آگوست 18
بازدید : 1102
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش رفتارها به کودکان

آموزش رفتارها به کودکان بایستی در خانه انجام شود، مدرسه محلی برای آموزش خواندن، نوشتن و انجام ریاضیات است نه صرفا آموزش ادب و احترام، امروزه بسیاری از مدارس ساعاتی را برای آموزش رفتار در نظر می گیرند ولی پایه و اساس این آموزش باید در خانه صورت بگیرد. یک دانش آموز در سن دبستان […]

آموزش رفتارها به کودکان بایستی در خانه انجام شود، مدرسه محلی برای آموزش خواندن، نوشتن و انجام ریاضیات است نه صرفا آموزش ادب و احترام، امروزه بسیاری از مدارس ساعاتی را برای آموزش رفتار در نظر می گیرند ولی پایه و اساس این آموزش باید در خانه صورت بگیرد. یک دانش آموز در سن دبستان می تواند درک کند که ریشه تمامی رفتارهای خوب احترام است، کودک باید بفهمد که چرا باید رفتار خوب داشته باشد.اکنون علاوه بر تشریح نمونه های خوب برای آموزش به کودک، راه هایی را پیشنهاد می کنیم تا بتوانید رفتارهای پسندیده و مناسب را به فرزندتان بیاموزید:

۱- بهتر است رفتارهای خوب را در خانه به فرزند خود بیاموزید، نه در خارج از منزل، زیرا او و شما در خانه کمتر تحت فشار اطراف قرار دارید.

۲- می توانید یک بازی را با موقعیت مشابه شبیه سازی کنید. مثلاً فرزندتان هفتۀ آینده به تولد یکی از دوستانش دعوت شده است. در این بازی می توانید به فرزند خود هدیه بدهید و گفتگوهای مناسب یک مهمانی تولد را برای او شبیه سازی کنید، یا می توانید شرایط خرید از یک فروشگاه را برای او تقلید کنید؛ برای مثال شما نقش فروشنده را بازی کنید و او خریدار و بالعکس.

۳- وقتی در حال آموزش به او هستید، اتفاقی، به آرامی و با صبر و حوصله کارتان را انجام دهید و هرگز موضوع را برای او بیش از حد حساس نکنید.

۴- زمانی که مهمانی به خانۀ شما می آید، فرزندتان را به گوشه ای از اتاق نبرید و از او نخواهید که رفتار خوبی از خود نشان دهد. او را به حال خودش رها کنید و اجازه دهید هرطور که می خواهد رفتار کند. فراموش نکنید که او را به مهمانتان معرفی کنید.

دقت کنید شرایط را در کنترل خود داشته باشید. توجه داشته باشید که یک میزبان خوب، هرگز مهمان خود را با اسم کوچک صدا نمی زند، بلکه از آقای … و خانم … استفاده می کند. با معرفی فرزندتان می توانید احساس مبهمی را که کودکتان در ابتدا نسبت به مهمان دارد، از بین ببرید و اصطلاحاً یخ این رابطه را آب کنید.

۵- حضور فرزندتان را در این گونه ملاقات ها پررنگ تر کنید. می توانید به کودکتان بگویید که منتظر چه کسی هستید، دربارۀ او توضیح دهید و بگویید چگونه می تواند به خانوادۀ شما کمک کند.

۶- اگر او تشکر، سلام یا خداحافظی را فراموش کرد، به جای اصرار به کودک، خودتان از این عبارت ها استفاده کنید. ما نباید کاری کنیم که فرزندمان از رابطۀ اجتماعی دلزده شود، چون قصدمان این است که آن ها نحوۀ برخورد در چنین محیط هایی را بیاموزند.

۷- به فرزندتان نشان دهید که اطرافیانتان را دوست دارید و او را نیز نسبت به برخورداری از این حس تشویق کنید. می توانید با نمایش اشتیاق خود نسبت به اطرافیان چنین حسی را در او نیز القا کنید.

۸- نسبت به فرزندتان درست رفتار کنید.

۹- تقویت روابط میان شما و فرزندتان می تواند به پیشرفت رفتارهای خوب در او کمک کند؛ زیرا او دوست دارد رضایت شما را جلب کند و مانند شما رفتار کند.

۱۰- سرانجام اینکه ناامید نشوید. شاید کودکتان در برخی لحظات بسیار بدقلق و برخی مواقع بسیار خوش رفتار باشد و گاهی نیز رفتارهای پیش بینی نشده ای از خود بروز دهد. او برای تغییر رفتارهایش دلایل خاص خود را دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما