جولای 12
بازدید : 985
نظرات : بدون دیدگاه
۱۰ قانون برای استفاده درست از تلویزیون

هنوز یادمان نرفته که همین چند سال پیش، کودکی به تقلید از یک سریال خودش را کشته بود تا به خیال خودش بعد از مردن زنده شود و بتواند از دیوار بگذرد و کارهایی مشابه شخصیت سریال کند. همین یک اتفاق کافی است تا برای تلویزیون دیدن بچه‌ها قوانین محکمی وضع کنیم و بیشتر مراقبشان […]

هنوز یادمان نرفته که همین چند سال پیش، کودکی به تقلید از یک سریال خودش را کشته بود تا به خیال خودش بعد از مردن زنده شود و بتواند از دیوار بگذرد و کارهایی مشابه شخصیت سریال کند. همین یک اتفاق کافی است تا برای تلویزیون دیدن بچه‌ها قوانین محکمی وضع کنیم و بیشتر مراقبشان باشیم. برای جلوگیری از خطرات تماشای تلویزیون و به بهانه روز جهانی جعبه جادویی، با این مقاله همراه شوید.
مشکل فیزیکی تماشای زیاد تلویزیون
اضافه‌وزن یا چاقی مرضی (بیمارگونه) روزبه‌روز بین بچه‌ها بیشتر می‌شود. این مشکل دلایل زیادی دارد اما یکی علت‌های اصلی آن، نشستن بیش‌ازحد است. بچه‌های امروزی ساعت‌های زیادی را جلوی انواع مانیتورها می‌گذرانند، از تبلت و گوشی تلفن همراه گرفته تا تلویزیون. همین مسئله هم باعث می‌شود از جایشان تکان نخورند و به صندلی بچسبند. نداشتن تحرک کافی هم مساوی با چاقی است، به‌خصوص وقتی با خوردن پفک و چیپس هم همراه شود.

 

۱۰ قانون برای استفاده درست از تلویزیون

۱. محدودیت بگذارید: بهتر است برای تماشای تلویزیون محدودیت بگذارید. مثلاً به بچه‌ها بگویید در طول روز فقط دو ساعت اجازه دارند تلویزیون ببینند. البته در این شرایط ممکن است بچه‌ها به دلیل کم شدن ساعات، تمام دو ساعت را پای کارتون بنشینند و به‌اصطلاح حریص شوند. برای مبارزه با این وضعیت می‌توانید دو ساعت را در ذهن خودتان قرار دهید و به بچه‌ها نگویید؛ ولی اگر مجموع ساعت‌ها بیشتر از این میزان شد خودتان دست‌به‌کار شوید و تلویزیون را خاموش‌کنید.
۲. خودتان هم عمل کنید: اگر برای بچه‌ها قانون بگذارید ولی خودتان پایبند نباشید و در اتاق‌خواب تلویزیون ببینید، در حقیقت قاطعیت خودتان را زیر سؤال برده‌اید و بچه‌ها را تشویق به عمل نکردن به قوانین می‌کنید. بعد از وضع هر قانونی اولین کسی باشید که به آن عمل می‌کنید.
۳. اطلاع‌رسانی کنید: محدودیت‌های تماشای تلویزیون را به گوش پدربزرگ و مادربزرگ، پرستار بچه‌ها و سایر کسانی که قرار است با بچه‌ها وقت بگذرانند، برسانید.
۴. ضبط کنید: اگر بچه‌ها بهانه گرفتند که برنامه موردعلاقه‌شان را به دلیل زمان‌بندی شما از دست می‌دهند، خیلی راحت برنامه را ضبط کنید و بعداً در زمان مناسب برایشان پخش کنید.

۵. در اتاق نگذارید: هیچ‌وقت در اتاق فرزندتان تلویزیون اختصاصی قرار ندهید. با این کار نه‌فقط پای کارتون، بلکه پای انواع و اقسام سریال‌های بزرگ‌سالان را هم به زندگی آن‌ها بازکرده‌اید. موقع خوردن غذا هم تلویزیون را خاموش‌کنید.
۶. درباره خشونت صحبت کنید: بچه‌ها هر چیزی را که ببینند باور می‌کنند. به‌عنوان والدین وظیفه شماست که برایشان توضیح دهید این خشونت‌ها یا اتفاقات عجیب، واقعی نیستند. خودتان را جای بچه‌ها بگذارید و کارهایی را که ممکن است تقلید کنند، شناسایی کنید. درباره این کارها توضیح دهید و در همه حال مراقب آن‌ها باشید.
۷. از نکات منفی بگویید: با بچه‌ها به‌طور منطقی رو‌به‌رو شوید. اگر بهانه گرفتند و اذیت کردند به ‌آن‌ها بگویید تلویزیون برای سلامتی‌شان خوب نیست و دلیل این مسئله را هم توضیح دهید.
۸. سن کمتر، زمان کمتر: اگر فرزندتان بین ۲ تا ۵ سال دارد زمان استفاده از تلویزیون و سایر وسایل ارتباط‌جمعی را به کمتر از یک ساعت در طول روز برسانید.
۹. تشویق نکنید: تشویق کردن استفاده از وسایلی که مانیتور دارند، مثل تلویزیون، برای بچه‌های زیر ۱۸ ماه ممنوع است، مگر اینکه پای ویدئو چت با پدر یا مادر در میان باشد.
۱۰. توجه به کیفیت‌ برنامه‌ها: برنامه‌هایی را برای فرزندانتان انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارند.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما