جولای 7
بازدید : 715
نظرات : بدون دیدگاه
استفاده کودک از تکنولوژی و تبعات منفی آن

پژوهشگران تأکید می‌کنند، استفاده کودک از تکنولوژی با تبعات منفی زیادی همراه است؛ ضمن اینکه اگر رفتار والدین مشوق استفاده آنها از فضای مجازی باشد، آنها نیز سرزنش می‌شوند. نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان حاکی از آن است که رفتار بد کودکان با استفاده والدین آنها از تلفن همراه ارتباط مستقیم دارد. محققان باور دارند علت […]

پژوهشگران تأکید می‌کنند، استفاده کودک از تکنولوژی با تبعات منفی زیادی همراه است؛ ضمن اینکه اگر رفتار والدین مشوق استفاده آنها از فضای مجازی باشد، آنها نیز سرزنش می‌شوند.
نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان حاکی از آن است که رفتار بد کودکان با استفاده والدین آنها از تلفن همراه ارتباط مستقیم دارد.

محققان باور دارند علت این موضوع، کاهش ارتباط چهره به چهره و صمیمیت میان مادر و کودک است که زمینه‌ساز رفتارهای ناهنجار متعددی می‌شود.

پژوهش‌های متعدد محققان دانشگاه ایالتی ایلینوی و دانشگاه میشیگان نشان داده است، استفاده زیاد مادر از تلفن همراه منجر به استفاده کودک وی نیز از وسایل تکنولوژی می‌شود.

پژوهشگران تأکید می‌کنند، استفاده کودک از تکنولوژی با تبعات منفی زیادی همراه است که مادر برای سوق دادن وی به استفاده از آنها سرزنش می‌شود.

براساس بررسی‌های شکل گرفته، استفاده از فضای مجازی باعث تاخیر رشد شناختی و گفتاری کودکان می‌شود و همچنین یکی از عوامل چاقی در کودکان و عدم تحرک آنان استفاده از فضای مجازی است.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی PEW، در طول دو سال گذشته آمار استفاده از وسایل الکترونیکی در بین کودکان، از ۵۲ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافته است؛ این در حالیست که آمارها حکایت از استفاده ۳۸ درصدی کودکان زیر دو سال از گوشی همراه دارند، در حالی که دو سال قبل این آمار تنها ۱۰ درصد بوده است.

محقق این مطالعه باور دارد، زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، طول موج کوتاه نور آبی منجر به تأخیر در ترشح ملاتونین می‌شود و پیرو آن، فرآیند خواب را سخت‌تر می‌کند.

نویسنده ارشد این تحقیقات از دانشگاه هوستون گفت: «دستگاه‌های الکترونیکی نظیر تبلت و گوشی همراه سطح هورمون خواب را کاهش و کیفیت خواب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند».

متخصصان دانشگاه هوستون در ادامه می‌گویند: «هزینه‌های پایین آمدن کیفیت خواب به خصوص در کودکان بسیار بیشتر از خستگی و خواب‌آلودگی است؛ عدم داشتن خواب منظم با خطر بالایی از افسردگی، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است».

محققان اضافه می‌کنند، «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان سلب می‌کند».

تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

متخصصان همچنین باور دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است؛ یک مطالعه جامع بین‌المللی در سال ۲۰۱۱، نشان داد، میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش می‌یابد و به همین دلیل مادران اگر با استفاده زیاد خود از تلفن همراه موجب سوق کودکان خود نیز به استفاده از آنها شوند، سرزنش می‌شوند.

همچنین یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی در آنها می‌شود؛ کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.

محققان دانشگاه منچستر در پایان اضافه کردند: مقاومت در برابر چک کردن پیام‌ها در فضای مجازی یکی از راه‌های مؤثر در کاهش استفاده از تلفن همراه است.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما