکان در مراسم عزاداری و سیاه پوشیدن و تعزیه دیدن باعث تقویت این ارتباط می شود و ارتباط عرفانی و معنوی که همراه با هیجان هست در بین […]

عزاداری برای امام حسین به کودک می‌آموزد برای مقدسات دینی باید ارزش قائل بود و والدین سعی کنند احساسات هماهنگ با آن‌ها را دائماً تقویت کرد.

مشارکت کودکان در مراسم عزاداری و سیاه پوشیدن و تعزیه دیدن باعث تقویت این ارتباط می شود و ارتباط عرفانی و معنوی که همراه با هیجان هست در بین کودکان و امام حسین شکل می‌گیرد.

کودکان، شکوه یک حماسه و شور عزاداری و همدردی و عواطف موجود در فضای عزاداری را درک می‌کنند و همین حضور در مجالس عزاداری باعث می‌شود که زمینه پیدا کردن معرفت برای درک دانش‌هایی در مورد ائمه اطهار را پیدا کنند.

 

این شور و هیجان با شناخت اگر همراه شود کودک عاشق و دلباخته امام حسین( ع) می‌شود و به دنبال معرفت که هدف اصلی قیام عاشورا چه بوده است می‌گردد. اگر از مقدمه عاطفه برای رسیدن به معرفت استفاده نکنیم شکست می‌خوریم.

از نکات مهمی که در ماه محرم برای تربیت مذهبی کودک باید در نظر بگیریم این است که کودک در مراسم عزاداری هم کودک است. با او مثل کودک رفتار کنیم. حوصله‌اش سر می‌رود یا تحملش تمام می شود. مادران می‌توانند مقداری اسباب‌بازی و خوردنی بردارند تا کودک مشغول شود و سعی کنند هم پای کودک باشند. شیوه برخورد والدین قبل از عزاداری و حین عزاداری و بعد از عزاداری خیلی مهم است. والدین صبوری کنند و با تحکم با فرزندان برخورد نکنند تا فرزندان نسبت به حضور در این مراسم بی‌علاقه نشوند. در برابر سوا لات کودکان زمان بگذاریم و به سؤالات ذهنی آن‌ها پاسخ منطقی بدهیم و از شوکه کردن کودکان و بیان چیزهایی که موجب وحشت کودکان می‌شود بپرهیزید. اگر خود قادر به پاسخ‌گویی نیستند از افرادی که می‌توانند مثل روحانیون کمک بگیرند. کودکان پر از سؤال هستند و پاسخ صحیح به سؤالات آن‌ها در مورد واقعه عاشورا با توجه به سن آن‌ها باعث ایجاد معرفت در کودکان به اقتضای فهم و درک آن‌ها می‌شود

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما