سپتامبر 4
بازدید : 1079
نظرات : بدون دیدگاه
رشد کلامی در سنین مختلف

یک اسباب‌بازی که قبلا جلوی دیدش بود را بردارید و آن را پنهان کنید و بعد به او کمک کنید تا آن را پیدا کند. وقتی که چیزی به شما می‌دهد و یا وقتی که چیزی را به شما نشان می‌دهد، در مورد آن با او صحبت کنید. مثلا به او بگویید: «تو به من […]

یک اسباب‌بازی که قبلا جلوی دیدش بود را بردارید و آن را پنهان کنید و بعد به او کمک کنید تا آن را پیدا کند. وقتی که چیزی به شما می‌دهد و یا وقتی که چیزی را به شما نشان می‌دهد، در مورد آن با او صحبت کنید. مثلا به او بگویید: «تو به من کتاب دادی، ممنونم، بیا با هم عکساشو نگاه کنیم.»

 

 از ۱۲ ماهگی تا ۱۵ ماهگی
در این ماهها کودک خردسال شما استفاده از کلمات را آغاز می‌کند. اغلب کودکان در این سن حدود ۲۵ کلمه را می‌شناسند و می‌فهمند. او به شما یک اسباب‌بازی می‌دهد و تقریبا می‌تواند تمام آن چیزهایی که از او می‌خواهید را نشان‌تان دهد حتی اگر نتواند کلمه مخصوص آن چیز را بگوید، باز هم به چیزهایی که می‌خواهد اشاره می‌کند و زمزمه‌هایش بیشتر می‌شود می‌توانید به کودک‌تان کمک کنید تا کلمات بیشتری بگوید مثلا:

با او حرف بزنید و از کلماتی مثل فنجان، آب میوه، عروسک و… استفاده کنید و به کودک خود فرصت بدهید تا این اسامی را تکرار کند.

از کودک خود سوال کنید و تصاویر داخل کتابها را نشانش بدهید و باز هم به فرزندتان فرصت و زمان کافی بدهید تا اسم هر کدام را بگوید.

وقتی که اسم آن چیزی که می‌بیند را به درستی بگوید، به او لبخند بزنید و برایش دست بزنید و جمله خوشایندی‌ نیز در این رابطه به او بگویید.

 

 بین ۱۵ ماهگی تا ۱۸ ماهگی
کودک شما از حالت‌ها و رفتارهای پیچیده‌تری استفاده می‌کند تا با شما و دیگران ارتباط برقرار کند. به او کمک کنید تا دایره لغاتش را وسعت ببخشد. او دست شما را می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد برایش کتاب بخوانید شما به کودک خود کمک می‌کنید تا بهتر و راحت‌تر حرف زدن را یاد بگیرد مثلا:

در مورد چیزهایی که کودک‌تان بیشتر دوست دارد با او حرف بزنید و به او فرصت بدهید تا هر چیزی که دوست دارد به شما بگوید. در مورد تمام کارهایی که هر روز انجام می‌دهید از او سوال بپرسید، «امروز دوست داری کدام لباس را بپوشی؟» یا «آب میوه می‌خواهی یا شیر؟»

باز هم به او کمک کنید مثلا وقتی‌که می‌گوید «توپ» به او بگویید: «این توپ قشنگ و قرمز توست.»

بازی‌هایی که دوست دارد را با او انجام دهید و سعی کنید در بازی‌های‌تان مکالمه بیشتری داشته باشید.

 

 از هجده ماهگی تا دو سالگی
کودک شما قادر است کلمات را کنار هم بچیند و جمله‌های کوتاه بسازد مثل «ماشین رفت» یا «آب میوه می‌خوام» پیشرفت زبانی او بیشتر می‌شود و شما می‌توانید به او کمک کنید تا مهارت‌های ارتباطی‌اش بیشتر شود: از کودک خود بخواهید تا به شما کمک کند مثلا به او بگویید که فنجانش را روی میز بگذارد یا جوراب‌هایش را بیاورد.

کم‌کم آهنگ‌ها و ترانه‌های شاد کودکانه را به او یاد بدهید. با او کتاب بخوانید. او را تشویق کنید با دوستان و سایر افراد خانواده حرف بزند. می‌توانید با او تلفن بازی کنید. الکی به او زنگ بزنید و با هم تلفنی حرف بزنید.

مهارت‌های کلامی کودک شما از ۲ سالگی تا ۳ سالگی رشد بیشتری می‌کند و جملات را به صورت کامل‌تر بیان می‌کند. او می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و شما به او گفتن اسم و فامیلیش را یاد می‌دهید.

عددها، شکل‌ها و اندازه‌ها را به او یاد می‌دهید. از کودک خود بخواهید تا به شما قصه بگوید. باز هم از قصه‌ها و داستان‌ها استفاده کنید و نقش قهرمانان قصه‌ها را با هم ایفا کنید و به یادگیری‌های او بیفزائید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما