جولای 31
بازدید : 952
نظرات : بدون دیدگاه
درمان بدغذایی کودک

مشکل بدغذایی بچه‌ها اگر به شیوه ای صحیح مدیریت نشود می تواند زمان وعده های غذایی را به ساعاتی پرهیاهو و سراسر جنجال، هم برای والدین و هم برای کودکان، تبدیل کند. نگرانی همیشگی از اینکه آیا کودک به اندازه کافی مواد غذایی مفید به دست آورده یا خیر، بخش مهمی از چالش روزانه والدین […]

مشکل بدغذایی بچه‌ها اگر به شیوه ای صحیح مدیریت نشود می تواند زمان وعده های غذایی را به ساعاتی پرهیاهو و سراسر جنجال، هم برای والدین و هم برای کودکان، تبدیل کند. نگرانی همیشگی از اینکه آیا کودک به اندازه کافی مواد غذایی مفید به دست آورده یا خیر، بخش مهمی از چالش روزانه والدین در تغذیه آنهاست.
محققان پیشنهاد می کنند که تغییر شیوه رفتاری با کودکان بدغذا، بدون اعمال فشار، و جایگزین کردن عادات غذایی جدید، کارساز خواهد بود. بدین منظور می‌توان شیوه های زیر را به کار بست تا احتمال علاقه‌مند شدن کودک به غذا خوردن افزایش یابد:

۱-تغییر دیدگاه خود
اولین گام در این راه برای والدینی که از بدغذایی کودک خود خسته شده اند، تغییر دیدگاهشان است. باید بدانید که روند رشد در دوران پیش از دبستان نسبت به دوران شیرخوارگی و نوپایی بسیار کندتر است و چنین تفاوتی بر نیاز روزانه بدن کودک به دریافت غذا اثر می‌گذارد.
در این دوران رشد کودک بیشتر بر رشد شخصیتی و روانی او متمرکز است تا رشد فیزیکی. به عنوان مثال به دلیل ایجاد حس استقلال طلبی، کودک بیشتر تمایل دارد خودش به تنهایی غذا بخورد. البته ممکن است در این زمینه کاملا موفق نبوده و فقط مقدار کمی از غذا را بخورد اما همین میزان در پرورش روانی و شخصیتی او بسیار موثر خواهد بود. بنابراین با تغییر نگرش خود، باید نگرانی از کم غذایی کودک را با شادمانی از رشد شخصیتی او جایگزین کنید.

۲-علاقه غذایی کودکتان را تشخیص دهید
با این کار می‌توان به دلیل تقویت حس استقلال طلبی و عدم وابستگی در کودک، او را ترغیب به خوردن غذا کرد. سعی کنید در کنار غذای مورد علاقه اش بخشی از مواد غذایی مفید دیگر را نیز قرار دهید یا با آن مخلوط کنید تا به خوردن آن تشویق شود. به عنوان مثال در کنار یک تکه مرغ یا گوشتی که او دوست دارد مقداری سبزیجات مانند هویج آبپز یا بروکلی و… قرار دهید.

۳-تجربه چشیدن غذاهای جدید را پیش رویش بگذارید
به کودکتان برای خوردن غذاهایی که دوست ندارد فشار نیاورید. تجربه نشان داده که ذائقه کودکان به مرور تغییر خواهد کرد. حتی اگر غذایی از جانب آنها بارها و بارها پس زده شود، شما می‌توانید دوباره و دوباره آن را امتحان کنید. گاهی کودکان پس از ۱۰ یا ۱۵ بار چشیدن یک غذا بالاخره به مزه آن عادت کرده، به خوردن آن علاقه مند می شوند. تشویق کودک به چشیدن یک غذا بسیار راحت تر از به زور خوراندن آن به کودک است.

۴-الگوی خوبی در پیروی از تغذیه سالم برای کودک باشید
همراهی با کودک در خوردن غذایی که برای او آماده کرده اید، در ترغیب او به رفع بدغذایی و علاقه نشان دادن به غذهای سالم و مفید بسیار اهمیت دارد. نمی توانید انتظار داشته باشید کودکتان سبزیجاتی را که برای او آماده کرده اید به راحتی و با اشتها بخورد در صورتی که خودتان هرگز از آن نمی خورید. تجربه نشان داده است درخانواده هایی که عادات غذایی سالمتری دارند کودکان، خوش‌غذاترند.

۵-کودکان را در پخت‌وپز سهیم کنید
کودکان کمک آشپزان خوبی هستند. سهیم بودن همه اعضای خانواده و خصوصا کودکان در آماده کردن غذا، علاوه بر آنکه کودک را به خوردن غذا ترغیب می کند، بار روانی و استرس به هنگام خوراندن غذا را کاهش داده، هم کودک و هم والدین را در شرایط روانی بهتری قرار می دهد و باعث لذت بیشتر از خوردن غذا می شود

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما