روشهایی برای پیشرفت مهارت حرف زدن تا یکسالگی

آیا کودک من تا‌کنون نباید شروع به حرف زدن می‌کرد؟
آیا او از بچه‌های دیگر عقب‌تر است؟

معمولا اولین علامت آن‌که نوزاد شما قادر به صبحت کردن است در یک ماهگی ظاهر می‌شود. در این زمان نوزادان صداهایی مانند آه، اوه،‌ها و مانند این‌ها می‌گویند که کاملا با گریه کردن متفاوت هستند. بعد از مدتی نوزادان شروع به گفتن کلمات بی‌معنی و یک بخشی مانند دا، ما، با، یا و شبیه به آن می‌کنند و تا پایان ۴ ماهگی هم خندیدن را به خوبی فرا می‌گیرند.

 

  • از لحظه تولد تا ۳ ماهگی

کودک شما به صداهایی که از شما ایجاد می‌شود، توجه می‌کند و گوش می‌دهد. او تلاش می‌کند که برخی از صداها را خودش ایجاد کند و شما نیز می‌توانید در این فرایند به او کمک کنید مثلا:

۱. برای او آواز بخوانید. این کار را می‌توانید حتی زمان قبل از تولدش نیز انجام دهید یعنی وقتی که او در شکم شماست. او صدای شما را می‌شنود.

 

۲. با کودک خود حرف بزنید. وقتی که نزدیک شما است با او حرف بزنید. او حرف‌های شما را نمی‌فهمد. اما همچنان از صدای شما و لبخندتان لذت می‌برد. او شنیدن صدای دیگران و تماشای آن ها را دوست دارد.

 

۳. برای زمان‌های خلوت و کم سروصدا برنامه‌ریزی کنید. کودک شما به زمان‌هایی که همه چیز آرام و بی‌سروصداست نیاز دارد پس تمام صداهای اضافی مثل رادیو، تلویزیون را خاموش کنید و در آرامش با او حرف بزنید.

 

  • از ۳ ماهگی تا ۶ ماهگی

کودک شما در حال یادگیری حرف زدن است او به حرف زدن مردم با هم توجه می‌کند شما به او کمک می‌کنید تا به زودی خودش نیز همین کار را انجام دهد. مثلا موقع حرف زدن با او او را نزدیک خود نگاه دارید تا بتواند به چشم‌های شما نگاه کند. همین‌کار را انجام دهید سپس شروع کنید به حرف زدن و لبخند زدن را نیز فراموش نکنید.

 

۱. وقتی که شروع به گفتن حرف‌های نامفهوم می‌کند، از او تقلید کنید.

۲. اگر سعی کرد تا همان صداهایی که شما ایجاد می‌کنید را به تقلید تکرار کند، آن کلمه را دوباره و دوباره برایش تکرار کنید.

 

  •  از ۶ ماهگی تا ۹ ماهگی

کودک شما با صداها بازی می‌کند. برخی از این صداها مثل «بابا و دادا» برای کودک شما جالب‌تر هستند و معمولا سعی می‌کند با این کلمات بیشتر بازی کند. او با شنیدن صداهای شاد، لبخند می‌زند و از شنیدن صداهای غمگین و عصبانی ناراحت می‌شود و یا حتی گریه می‌کند. شما می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا کلمات و حروف را بفهمد حتی اگر هنوز نمی‌تواند آن ها را بگوید و درست تلفظ کند ولی شما:

 

۱. با او بازی کنید. به او کمک کنید تا با ریتم‌ها، دستش را حرکت دهد.

۲. به او یک اسباب‌بازی دهید و در حین دادن به او بگویید، ببین که چقدر عروسک نرم و قشنگی داری.

۳. بگذارید خودش را در آینه ببیند و بعد از او بپرسید: « این کیه تو آینه؟». اگر پاسخی به شما نداد، اسمش را بگویید.

۴. از کودک خود سوال کنید مثلا «خرست کجاست؟» اگر او جواب نداد خودتان به آنجا اشاره کنید.

 

  • از ۹ ماهگی تا یک سالگی

او حالا دیگر کلمات ساده را می‌فهمد. اگر کسی به او بگوید، «نه، نه» رویش را از او بر می‌گرداند یا اینکه اگر کسی بپرسد مامان کو؟ بلافاصله به شما نگاه می‌کند. او اشاره می‌کند، صدا می‌سازد و از بدنش کمک می‌گیرد تا به شما چیزی بگوید مثلا وقتی که می‌خواهد شما او را در آغوش بگیرید، دست‌هایش را به بالا می‌گیرد. شما می‌توانید به او بگویید که:

 

بینی‌ات را به من نشان بده و بعد همزمان به بینی خودتان اشاره کنید او نیز بلافاصله دستش را به سمت بینی‌اش می‌برد. همین کار را با انگشتان، چشم‌ها، گوش‌ها، زانوها، دست‌ها و… تکرار کنید…

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما