آوریل 19
بازدید : 8155
نظرات : بدون دیدگاه
۲۰ نکته برای نماز خوان شدن فرزند

فرزندی که در خانواده‌ای لبریز از یاد و محبت خدا به دنیا می‌آید، هیچ‌گاه نیازی ندارد که آموزش ویژه برای نماز ببیند، زیرا از همان آغاز تولد در گوشش اذان و اقامه می‌گویند و او را به «صلوه» و «فلاح» و «خیرالعمل» دعوت می‌کنند.

مردی با آن که پدرش از مؤمنان بود، خدا و معاد را انکار می‌ کرد و به هیچ یک از اصول و فروع مذهبی پای‌ بند نبود. شخصی از او پرسید: «چه شده است که با داشتن چنین پدر مؤمن و با تقوایی، تو چنین از آب در آمدی؟»

 

مرد جواب داد: «اتفاقا پدرم باعث شده است که چنین باشم. یادم می‌آید زمانی که هنوز کودک نوپایی بودم، هر سحر، پدرم با زور مرا از خواب بیدار می‌کرد تا وضو بگیرم و مشغول نماز و دعا شوم. این کار او آن قدر بر من سنگین و طاقت فرسا می‌آمد که کم‌کم از عبادت و نماز متنفر گردیدم و با آن که سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد، هنوز به هیچ یک از مقدسات و معتقدات مذهبی، علاقه‌ای ندارم.»

 

راهکارهای تربیتی جهت نماز خوان شدن فرزندانمان:

۱. خودتان الگوی خوبی باشید. اگر شما نماز عاشقانه و اول وقت نخوانید انتظار نداشته باشید فرزندتان نمازخوان شود.

 

۲. بعد از نماز کودک یکی دو ساله به بالا را در آغوش بگیرید و رفتار با محبت تری با او داشته باشید تا فرزند ببیند شما هر وقت نماز می خوانید مهربان تر می شوید و به این وسیله به نماز علاقه مند می شود.

 

۳. او را از کودکی به نماز جماعت و نماز جمعه و حرم و مساجد و مراسم مذهبی ببرید مخصوصا اگر برایش این مکان ها را با جایزه و خاطره و تشویقی شیرین کنید.

 

۴. امر به نماز را درست وقتی فرزند به سن بلوغ رسید نگذارید بماند باید چند سال قبل از سن تکلیف او را مشتاق به نماز کنید و نماز را به آموزش دهید.

 

۵. برای مشتاق کردن کودک به نماز قبل سن تکلیف برای دختران یک چادر نماز و جانماز و مهر و تسبیح قشنگ و برای پسر هم همین ها غیر از چادر را تهیه کنید.

 

۶. تا زمانی که به سن خاصی نرسیده و نماز برایش واجب نشده او را همیشه مجبور به نماز خواندن نکنید. مثلا می توان قبل از اذان با کودک کمی بازی کرد بعد موقع اذان که شد بگویید دخترم اذان می دهند من می خواهم نماز بخوانم تو چه؟ دستور ندهیم پیشنهاد بدهیم.

 

۷. از کودکی هر وقت نماز می خواند به او محبت بیشتری کنید و نماز خواندنش را برای دیگران و در جمع خانواده و فامیل تعریف کنید و تشویق و تحسینش کنید.

 

۸. با خانواده های مذهبی و دوستان خوب معاشرت و رفت و آمد کنید.

 

۹. با ورود فرزندتان به دوره ی نوجوانی برای او دلیل بیاورید که چرا نماز بخوانیم ولی کوتاه بگویید و سریع رد شوید. انتظار تاثیر زود و سریع نداشته باشید زیرا نوجوان در دوران خامی است تا پخته شود و حرف شما را بفهمد زمان میبرد.

 

۱۰. نسبت به نماز خواندنش یا نخواندنش حساسیت زیادی نشان ندهید و مدام به او گیر ندهید .حساسیت زیاد جلو تفکر او را میگیرد و نماز با اجبار فایده ندارد بگذارید از درون مسئولیت پذیر شود.

 

۱۱. در دوران نوجوانی فرد دچار سردرگمی است و به دنبال انتخاب راه و هویت خود است به او راه درست را دهید و بگذارید زمان بگذرد و راهش را انتخاب کند. مدام نصیحتش نکنید بدتر گیج و کلافه می شود.

 

۱۲. از روش غیر مسقیم استفاده کنید مثل اهداى کتاب و سی دی و نرم افزار. هم می توانید به او هدیه کنید و یا جایی جلو چشمش قرار دهید تا خودش ببیند و استفاده بکند.

 

۱۳. نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی رشد دچار کمی سستی و احساس خستگی است خوابش زیاد شده و اکثرا سنگین خواب می شوند. شاید شما فکر کنید او تنبل شده. برای نماز صبح او را با دعوا و داد بیدار نکنید. او را با محبت و نوازش و بوسه و صدازدن با القاب زیبا مثل دختر عزیزم و… بیدارش کنید. یک بار هم شاید کافی نباشد پس صبورانه یک بار قبل نماز خودتان و یک بار بعد نماز او را با محبت بیدار کنید.

 

۱۴. در جلو جمع مدام او را امر به خواندن نماز نکنید. پنهانی و با لحن پر از محبت به او یادآوری کنید.

 

۱۵. گاهی نوجوان به دلیل دیده نشدن با نماز نخواندن می خواهد خود را نشان تان دهد. پس او را ببینید و به او توجه کافی بکنید.

 

۱۶. هیچ گاه بچه های نمازخوان را سرش نکوبید و او را با آن ها مقایسه نکنید، مقایسه اثر عکس دارد و او هم از نماز بدش می آید و هم از آن بچه ی نمازخوان.

 

۱۷. وقتی به سن تکلیف رسید برایش جشن عبادت بگیرید.

 

۱۸. نقل داستان های شیرین و در حد سن کودک و نوجوان از نماز بزرگان و استفاده از اشعار و احادیث زیبا.

 

۱۹. ترک مستحبات در ابتدای کار و طول ندادن نماز و رعایت توانایی کودک و نوجوان.

 

۲۰. تقویت عشق و علاقه به اهل بیت که یکی از راه های جلب انسان به عبادت و نماز است.

 

و نکته پایانی: اگر در رفتار نماز خوان ها مهر و محبت و انصاف دیده شود، میل بچه ها به نماز خواندن بیشتر می شود. مسئولیت ناپذیر بارآمدن فرزندش می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما