مادر و تکوین جامعه

برای زنان، جایگاه ارزشمند و مهمی در رابطه با نقش مادری در امر تربیت وجود دارد، که قابل چشم پوشی نیست.

حضرت زهرا (س) در روز بیستم جمادی الثانی چشم به جهان گشود و پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«این دختر پاره تن من، روشنایی چشمانم و میوه دلم، روح و جان من است. او فرشته ای است به صورت انسان

 

باید توجه داشت قرآن کریم از حضرت زهرا (س) به عظمت یاد می‌کند و خداوند متعال خطاب به حضرت رسول (ص) می‌فرماید: «ما به تو فاطمه را عطا کرده‌ایم که از لحاظ سجایا و ویژگی‌ها از بسیاری مردان برتر است و بر همین اساس پیامبر اکرم (ص) ایشان را بزرگ می‌دارد.»

 

پیامبر اکرم (ص) با این منطق وحی، فاطمه را «ام ابیها» می‌نامند و باید توجه داشت خداوند متعال به‌دلیل مناقب و فضایلی که حضرت فاطمه (س) دارا بودند، مقام شفیعه روز جزا را به ایشان عطا کردند و خطاب به ایشان در روز قیامت می‌فرماید: «امروز روز توست و هر آنچه که تو اراده کنی انجام خواهد شد».

 

زمانی که هیچ کدام از فرهنگ‌ها ارزش واقعی زن را نمی‌دانستند، اسلام چهار زن را به عنوان نمونه به جهانیان معرفی کرد، زنانی که در کنار پیامبران به بالاترین درجات در عالم هستی رسیدند و حضرت فاطمه (س) با عظمت‌ترین انسان‌ها همچون پیامبر اکرم (ص) بودند.

 

مادران جامعه اسلامی هزاران برکت را به همراه دارند و جامعه ما از ارزش‌های وجودی این شخصیت‌های ارزشمند تغذیه می‌کند و ما به هیچ عنوان قادر به جبران زحمات، رنج‌ها و مشقات آن ها نیستیم. جایگاه و شخصیت زن در تکوین زندگی اجتماعی بی بدیل است. امام خمینی (ره) نیز با در نظر گرفتن ویژگی خاص زنان در کسوت مادری، حساسیت‌های خاص دوران کودکی و دو عامل قوی ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند و تأثیرپذیری کودک، جایگاه ارزشمند و مهمی برای نقش مادری در امر تربیت قائل بودند و امروزه به برکت جمهوری اسلامی بانوان در عرصه‌های مختلف پیشگام هستند.

 

جامعه­‌ غرب به بهانه‌ های مختلف سعی دارد که جلوه‌گری زن را از چارچوب خانواده بیرون آورده تا به امیال نفسانی مردها پاسخ دهند و در چنین شرایطی مردها به جای آن که با دید تکریمی به شخصیت زن نگاه کنند با دید یک کالا به او نگاه می‌کنند. زن در تفکر دین مبین اسلام جایگاهی پیشرو دارد، اما اسلام با نگاه عاطفی به شخصیّت زن، جامعه را مسخّر عواطف زن کرده و در پرتو این عواطف، جامعه‌­ای عاطفی بنا می‌ کند تا جایی که ایثار و فداکاری از ویژگی‌های بارز جامعه اسلامی شمرده می‌شود.

 

مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت (ع) فرمودند: «امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی و فرهنگی خودشان را دارند اعلام می‌کنند و به دنیا صادر می‌کنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود.»

 

همچنین ایشان فرمودند: «زن می‌تواند در میدان های اجتماعی حضور فعّال و تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. امروز زنان کشور ما در بخش‌های مختلف چنین تأثیرگذاری‌ دارند؛ درعین‌ حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله‌ میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده‌ مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌طلب پایین نیاوردن و تحقیر نکردن، جزو خصوصیّات زن ایرانی و زن مسلمانِ امروز است.»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما