جولای 31
بازدید : 1332
نظرات : بدون دیدگاه
اریگامی هنری برای همه چیز

شاید باور نکنید اما محققان بسیاری بر روی تأثیر و کاربرد هنر اریگامی در موضوعات و مباحث مختلف کار کرده‌اند و معتقدند از اریگامی می‌توان تقریباً در هر موضوع درسی و برای تقویت مهارت‌های مختلف استفاده کرد. در اینجا چند مورد از فواید و کاربردهای هنر اریگامی را برای استفاده در کلاس درس مطرح می‌کنیم: […]

شاید باور نکنید اما محققان بسیاری بر روی تأثیر و کاربرد هنر اریگامی در موضوعات و مباحث مختلف کار کرده‌اند و معتقدند از اریگامی می‌توان تقریباً در هر موضوع درسی و برای تقویت مهارت‌های مختلف استفاده کرد.

در اینجا چند مورد از فواید و کاربردهای هنر اریگامی را برای استفاده در کلاس درس مطرح می‌کنیم:
هندسه
بر اساس آمار مرکز ملی آموزش در سال ۲۰۰۳، هندسه یکی از مواد درسی است که دانش آموزان امریکایی در آن ضعف دارند. اریگامی به عنوان یکی از راه‌های تقویت درک مفاهیم هندسی، فرمول‌ها و مباحث هندسه می‌تواند عمل کند. به عبارت دیگر اریگامی می‌تواند به هندسه جان ببخشد و مفاهیم و کاربردهای آن را به صورت عملی به دانش آموزان نشان دهد. با در نظر گرفتن طول، عرض و ارتفاع، و وارد کردن این اندازه‌ها در اشکال اریگامی می‌توان به دانش آموزان به طور عملی و کاربردی کار با اشکال و احجام هندسی را آموخت. حتی از اریگامی می‌توان برای پوشاندن سطوح و اندازه گیری مساحت با استفاده از فرمول‌های هندسی نیز استفاده کرد.

مهارت تفکر
اریگامی می‌تواند تمام مؤلفه‌های تفکر را در انسان بیدار کند و به کار گیرد. ثابت شده است که اریگامی می‌تواند در تقویت مهارت‌های تجسم فضایی و هماهنگی دست و چشم برای یادیگری مؤثر باشد. چنین مهارت‌هایی می‌تواند به کودکان در درک مطلب، سازمان دهی، طبقه بندی و ساختن تجسم فضای جهان پیرامونی آنها کمک شایانی کند. در کلاس درس می‌توانید از اریگامی یا اشکال هندسی برای توضیح مفاهیم و اصطلاحات هندسی به خوبی استفاده کنید.

کسر
معمولاً مفهوم کسر برای بیشتر دانش آموزان ترسناک است. اما استفاده از تای کاغذی می‌تواند در آموزش مفهوم کسر به شیوه‌ای مفرح و هیجان انگیز مؤثر باشد. به عنوان معلم شما می‌توانید در کلاس درس خود از اریگامی برای نشان دادند مفهوم ۲ / ۱، ۳ / ۱، و الی آخر به خوبی استفاده کنید هر تای کاغذ می‌تواند به دانش آموزان در درک مفهوم کسر و تقسیم یک خانه به دو یا چند قسمت مساوی کمک کند. با استفاده از تای کاغذی و اریگامی دانش آموزان می‌توانند یک کاغذ را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنند و با باز کردن هر کدام از تاهای کاغذ، روند کسر را معکوس کنند. حتی در موارد پیشرفته‌تر امکان تا کردن کاغذ و تقسیم یک شکل به دو بخش و استمرار در تای کاغذ تا جای ممکن می‌تواند به آموزش مفهوم حد و میل به بی نهایت نیز کمک کند.

حل مسئله
معمولاً مسائلی که کودکان با آن در کلاس‌های درس مواجه می‌شوند یک راه حل و یک پاسخ مشخص دارند. اما اریگامی به آنها کمک می‌کند تفکر جانبی و واگرا را در خود تقویت کنند. دانش آموزان می‌توانند از طریق انجام اریگامی مثلاً برای بازسازی یک الگو یا شکل نهایی، انواع راه‌های مختلف را بیازمایند و از طریق آزمون و خطا و کسب تجربه، راه‌های مختلف حل مسئله را تمرین کنند.

علم آموزی از طریق تفریح
اریگامی یک روش مفرح و شاد برای آموزش مفاهیم پایه و اصلی هندسه، ریاضی و حتی فیزیک و شیمی است. تا کردن کاغذی نازک به اشکال مختلف می‌تواند پایهٔ تفکر مهندسی را به دانش آموزان بیاموزد. برای مثال تا کردن آکاردئونی کاغذ، می‌تواند طرح اولیه طراحی یک پل عظیم باشد. اریگامی حتی می‌تواند در آموزش طرح مولکول‌ها و ترکیبات شیمیایی ساده نیز کمک کند. بنابراین اریگامی می‌تواند بر حسب خلاقیت معلم و دانش آموزان در آموزش مباحث مختلف علوم و لذت بخش کردن یادگیری و آموزش از راه سرگرمی و بازی به کمک برنامه آموزشی مدارس بیاید.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما